Newsy

TVP chce zrezygnować z nadawania przez satelitę Astra. To problem dla ok. 6 mln Polonii w Europie i mniejszy zasięg w kraju

2014-09-26  |  06:50

Od 1 stycznia 2015 r. TVP zamierza przestać nadawać przez satelitę Astra z pozycji 19,2E. Na satelicie pozostanie jedynie niekodowana TVP Polonia, ale zamiast  przez Astrę TVP będzie nadawać tę stację przez satelitę Hot Bird. Oferta tej stacji może stać się niedostępna dla prawie 6 milionowej Polonii mieszkającej w Europie. Nie pozostanie to bez wpływu również na odbiorców w Polsce ‒ dziś w ten sposób programy TVP odbiera 2,5 mln gospodarstw domowych.

Ta zapowiedź dla nas jest dosyć zaskakująca, bo oznaczałoby to, że telewizja publiczna niejako rezygnuje z dodatkowych zasięgów, które ma od lat – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Ornass-Kubacki, prezes zarządu ASTRA CEE. ‒ Diaspora polska, żeby odbierać sygnał Polonii poza krajem, będzie musiała ponieść dodatkowy koszt. Jest to utrudnienie, szczególnie dla starszych ludzi, takie głosy docierają do nas z zagranicy.

TVP nadaje przez Astrę od 2005 r. Pozycja 19,2E, na której transponder umożliwiający nadawanie wynajmuje polska telewizja, jest najpopularniejsza w Europie. Sygnał z tej pozycji dociera do 114 mln gospodarstw na kontynencie. Korzystają z niej niemal wszystkie stacje europejskich telewizji publicznych (np. w Niemczech, Francji czy Włoszech). Zasięg pozostałych operatorów obejmuje 48 proc. gospodarstw.

Jak podkreśla Ornass-Kubacki, jeśli TVP faktycznie zrezygnuje z wynajmu transpondera Astry, zasięg polskiej telewizji za granicą znacznie zmaleje. Z sygnału nadawanego przez Astrę korzysta wielu Polaków spośród 6 milionów emigrantów w Europie. Obecnie cztery kanały TVP (TVP Polonia, TVP Kultura, TVP Historia oraz TVP Info) są dostępne dla wszystkich odbiorców satelitarnych, a kolejnych sześć za pomocą Astry jest kodowanych dla odbiorców kablowych.

Według badań GFK Polonia, które są prowadzone co roku, ponad 2,5 mln gospodarstw domowych w kraju odbiera sygnał z Astry – dodaje Ornass-Kubacki.

Alternatywą jest sygnał naziemnej telewizji cyfrowej, ale Polacy, do których on nie dociera, do tej pory dzięki sygnałowi z Astry mieli dostęp do programów TVP bez konieczności ponoszenia opłat na rzecz komercyjnych platform telewizyjnych.

Prezes Astra CEE podkreśla, że Polacy za granicą stracą dostęp do wszystkich kanałów TVP z wyjątkiem TVP Polonii. Ta stacja będzie nadawana przez satelitę Hot Bird.

Ludzie będą musieli ponieść dodatkowe koszty, by móc dalej odbierać Telewizję Polonia. Zmiana satelity nadające sygnał telewizji spowoduje, że będą musieli albo przekręcać antenę, albo wynająć instalatora, albo zamontować na antenie dodatkowy konwerter odbiorczy – tłumaczy Ornass-Kubacki.

Dodaje, że trudno mu zrozumieć taką decyzję TVP. Rezygnując z nadawania sygnału przez Astrę, publiczny nadawca ogranicza dostęp nawet do TVP Polonii – stacji, której misją jest docieranie do polskiej diaspory.

Ornass-Kubacki podkreśla, że Astra proponowała TVP dobre warunki finansowe i była skłonna na elastyczne negocjacje. Operator oferował rabaty i proponował umieszczenie na satelicie kanałów regionalnych TVP, rozumiejąc trudną sytuacje finansową nadawcy.

Nie spotkało się to z zainteresowaniem. Co więcej, po dwóch dniach dotarł do nas kolejny komunikat, w którym TVP stwierdziła, że właściwie powody nie są ekonomiczne, lecz związane z zasięgiem satelitarnym. Tego nie jestem w stanie zrozumieć, ponieważ zasięgi satelitarne, tylko w kontekście jednego kanału ‒ TVP Polonii, Astra ma dużo większe niż wszyscy inni operatorzy razem wzięci – przekonuje Ornass-Kubacki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.