Newsy

Na wakacje wyjedzie milion Polaków więcej niż przed rokiem. Ponad 40 proc. wyjeżdżających nie zamierza kupić ubezpieczenia podróżnego

2013-05-28  |  11:00
Mówi:Tomasz Frączek
Funkcja:Prezes
Firma:Mondial Assistance
  • MP4
  • W tym roku więcej Polaków planuje wakacyjny wyjazd – na urlop wybiera się ponad 16 milionów rodaków, niespełna 6 milionów z nas spędzi go zagranicą.. Główne kierunki wypoczynku to nadal Włochy, Grecja, Turcja, ale przede wszystkim Chorwacja, która zdeklasowała dotychczasowego lidera Hiszpanię. Planujemy przy tym wydać mniej pieniędzy niż w roku ubiegłym. Oszczędzamy m.in. na ubezpieczeniach, choć tu mamy coraz szerszą ofertę. 

     – Zgodnie z naszymi badaniami wyjedzie nas o milion więcej niż w zeszłym roku. Po raz pierwszy od kilku lat więcej niż połowa rodaków zamierza spędzić wakacje na wyjeździe – mówi Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.

    Wyjazd podczas tegorocznych wakacji planuje 52 proc. przebadanych przez Nielsen Polska na zlecenie Mondial Assistance. To 16 milionów dorosłych Polaków. Wśród nich 37 proc. zamierza wyjechać za granicę, a 63 proc. spędzić wakacje w Polsce.

     – To i tak więcej niż w ubiegłym roku, kiedy urlop planowało niespełna 15 mln Polaków, z czego ponad 4,5 mln wyjeżdżało zagranicę – informuje Tomasz Frączek.

    Na tegoroczne wakacje wyjadą przede wszystkim osoby młode (w wieku 18-29 lat), mieszkające w miastach, z wykształceniem średnim i wyższym, o dochodzie gospodarstwa domowego powyżej 4,5 tys. zł. Na zagraniczne wakacje wybierają się osoby, których dochód gospodarstwa domowego kształtuje się powyżej 6 tys. zł.  

    Najbardziej popularne miejsca wyjazdów zagranicznych w 2012 roku to Hiszpania, Chorwacja, Włochy, Grecja, Turcja. Wśród tegorocznych wakacyjnych planów Chorwacja wyprzedziła Hiszpanię, pozostała trójka pozostaje bez zmian.

     – Głównie wyjeżdżamy samochodem, mniej więcej 2/3, natomiast 1/3 udaje się na wypoczynek zorganizowany, samolotem lub autokarem czy pociągiem. Ale liczba ludzi deklarujących wyjazd samochodowy wzrasta i stąd pojawienie się nowego lidera, czyli Chorwacji – mówi prezes Mondial Assistance. – Warto powiedzieć o pewnym spadku Egiptu, jako interesującego miejsca na spędzanie urlopu. Mniej więcej dwa razy mniej ludzi deklaruje chęć pojechania do tego kraju niż w zeszłym roku, gdy było to 7 proc., a obecnie jest ponad 3 proc.

    Z badania wynika, że mimo większej liczby chcących wyjechać na wakacje, spada liczba deklarujących wykupienie ubezpieczenia. Taki zamiar, wśród planujących wakacje za granicą w 2012 roku, deklarowało 62 proc. Polaków. W tym roku ten odsetek spadł do 58 proc.

     – Dla wielu ludzi ubezpieczenie jest zbędnym kosztem. Są to na przykład optymiści, którzy nigdy się nie ubezpieczają, jest ich mniej więcej 1/4. Są też tacy, którzy uważają, że jeśli do tej pory nic im się nie zdarzyło, to się nie zdarzy. Są tacy którzy mówią, że jest to zbędny koszt. A przecież koszt ubezpieczenia realnie nie powinien odgrywać roli przy budżetach wakacyjnych – uważa Tomasz Frączek.

    Średni szacowany koszt wyjazdu zagranicznego przypadający na jedną osobę w 2012 roku wyniósł 2 613 zł, wyjazdu w Polsce – 1 188 zł. Natomiast w tym roku ten średni koszt wyjazdu zagranicznego nieco spada – do 2 315 zł, z kolei w Polsce nieznacznie rośnie – do 1 191 zł. 

     – Średni koszt jednego dnia ubezpieczenia zamyka się w 8-9 zł, w związku z tym w kontekście 2 300 zł to naprawdę nie jest wysoka pozycja. Przy średniej długości wyjazdu około 8 dni mówimy o dodatkowych 60 zł za ubezpieczenie. A w pakietach rodzinnych te koszty są jeszcze niższe – dodaje Tomasz Frączek.

    Blisko 2/3 Polaków wyjeżdżających za granicę ma jednak zamiar wykupić ubezpieczenie turystyczne.

     – To jest osoba w wieku 20-39 lat, czyli młody świadomy mieszkaniec dużego miasta, wyjeżdżający głównie z rodziną. Ci, którzy jadą we dwójkę bądź rodzinnie, deklarują, że oni właśnie kupią sobie ubezpieczenie – wyjaśnia prezes.

    Aby przyciągnąć klientów, ubezpieczyciele oferują dodatkowe usługi.

     – Produkt się zmienia, ewoluuje od lat i coraz bardziej dopasowujemy go do potrzeb klientów. Dotyczy głównie problemów związanych z zachorowaniami bądź wypadkami – mówi Tomasz Frączek.

    Są to dwa główne komponenty pakietu turystycznego, do których można dodać  usługi okołoubezpieczeniowe, pomocowe, jak zlecenie organizacji dowolnej usługi, skorzystanie z serwisu awaryjnego w razie awarii samochodu, uzyskanie potrzebnych informacji. Zależnie od pakietów ubezpieczenie obejmuje uprawianie sportów, ubezpieczenie utraty lub zniszczenia bagażu, a nawet możliwość zwrotu kosztów wycieczki w przypadku odwołania podróży spowodowanej np. chorobą lub innym wypadkiem losowym.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.