Newsy

Tylko 14 proc. Polaków zamierza wyjechać na zimowy wypoczynek. Wydadzą ok. 4 mld zł

2014-01-17  |  06:05
Mówi:Monika Palmowska
Funkcja:dyrektor
Firma:KPMG Doradztwo Podatkowe
  • MP4
  • Zimowe wakacje w szkołach zaczynają się już 20 stycznia i potrwają – w różnych województwach – do początku marca. W tegoroczne ferie 13 proc. rodziców zamierza wysłać swoje dzieci na obóz. Wśród dorosłych zimowy wyjazd zaplanowało jedynie 14 proc. badanych – wynika z badania KPMG.

    Dwutygodniowe ferie jako pierwsi rozpoczynają uczniowie z województw: lubelskiego, łódzkiego, podkarpackiego, pomorskiego i śląskiego. Jako ostatnie będą wypoczywać dzieci z województw: dolnośląskiego, mazowieckiego, opolskiego i zachodniopomorskiego. Wrócą do szkół dopiero 3 marca. Z badania KPMG wynika, że w tym roku 13 proc. rodziców chce wysłać swoje dzieci na zimowy obóz.

    Wśród dorosłych Polaków zimowy wypoczynek nie jest zbyt popularny.

     – Zaledwie 14 proc. Polaków planuje wziąć urlop w tym okresie. I z reguły będzie to urlop 7-dniowy albo nawet krótszy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Monika Palmowska, dyrektor w KPMG Doradztwo Podatkowe.

    Najczęściej na wyjazdy decydują się osoby młode, dobrze wykształcone i stosunkowo zamożne.

    29 proc. osób deklarujących zamiar wyjazdu wybierze się za granicę. Najczęściej wymieniane kierunki to: Włochy, Austria, Niemcy i Francja. Choć z danych Traveplanet.pl wynika, że rezerwacje pobytów w zagranicznych kurortach wzrosły w tym roku o 40 proc., to zimowe wakacje urlopowicze najczęściej spędzają w kraju. Preferowane są wyjazdy rodzinne.

     – Trzy czwarte urlopowiczów pozostanie w kraju i tu będzie wypoczywać. Nie decydują tu raczej pobudki patriotyczne, tylko przede wszystkim koszty. Wyjazdy zagraniczne oznaczają wydatki rzędu kilku tysięcy złotych, natomiast krajowe są znacznie tańsze. Zdecydowana większość organizuje wspólne wyjazdy, w gronie rodziny i znajomych – tłumaczy Monika Palmowska.

    Wyjeżdżający podkreślają, że urlopy spędzają aktywnie, począwszy od sportów zimowych (54 proc.), a na spacerach i zwiedzaniu (odpowiednio 77 i 57 proc.) skończywszy.

     – Pamiętajmy, że to są deklaracje. 60 proc. rodaków deklaruje, że ferie spędza aktywnie, uprawiając sporty zimowe. Dużą popularnością cieszą się spacery i zwiedzanie. Ale dopiero w praktyce okaże się, czy deklaracje mają pokrycie w rzeczywistości – uważa ekspert z KPMG.

    Zgodnie z deklaracjami badanych w tym roku wydadzą na zimowe wyjazdy 4 mld zł. To mniej niż przed rokiem.

     To kwota sześciokrotnie niższa od wydatków na święta i sylwestra. Co prawda kwota przypadająca średnio na gospodarstwo domowe – ok. 1,8 tys. zł – nie jest niska, ale wydatki związane z feriami zimowymi i z wyjazdami, dotyczą niewielkiej grupy – wyjaśnia dyrektor w KPMG Doradztwo Podatkowe.

    Zdaniem Moniki Palmowskiej obniżenie tegorocznych wydatków w porównaniu z feriami zeszłorocznymi wynika nie tylko z braku poczucia bezpieczeństwa ekonomicznego i obaw dotyczących sytuacji gospodarczej. Duże znaczenie miał wyjątkowo długi, dopiero co zakończony okres świąteczno-noworoczny, na który – według KPMG – Polacy zamierzali wydać aż 24 mld zł.

     – Nasze budżety zostały już nadszarpnięte przez huczne przywitanie nowego roku i poprzez wydatki bożonarodzeniowe. To znacznie większe kwoty, dodatkowo wydawane w stosunkowo krótkim czasie – podsumowuje Palmowska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.