Mówi: | Dagmara Wieczorek-Bartczak |
Funkcja: | dyrektor Departamentu Inspekcji Ubezpieczeniowych i Emerytalnych |
Firma: | Komisja Nadzoru Finansowego |
KNF chce poprawić przygotowanie branży ubezpieczeniowej na katastrofalne powodzie
Komisja Nadzoru Finansowego wraz z firmami ubezpieczeniowymi i branżowym samorządem tworzy wytyczne, które pozwolą lepiej przygotować się na wypadek powodzi. Mają one ułatwić identyfikację ryzyka, jego ocenę oraz podejmowanie właściwych decyzji w odpowiedzi na nie. Będzie to odpowiedź na wzrastające z roku na rok szkody powodziowe w kraju.
– Wytyczne mają wprowadzić jednolite standardy w zakresie zarządzania ryzykiem powodzi, jego identyfikacji, pomiaru, podejmowania właściwych decyzji w odpowiedzi na to ryzyko, monitorowania i raportowania w zależności od skali, złożoności i profilu działalności zakładu ubezpieczeń – wyjaśnia w rozmowie z Newseria Biznes Dagmara Wieczorek-Bartczak, dyrektor Departamentu Inspekcji Ubezpieczeniowych i Emerytalnych w Komisji Nadzoru Finansowego.
Jak deklaruje, ma to pomóc zakładom ubezpieczeniowym we właściwym zarządzaniu ryzykiem powodziowym, zawieraniu odpowiednich umów reasekuracji katastroficznej.
– Wytyczne wskazują, jakie dane, w jakim zakresie, z jaką dokładnością i szczegółowością powinny być zbierane przez zakłady, więc niewątpliwie przyczyni się do tego, że wycena ryzyka powodziowego będzie lepsza – mówi Dagmara Wieczorek-Bartczak. – Co do możliwości likwidacji szkód, mogliśmy to sprawdzić podczas powodzi w 2010 roku, kiedy to zakłady stanęły na wysokości zadania, w sposób szybki i sprawny likwidując szkody powodzian.
Przygotowane wytyczne trafiły właśnie do konsultacji publicznych. KNF czeka na uwagi do końca września. Gdy zostaną zatwierdzone, pozwolą wypracować firmom ubezpieczeniowym jednolite zasady zarządzania ryzykiem na wypadek powodzi. Powinny one być wdrożone do końca 2015 roku.
– Wytyczne powstały we współpracy z rynkiem i Polską Izbą Ubezpieczeń. Tworząc je, staraliśmy się zebrać najlepsze praktyki w zakresie zarządzania ryzykiem i wiedzę ekspercką. Wytyczne zostały stworzone razem z zakładami, co daje nam prawie pewność, że są one dostosowane do problemów z jakimi muszą sobie radzić zakłady ubezpieczeń – ocenia Dagmara Wieczorek-Bartczak.
Podkreśla, że wprowadzenie wytycznych lepiej przygotuje polskie firmy ubezpieczeniowe do wprowadzenia unijnego systemu Wypłacalność II (Solvency II).
– Chodzi o nowe zasady związane z oceną ryzyka, działalnością zakładu w tym kontekście oraz dobrym zarządzaniem ryzykiem – podkreśla dyrektor w KNF.
Projekt zawiera 20 wytycznych podzielonych na sześć obszarów, m.in. dotyczą one obowiązków zarządu i rady nadzorczej w zakresie ryzyka powodzi.
Czytaj także
- 2023-12-11: Rośnie zainteresowanie agrocasco. Koszt utraty maszyny rolniczej może przewyższać wartość domu
- 2023-12-04: W grudniu wielu rolnikom kończą się obowiązkowe ubezpieczenia. Większość z nich decyduje się na dobrowolne rozszerzenie polisy
- 2023-11-29: W branży budowlanej działa nawet pół miliona firm. Wiele z nich się ubezpiecza, choć nie ma takiego obowiązku
- 2023-09-19: Polski system ochrony zdrowia w coraz większym stopniu wspierany przez medycynę prywatną. Eksperci: Trzeba usankcjonować tę współpracę
- 2023-09-12: ZUS coraz szybciej się cyfryzuje. Większość funkcji jest już dostępna nie tylko przez PUE, ale też aplikacje mobilne
- 2023-09-04: Szkolne ubezpieczenie NNW dla dziecka już nie tylko grupowo. Coraz więcej rodziców zawiera je indywidualnie
- 2023-09-11: Szkolne NNW może pokryć koszty korepetycji, pomocy IT albo wizyt u psychologa. Dodatkowe opcje rzadko są dostępne w polisach zawieranych przez szkoły
- 2023-07-27: Większość Polaków obawia się awarii auta podczas zagranicznych podróży. Powodem do stresu są także koszty naprawy i organizacja pomocy drogowej
- 2023-06-15: Polskie firmy coraz mocniejsze w eksporcie. 40 proc. sprzedaży zagranicznej trafia poza UE
- 2023-05-30: Na polskim rynku sukcesywnie spada jakość obsługi klientów. Odwrotny trend widać jednak w bankowości i ubezpieczeniach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.