Mówi: | Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance Krzysztof Piątek, prezes zarządu Neckermann Polska |
W tym roku na wakacyjny urlop planuje wyjechać o 800 tys. Polaków mniej niż przed rokiem. Zdecydowana większość wyjeżdżających zamierza spędzić urlop w Polsce
W tym roku wakacyjny wyjazd planuje ponad 16,5 mln Polaków, czyli blisko 800 tys. mniej niż w 2016 roku. Zdecydowana większość z nich zamierza spędzić urlop w kraju. Co czwarty Polak wybiera się natomiast za granicę. Najpopularniejsze kierunki to niezmiennie od lat Hiszpania i Wyspy Kanaryjskie, a także Chorwacja i Grecja. 73 proc. wyjeżdżających zamierza wykupić ubezpieczenie turystyczne. Ten odsetek stale wzrasta.
Jak wynika z raportu IPSOS przygotowanego na zlecenie Mondial Assistance, w 2017 roku na letni urlop wybiera się 52 proc. Polaków, czyli o 3 punkty procentowe mniej niż w roku ubiegłym. 26 proc. z nich planuje wyjazd zagraniczny, a 74 proc. Polaków zamierza wypoczywać w kraju.
Z raportu wynika, że świadczenie w ramach Rodziny 500 plus wpłynęło na wakacyjne plany 22 proc. Polaków korzystających z tego programu.
– Program Rodzina 500 plus wpłynął na plany wakacyjne Polaków w sposób niewielki, ale zauważalny. Nasi ankietowani powiedzieli, że 7 proc. dzieci więcej wyjedzie na obozy lub kolonie dzięki programowi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance.
Na letnie wakacje wyjeżdżają przede wszystkim osoby poniżej 39 roku życia, mające wyższe wykształcenie, żyjące w gospodarstwach domowych o dochodzie przekraczającym 3 tys. zł. Urlop za granicą wybierają głównie Polacy mieszkający w dużych miastach, żyjące w dwuosobowych gospodarstwach domowych o dochodzie minimum 4 tys. zł. Ulubione zagraniczne kierunki wakacyjnych wyjazdów pozostają bez większych zmian w stosunku do ubiegłego roku.
– Króluje Hiszpania wraz z Wyspami Kanaryjskimi – 14 proc. Polaków deklaruje, że tam pojedzie. Na drugim miejscu jest Chorwacja, na kolejnych Grecja i Włochy. To jest ta sama czwórka, którą mieliśmy w ubiegłym roku – mówi Tomasz Frączek.
Polacy preferują samodzielną organizację wakacyjnych wyjazdów zagranicznych – w tym roku planuje to zrobić 2,4 mln badanych. Z oferty biur podróży chce skorzystać 44 proc. wyjeżdżających, czyli ponad 400 tys. mniej w porównaniu do roku ubiegłego. Zdecydowana większość klientów touroperatorów zamierza wykupić pełen pakiet usług, 7 proc. chce skorzystać wyłącznie z możliwości dojazdu, a 11 proc. z opcji noclegu. Wiele osób wybierających się na wakacje z biurem podróży już wcześniej korzystało z takiego pośrednictwa.
– Wszystkie większe biura w Polsce działają od 20 lat, znamy je dobrze, mieliśmy okazję z nich korzystać. I tym głównie się kierujemy. Jednym z podstawowych kryteriów wyboru biura podróży są własne pozytywne doświadczenia z biurem, które zorganizowało nam udane wakacje – mówi Krzysztof Piątek, prezes Neckermann Polska.
Wyjeżdżając na wakacje w Polsce, turyści wybierają własny lub pożyczony od znajomych samochód oraz pociąg. Za granicę najchętniej udają się natomiast samolotem.
– Chcemy wydać na wakacje mniej więcej tyle samo, co w ubiegłym roku. Wakacje za granicą będą nas kosztowały – przynajmniej zgodnie z deklaracjami – ok. 3 tys. zł na osobę. Wakacje krajowe będą nas kosztowały połowę tej kwoty – niespełna 1,5 tys. zł – wyjaśnia Tomasz Frączek.
Chociaż ponad 60 proc. podróżujących podkreśla, że nie ma żadnych obaw związanych z wyjazdem, coraz więcej osób decyduje się na zakup ubezpieczenia turystycznego. W tym roku zamierza to zrobić 73 proc. turystów.
– Część z grupy niekupującej to są wieczni optymiści uważający, że nic im się nigdy w życiu nie przydarzy. Inni w zeszłym roku kupili ubezpieczenie i myślą, że skoro wówczas nic się im nie przydarzyło, to i w tym roku też nic się nie stanie. Część uważa, na szczęście to coraz mniejsza część, że to jest zbyt wysoki koszt – mówi Tomasz Frączek.
Planów na wakacyjny wyjazd nie ma 44 proc. Polaków. 35 proc. badanych twierdzi, że zrezygnowali z podróży ze względu na zbyt wysokie koszty, 27 proc. jako przyczynę podało inne obowiązki, 17 proc. natomiast chorobę własną lub członka najbliższej rodziny.
Czytaj także
- 2024-04-29: Nawet 80 proc. populacji może mieć kontakt z wirusem HPV. Wciąż niewielka jest wiedza na temat nowotworów, jakie wywołuje
- 2024-05-16: Edyta Herbuś: Teraz mam taki moment obfitości, że mogę wybierać role, które są dla mnie najciekawsze. Ale na pewno muszę sobie zafundować reset, żeby utrzymać równowagę w życiu
- 2024-04-11: Tylko 12 proc. Polaków dobrze zna się na giełdzie. Bez edukacji finansowej trudno będzie pobudzić inwestycje
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
- 2024-03-27: Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat
- 2024-04-08: GPW szuka możliwości przyciągnięcia zarówno nowych inwestorów, jak i spółek. Liczy na przełamanie stagnacji w debiutach
- 2024-03-04: Dorota Szelągowska: Moje wymarzone wakacje zawsze są w Tajlandii. Staram się być tam na najmniejszej wyspie, jaką znam, i czuję się tam trochę jak na wsi
- 2024-04-23: Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł
- 2024-04-02: Dolegliwości pracowników są powiązane z ich stylem życia. Coraz więcej osób korzysta ze zwolnień lekarskich z powodu zaburzeń psychicznych
- 2024-03-13: Niski poziom wiedzy finansowej powstrzymuje Polaków przed inwestowaniem na giełdzie. Ruszają zapisy na bezpłatne szkolenia dla tysiąca chętnych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne
Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.
Infrastruktura
Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.
Firma
Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe
Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.