Newsy

Dodatkowe ubezpieczenia emerytalne dla pracowników to u nas wciąż rzadkość - nawet dla kadry kierowniczej

2013-08-20  |  06:40

Kadra zarządzająca w Polsce jako dodatek do wynagrodzenia dostaje zazwyczaj służbowe samochody czy prywatne ubezpieczenia medyczne. Jednak, inaczej niż osoby na podobnym szczeblu pracujące w zachodniej Europie, rzadko otrzymują prywatne ubezpieczenie emerytalne.

Samochód służbowy od pewnego poziomu zarządzania jest ważnym elementem uposażenia zarówno w Polsce, jak i na zachodzie Europy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Bernhard Matussek, dyrektor zarządzający i konsultant firmy doradczej Kienbaum. – Polscy pracownicy na wysokich szczeblach cenią sobie także prywatne ubezpieczenia medyczne i pracodawcy zazwyczaj zgadzają się na nie – dodaje Kienbaum.

Jednak warunki dodatkowego uposażenia polskiej kadry zarządzającej różnią się od tych, które panują na zachodzie.

Chodzi przede wszystkim o dodatkowe ubezpieczenia emerytalne – wyjaśnia Matussek. – Na zachodzie Europy świadomość społeczna jest w tej kwestii większa. Problemy systemu emerytalnego są szeroko dyskutowane, a ludzie zdają sobie sprawę, że składki płacone w ramach powszechnego systemu nie wystarczą na utrzymanie dotychczasowego poziomu życia.

Wprawdzie coraz więcej Polaków również zdaje sobie sprawę z problemów ZUSu, jednak rzadko przekłada się to na konkretne działania.

 – Według naszych obserwacji członkowie zarządów czy dyrektorzy wchodzący do danej spółki rzadko skupiają się w negocjacjach na tzw. trzecim filarze czy dodatkowych ubezpieczeniach emerytalnych - zauważa dyrektor zarządzający firmy Kienbaum. W przeciwieństwie do prywatnego ubezpieczenia medycznego, temat ten zazwyczaj w ogóle nie należy do agendy dotyczącej zatrudnienia danej osoby – dodaje rozmówca Newserii.

Założona w 1988 r. firma Kienbaum zajmuje się doradztwem dla wyższej kadry kierowniczej. Świadczy także usługi executive search i know-how w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.