Mówi: | Łukasz Marczyk, dyrektor praktyki ubezpieczeniowej, Accenture w Polsce Anita Staszczak, konsultant w praktyce ubezpieczeniowej, Accenture Aleksandra Sowulewska, konsultant w praktyce ubezpieczeniowej Accenture |
Polski sektor ubezpieczeniowy na dobrej drodze do cyfryzacji. Przyszłością branży są telematyka, sztuczna inteligencja i internet rzeczy
Dzięki nowym technologiom wdrażanym przez firmy ubezpieczeniowe możliwe będzie tworzenie innowacyjnych, spersonalizowanych produktów, dokładniejsza ocena ryzyka, a także szybsza wypłata odszkodowań – takie wnioski płyną z raportu „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce”, przygotowanego przez Accenture dla Polskiej Izby Ubezpieczeń. Polscy ubezpieczyciele intensywnie testują nowe rozwiązania, jednak nie wszystkie decydują się wdrożyć. Wynika to z barier, wśród których są m.in. trudności w dostępie do zewnętrznych zbiorów danych oraz brak wystarczającej liczby pracowników o odpowiednich kompetencjach cyfrowych.
– Podobnie jak za granicą, ubezpieczyciele w Polsce inwestują głównie w dwa obszary związane z cyfryzacją. Pierwszym jest poprawa doświadczeń klienta, której celem jest zwiększenie przychodów firmy. Drugim – koncentrowanie się na optymalizacji kosztów poprzez cyfryzację wewnętrznych operacji –mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Marczyk, dyrektor praktyki ubezpieczeniowej Accenture w Polsce.
Jak wynika z opublikowanego raportu „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce”, przygotowanego przez Accenture dla PIU, choć większość firm ubezpieczeniowych zdaje sobie sprawę ze znaczenia procesu cyfryzacji, to jednak mają one różne podejścia do innowacji i wdrażania nowych technologii. Autorzy raportu podzielili je na trzy grupy: pragmatycznych tradycjonalistów, cyfrowych wyznawców oraz zdywersyfikowanych partnerów.
– Pierwsi inwestują w punktowe rozwiązania cyfrowe w celu poprawy obecnych kanałów sprzedaży. Przedstawiciele drugiej grupy całościowo podchodzą do tematu cyfryzacji, eksperymentują z różnymi technologiami, nawet niemającymi obecnie uzasadnienia biznesowego, w celu budowy kompetencji cyfrowych w swojej firmie na przyszłość. Trzecia grupa buduje ekosystemy wspólnie z innymi partnerami, tworząc platformy technologiczne, także we współpracy z firmami spoza branży ubezpieczeniowej – mówi Łukasz Marczyk.
Wdrażanie innowacji i technologii w sektorze ubezpieczeniowym przejawia się w nowych produktach, jak np. cieszące się coraz większą popularnością cyberpolisy, które zabezpieczają przed skutkami ataków hakerskich. Pozwala także na obniżenie szkodowości i lepszą ocenę ryzyka oraz wycenę składki. Przykładem jest telematyka – jeden z najważniejszych trendów w cyfryzacji ubezpieczeń. We Włoszech już 17 proc. polis komunikacyjnych wykorzystuje technologie telematyczne, które umożliwiają ocenę stylu jazdy kierowcy oraz stanu pojazdu i skalkulowanie na podstawie tych danych wysokości składki. Takie rozwiązania wdrażają również ubezpieczyciele działający na polskim rynku.
– Ubezpieczyciele intensywnie testują nowe rozwiązania i technologie dostępne na rynku. Szczególne znaczenie będzie miała sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, chociażby w procesie likwidacji szkody. Są to rozwiązania, które pozwalają na przykład na automatyczną segmentację szkód, rozpoznawanie tekstu, w tym pisma odręcznego, wycenę szkody na podstawie zdjęć czy wsparcie wirtualnego asystenta, który może towarzyszyć klientowi w całym procesie i znacznie go uprościć. Również telematyka i internet rzeczy będą miały coraz większe zastosowanie ze względu na wzrost znaczenia danych i analityki, która ma potencjał, aby zrewolucjonizować branżę – mówi Anita Staszczak, konsultant w praktyce ubezpieczeniowej Accenture.
Cyfryzacja i wdrażanie nowych technologii to korzyści zarówno dla ubezpieczycieli, jak i ich klientów. Z perspektywy ubezpieczycieli cyfryzacja daje możliwość m.in. obniżenia kosztów obsługi, dzięki wykorzystaniu takich narzędzi, jak wirtualni asystenci czy chatboty. Wyposażenie agentów w cyfrowe narzędzia pozwala natomiast zwiększyć sprzedaż.
– Z kolei dla klientów cyfryzacja oznacza m.in. sprawniejszą obsługę i szybsze otrzymanie odszkodowania. Klient może samodzielnie przesłać zdjęcia szkody przez formularz online lub aplikację mobilną i natychmiast otrzymać propozycję wypłaty przygotowaną przez sztuczną inteligencję – wyjaśnia Aleksandra Sowulewska, konsultant w praktyce ubezpieczeniowej Accenture.
W Szwajcarii takie rozwiązanie wprowadziła już firma ubezpieczeniowa Zurich Insurance Group, dzięki czemu proces likwidacji szkód skrócił się z 52 minut do zaledwie 5 sek. Pozwoliło to zaoszczędzić około 40 tys. roboczogodzin w ciągu roku, co dobrze oddaje korzyści, jakie ubezpieczyciele i klienci odnoszą dzięki cyfryzacji.
Ze wspólnego raportu PIU i Accenture wynika, że w Polce firmy ubezpieczeniowe zwracają dużą uwagę na rosnące znaczenie analizy danych, na przykład przy szacowaniu ryzyka. Niezbędne jest jednak pozyskiwanie ich z zaufanych źródeł, takich jak publiczne zbiory danych. Do tej pory zaawansowany poziom w wykorzystaniu danych i analityki osiągnęło tylko kilka polskich firm.
– Dla zwiększenia innowacyjności całego sektora ubezpieczeniowego konieczne jest usunięcie kilku barier. Należą do nich: trudności w stosowaniu rozwiązań chmurowych, brak dostępności pracowników o odpowiednich kompetencjach w technologiach cyfrowych czy niewystarczająca dostępność publicznych, zewnętrznych zbiorów danych – podkreśla Łukasz Marczyk.
Czytaj także
- 2024-05-20: Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
- 2024-05-17: Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-05-15: Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-07: Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware
- 2024-05-13: Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.