Newsy

Ubezpieczenie kar umownych - nowy sposób na ratowanie branży budowlanej

2013-04-22  |  06:35
Mówi:Krzysztof Mleczak
Funkcja:wiceprezes zarządu
Firma:Exito Broker Sp. z o.o.
  • MP4
  • Sytuacja branży budowalnej jest bardzo trudna. Główną przyczyną kłopotów są spory między zamawiającym a wykonawcą. Z ich powodu inwestycje są często wstrzymywane, a na wykonawcę nakładane kary umowne. Niejedną firmę pociągnęły one na dno. Aby więc zmniejszyć takie ryzyko, branża proponuje wprowadzenie ubezpieczenia kar umownych, co miałoby pomóc branży budowlanej w wyjściu na prostą.

    W ocenie wiceszefa Exito Broker, dałoby się tego uniknąć, gdyby branża budowlana wykorzystała zupełnie nowy instrument ubezpieczeniowy, czyli możliwość ubezpieczenia takich kar.

     – Do tej pory główna odpowiedzialność z tytułu kar umownych była skoncentrowana w samej gwarancji ubezpieczeniowej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Mleczak.

    Gwarancji, która stała się na naszym rynku pewnym wymogiem, od którego uzależniona jest zwykle możliwość udziału w przetargach. Ubezpieczyciel zobowiązuje się w ten sposób do zapłaty maksymalnej kwoty, jaka jest wskazana w gwarancji w przypadku, gdy wykonawca nie wywiąże się ze swojego zobowiązania. O takie gwarancje dzisiaj jest coraz trudniej.

     – Towarzystwa ubezpieczeniowe od jakiegoś czasu z większym trudem akceptują gwarancje ubezpieczeniowe, nie chcą realizować tak wysokich ryzyk – przyznaje Grzegorz Kwieciński, Product Manager ds. Gwarancji Ubezpieczeniowych w firmie Euler Hermes.

    Utrudniony dostęp do gwarancji stał się poważnym problemem dla potencjalnych wykonawców. Ubezpieczenie od kar może być skutecznym rozwiązaniem problemów, bo nie dotyczy kontraktu jako całości, tylko określonych w umowie przypadków podlegających karze.

     – Dla zamawiającego możliwość odniesienia się z ewentualnym roszczeniem do ubezpieczenia powoduje, że sam proces inwestycyjny może trwać dalej, a uruchomienie gwarancji nie następuje – mówi Mleczak, tłumacząc, że w takiej sytuacji kontrakt trwa nadal, a prace są na bieżąco realizowane. – Dla wykonawców z kolei ma to ogromne znaczenie z powodów finansowych, bowiem te kary umowne i ubezpieczenie kar umownych stają się formułą zupełnie inną niż sama gwarancja.

    Uruchomienie gwarancji obciąża aktywa i finanse przedsiębiorstwa, obniża jego możliwości, a przy tym wiarygodność w oczach kontrahentów. Wypłatę ubezpieczonej kary umownej brałoby z kolei na siebie towarzystwo ubezpieczeniowe. Ten produkt ma być tańszy od samych gwarancji. Zawarcie umowy poprzedzałby szczegółowy audyt przedsiębiorstwa, jak i ocena samego projektu.

     – Kary umowne zawierają bardzo istotne elementy – szczególnie w technologicznych projektach, – które w bardzo istotny sposób wpływają na ryzyko – tłumaczy Krzysztof Mleczak – Na przykład przy realizacji przedsięwzięć energetycznych nie wszędzie można osiągnąć założoną moc energetyczną, czyli ten element kar umownych jest newralgiczny.

    Wymaga więc szczegółowej oceny. Ubezpieczenie kar umownych byłoby ubezpieczeniem dowolnym, ale skorzystanie mogłoby stawiać wykonawcę w lepszej pozycji na rynku.

     – Włączenie ubezpieczenia kar umownych do samego kontaktu może być istotnym elementem preselekcji, bo to rynek finansowy wówczas automatycznie dokonuje wyceny zdolności, możliwości konkretnego wykonawcy – mówi wiceprezes Exito Broker. – Być może będzie to miało swoje konsekwencje w ocenie projektów i ocenie ofert, składanych przez wykonawców.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.