Newsy

PZU chce być dużym graczem na rynku ubezpieczeń zdrowotnych

2013-04-17  |  06:50

PZU chce szerzej rozwijać ofertę ubezpieczeń zdrowotnych. Jednak ubezpieczenia komunikacyjne i życiowe pozostaną podstawowymi produktami spółki. Na tym polu firma notuje sukcesy – udało się zatrzymać spadek udziału w rynku indywidualnych ubezpieczeń komunikacyjnych. Największy polski ubezpieczyciel ma niecałe 30 proc. udziału w rynku ubezpieczeń OC i nieco więcej w rynku AC. 

 – Utrzymaliśmy ten udział w rynku i jesteśmy z tego bardzo zadowoleni. Niektórzy twierdzili, że jest to niemożliwe do zrobienia. Natomiast musimy się rozwijać, musimy szukać nowych nisz dla naszego biznesu i taką niszą są właśnie potencjalnie ubezpieczenia zdrowotne – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Andrzej Klesyk, prezes zarządu PZU S.A.

Klesyk wyklucza jednak rewolucyjne zmiany w ofercie. Wynika to przede wszystkim ze specyfiki całej branży, gdzie trudno o rewolucję. Jednak – jak przekonuje – oferta zmienia się stale, z kwartału na kwartał. Prezes PZU wiąże duże nadzieje z segmentem ubezpieczeń zdrowotnych.

 – Czego można się spodziewać w najbliższym czasie, to jest – mam nadzieję – interesujących rozwiązaniach dotyczących ubezpieczeń zdrowotnych. PZU powinno stać się jeszcze większym graczem właśnie w tym segmencie – dodaje prezes spółki.

PZU ruszyło z ofensywą w segmencie ubezpieczeń zdrowotnych w ubiegłym roku. Firma proponuje m.in. grupowe ubezpieczenie lekowe, które pokrywa nawet 80 proc. cen leków w aptece. Indywidualni klienci mogą wykupić również ubezpieczenie medyczne, które obejmuje koszty m.in. badań profilaktycznych oraz leczenia szpitalnego.

Jak wynika z prognoz firmy badawczej PMR, rynek ubezpieczeń zdrowotnych powinien rozwijać się w tempie 5-6 proc. rocznie. Jego wielkość w przyszłym roku będzie ok. dwukrotnie większa niż w 2005 r.

Mniej wyłudzeń, więcej kierowców bez OC

Andrzej Klesyk nie przewiduje w najbliższym czasie większych zmian cen ubezpieczeń. Co prawda z roku na rok jest coraz mniej szkód materialnych, ale równocześnie rośnie liczba szkód osobowych. Są one związane np. z wypadkami komunikacyjnymi, ale nie dotyczą uszkodzeń pojazdów, lecz osób uczestniczących w zdarzeniu.

Coraz mniej jest przy tym problemów z wyłudzeniami, które są uznawane za przestępstwo ubezpieczeniowe.

 – Oczywiście, jest to duże wyzwanie dla firmy i dla sektora. Wydaje mi się, że sektor robi bardzo dużo poprzez różne inicjatywy wspólne – mówi Andrzej Klesyk. – U nas skala tych przypadków była kilka lat temu bardzo duża. Widzę, że się trend odwrócił. Ta przestępczość jest już na bardzo niskim poziomie.

Odszkodowania wyłudzają przede wszystkim ci kierowcy, którzy mają więcej niż jedno ubezpieczenie w różnych firmach i za tę samą stłuczkę otrzymują kilka odszkodowań. Innym zachowaniem, z którym walczą ubezpieczyciele, jest uchylanie się od płacenia obowiązkowych składek za ubezpieczenie OC.

 – Jeżeli taki kierowca ma wypadek, to poszkodowany może liczyć na ubezpieczenie. Ale nie składają się na to podatnicy, ale inni kierowcy, którzy są ubezpieczeni. A więc im więcej będzie nieubezpieczonych, tym droższe polisy będą dla tych ubezpieczonych. To jest po prostu oszukiwanie kolegów kierowców – podkreśla rozmówca Newserii.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który w takich przypadkach wypłaca odszkodowania poszkodowanym, szacuje, że ok. 250 tys. kierowców nie posiada obowiązkowego OC. Rocznie fundusz otrzymuje ok. 6,5 tys. roszczeń od osób poszkodowanych w wypadku spowodowanym przez nieubezpieczone (lub niezidentyfikowane) pojazdy. Kosztuje to ubezpieczonych kierowców ponad 70 mln zł rocznie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.