Newsy

Trudny czas dla ubezpieczycieli – OC wciąż przynosi straty

2013-04-18  |  06:50

Spowolnienie gospodarcze dotyka rynek ubezpieczeń i przebudowuje jego dotychczasową strukturę. Lepiej sprzedają się ubezpieczenia na życie niż komunikacyjne. Popularnością cieszą się teraz ubezpieczenia zdrowotne. Jednak nie każdy ubezpieczyl chce wchodzić w ten rynek z powodu wysokich kosztów i braku odpowiednich regulacji prawnych.

Początek tego roku był trudny, a spowolnienie gospodarcze ubezpieczyciele odczuli zwłaszcza w segmencie związanym z komunikacją, również w ubezpieczeniach obowiązkowych.

 – Mamy kryzys, ludzie nie kupują nowych samochodów. Ograniczając wydatki najczęściej zrezygnują z ubezpieczenia niż np. ze spłaty kredytu – tłumaczy Artur Olech, prezes Generali.

Stąd też w ostatnich miesiącach większy rozwój w segmencie ubezpieczeń na życie, gdzie Generali odnotowuje kilkunastoprocentowy wzrost. Jako przyszłościowy jest też oceniany rynek ubezpieczeń zdrowotnych, ale tym Generali nie jest dziś zainteresowane.

 – Nie ma odpowiednich uwarunkowań prawnych i ekonomicznych, żeby można było tu działać. A to jest bardzo trudny segment i koszty wejścia są bardzo wysokie. Rynek jest opanowany w dużej mierze przez tak zwane firmy abonamentowe – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Artur Olech.

Zapewnia jednocześnie, że spółka uważnie będzie się przyglądać rozwojowi tego rynku, ale skoncentruje się na dotychczasowej działalności.

 – Jesteśmy ubezpieczycielem działającym w sektorze klienta masowego, więc ważne są dla nas wszystkie podstawowe segmenty, zarówno komunikacja, jak i majątek, czyli mieszkania, small business, prowadzenie działalności gospodarczej, a także biznes korporacyjny, a w ubezpieczeniach na życie to jest adresowanie podstawowych potrzeb, zabezpieczenie przyszłości klienta, czyli produkty inwestycyjne i ochronne wymienia prezes Generali.

I choć Polacy kupują przede wszystkim ubezpieczenia, które są obowiązkowe, to dzięki rosnącej świadomości coraz częściej decydują się ubezpieczyć inne dobra niż samochód. Ważnym segmentem jest też rynek nieruchomości, który Polacy postrzegają jako formę lokaty na przyszłość. Tutaj też jest miejsce na rozwój.

 – Najważniejszym dobrem, jakie mamy, jest nasz dom lub mieszkanie. Ale tylko 20 proc. Polaków je ubezpiecza. W Niemczech jest to 80 proc., w Czechach – 60 proc. – wymienia Artur Olech.

Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń, zysk netto ubezpieczycieli życiowych wyniósł w 2012 r. 3,27 mld zł i był o 12,4 proc. wyższy niż rok wcześniej. Z kolei ubezpieczyciele majątkowi zakończyli rok z zyskiem 3,38 mld zł, co oznacza wzrost rok do roku o 9,7 proc. Straty nadal przynosi największa grupa ubezpieczeń – polisy komunikacyjne OC (427 mln zł w 2012 r.), chociaż straty były mniejsze niż w 2011 r. (638 mln zł). Dochodowe pozostają natomiast ubezpieczenia AC, z których wynik techniczny (wartość wpłaconych składek minus wypłacone odszkodowania) zwiększył się w ciągu roku ponad dwukrotnie – z 336 do 725 mln zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.