Newsy

UE chce pomóc przedsiębiorcom. Zmniejszy biurokratyczne wymogi

2014-02-11  |  06:45
Mówi:Janusz Lewandowski
Funkcja:komisarz UE ds. budżetu i programowania finansowego
  • MP4
  • Unia Europejska chce pomóc przedsiębiorcom zwiększać ich konkurencyjność. Wsparciem mają być nie tylko pieniądze z funduszy strukturalnych, lecz także uproszczenie unijnych regulacji. Jednym z większych wyzwań dla konkurencyjności unijnego przemysłu będzie pogodzenie jego interesów z polityką ochrony środowiska.

    Z badania Eurobarometr wynika, że aż 74 proc. Europejczyków uważa, że UE jest źródłem nadmiernej biurokracji. 

     – Unia bywa przeregulowana na różne sposoby – przyznaje Janusz Lewandowski, komisarz UE ds. budżetu. – Dlatego bardzo mnie cieszy to, że w tym roku po raz pierwszy Komisja Europejska zajęła się nie tyle nowymi regułami, ile przeglądem istniejących reguł pod kątem tego, czy szkodzą konkurencyjności, czy nie.

    Zapoczątkowany kilka miesięcy temu program nazywa się REFIT – program spójności i wydajności regulacyjnej (The Regulatory Fitness and Performance Programme). W efekcie kontroli całości przepisów UE, część z nich będzie uchylona, a część uproszczona. Niektóre przepisy regulacyjne, czekające na akceptację Komisji, w ogóle nie będą wprowadzone – wszystko w myśl zasady, że UE wymaga dużych działań w najważniejszych sprawach, a mniejszych w sprawach o mniejszym znaczeniu.

    W budowaniu przewagi konkurencyjnej na globalnym rynku przedsiębiorcom mają też pomóc unijne granty. 

     – Zasadniczą częścią inwestycyjną budżetu są mądrze wydawane fundusze strukturalne, które w tej chwili oprócz wielkiej sieci transportowej w Polsce muszą iść w szare komórki. Te pieniądze są zagwarantowane na siedem lat. Ale oprócz tego mamy specjalnie adresowany do małych i średnich przedsiębiorstw program COSME – mówi Janusz Lewandowski.

    Program COSME to nowy program UE nastawiony na zwiększanie konkurencyjności i trwałości przedsiębiorstw, w szczególności małych i średnich. Ma na celu m.in. poprawienie dostępu MŚP do finansowania przez instrumenty dłużne i kapitałowe oraz zwiększenie dostępu firm do rynków w Europie i na świecie. Na jego realizację przewidziano ok. 2,3 mld euro.

    Dla dużego przemysłu kwestia konkurencyjności na światowych rynkach wiąże się z dyskutowanymi od dawna nowymi założeniami pakietu energetyczno-klimatycznego.

     – Najtrudniejszym problemem jest pogodzenie interesów przemysłowych i wrażliwości środowiskowo-klimatycznej. Znalezienie punktu zbieżności pomiędzy planami budowy bazy przemysłowej w Europie i bardzo wysokimi rygorami środowiskowymi, to największe wyzwanie, zwłaszcza dla gospodarki takiej jak Polska, czyli budowanej na węglu – mówi komisarz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.