Newsy

Ponad 200 tys. kierowców nie ma wykupionego obowiązkowego OC

2012-09-27  |  06:54
Mówi:Aleksandra Wiktorow
Funkcja:Rzecznik Ubezpieczonych
  • MP4

    Tylko w I połowie tego roku ubezpieczeni kierowcy musieli zapłacić około 35 mln zł za sprawców wypadków, którzy nie wykupili OC. – Okazuje się, że wśród tych, którzy nie płacą składki, procent uszkodzeń innych samochodów jest większy niż u tych, którzy płacą – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Ubezpieczonych. Sposobem na kierowców, którzy jeżdżą po krajowych drogach bez wykupionej polisy komunikacyjnej, ma być automatyczny system wykrywania nieubezpieczonych. 

     – Ponad 200 tys. osób, które mają samochody, nie ma obowiązkowego OC, a to jest przecież koszt innych ubezpieczonych – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Ubezpieczonych.

    Koszt znaczący, bo około 35 mln zł to blisko 1/3 więcej niż w I półroczu 2011 roku. To środki, jakie ofiarom wypadków spowodowanych przez nieubezpieczonych kierowców wypłaca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Potem może on ubiegać się o zwrot pieniędzy od sprawcy kolizji. Średnio jest to 12 tys. zł. Dla porównania koszt zakupu obowiązkowej polisy OC to ok. 600 zł.

    Jednym z powodów tak dużej liczby osób, które nie ubezpieczają się od odpowiedzialności cywilnej, jest szukanie oszczędności i fakt, że na samochód decydują się teraz coraz młodsze osoby. W ich przypadku takie świadczenie jest droższe, bo wysokość składki często uzależniona jest od wieku kierowcy.

     – Teraz jest łatwo kupić samochód za 2-3 tys. zł, a potem za ubezpieczenie trzeba zapłacić, jeżeli to jest młody kierowca, 500 - 1 000 zł. Oni uznają, że to jest za drogo dla nich, że nie będą się ubezpieczać, jeżeli składka ubezpieczenia jest niewiele niższa niż kwota, za którą kupili samochód – mówi Rzecznik Ubezpieczonych.

    W zmniejszeniu liczby kierowców bez wykupionego OC ma pomóc automatyczny system wykrywania nieubezpieczonych, którym posługuje się od kilku miesięcy Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który korzysta z bazy wszystkich polis komunikacyjnych.

    Jeśli system znajdzie kierowcę z nieopłaconą składką, UFG weryfikuje te dane w firmie ubezpieczeniowej. W przypadku, gdy firma potwierdzi brak ważnego ubezpieczenia, może to zrobić kierowca. Za brak polisy grozi kara, której wysokość jest uzależniona od tego, jak długi czas kierowca był nieubezpieczony. Może dochodzić do 3 tys. zł w przypadku samochodu osobowego.

     – Wszyscy muszą płacić składki na obowiązkowe ubezpieczenie, bo przecież nie jest tak, że tylko ci, którzy mają ubezpieczenia mają wypadki i inne złe zdarzenia, a ci którzy nie płacą, nie mają. Wręcz przeciwnie. Okazuje się, że wśród tych, którzy nie płacą składki, procent uszkodzeń innych samochodów jest większy niż u tych, co płacą – mówi.

    Z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że mniej niż połowa kierowców, którzy jeżdżą po krajowych drogach, nie jest świadoma wszystkich konsekwencji za jazdę bez OC. I choć 90 proc. zdaje sobie sprawę, że jest to nielegalne, to jazdy bez polisy nie akceptuje tylko 15 proc. 

    Optymistyczne jest to, że jak podkreśla Aleksandra Wiktorow, w polskim społeczeństwie rośnie jednak poziom świadomości dotyczący konieczności opłacania ubezpieczeń, nie tylko tych komunikacyjnych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.