Mówi: | Krzysztof Pawlak |
Funkcja: | naczelnik Wydziału Kształtowania Oferty |
Firma: | Przewozy Regionalne SA |
W nowym rozkładzie Przewozów Regionalnych więcej połączeń
Przewozy Regionalne w obowiązującym od wczoraj rozkładzie uruchomiły około 40 relacji połączeń dalekobieżnych interREGIO. Część z nich będzie jednak obsługiwana autobusami. Do marca rozkład się nie zmieni, ale potem możliwe są korekty związane z remontami. Przewoźnik zapowiada uruchomienie wiosną połączenia do Kudowy Zdrój. Znikają natomiast krajowe połączenia REGIOekspres.
– Znaczna część tych połączeń jest oczekiwana przez pasażerów. Staramy się wpasować w niszę, która występuje na rynku i poprzez koordynację połączeń z innymi przewoźnikami – zapewnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Pawlak, naczelnik Wydziału Kształtowania Oferty Przewozów Regionalnych.
W całej Europie 15 grudnia wszedł w życie nowy rozkład połączeń kolejowych. Będzie on obowiązywał co najmniej do 9 marca. Potem możliwe są zmiany spowodowane zaplanowanymi przez PKP PLK remontami torów. Przewozy Regionalne wprowadzą część zmian dopiero na początku nowego roku.
Przewoźnik uruchomi łącznie około 70 pociągów interREGIO. Wśród nowości będzie m.in. IR „Białowieża” z Warszawy do Hajnówki przez Siedlce i Czeremchę, który będzie kursował od 10 stycznia w piątki i niedziele. IR „Starosta” pojedzie również w piątki i niedziele z Warszawy do Zielonej Góry (w pozostałe dni zakończy bieg w Poznaniu), a IR „Piast” z Warszawy do Jeleniej Góry przez Katowice i Wrocław. Ten drugi pociąg zastąpi „Chemika”, który obecnie dojeżdża tylko do Kędzierzyna-Koźla.
Z rozkładu znikną krajowe połączenia REGIOekspres. Do tej kategorii będą należeć jedynie połączenia z Wrocławia do Drezna przez Legnicę. Oznacza to, że nowoczesne bezprzedziałowe wagony wyposażone m.in. w bezprzewodowy internet, do tej pory wykorzystywane w REGIOekspresach, trafią do składów obsługujących pociągi interREGIO.
– Planujemy już od kwietnia uruchomić taki pociąg, który będzie jechał z Warszawy do Kudowy-Zdroju. Będzie on połączony do Kędzierzyna-Koźla z pociągiem „Piast” do Jeleniej Góry, gdzie będziemy wyłączać wagony, które pojadą przez Nysę Kłodzką i połączą Duszniki, Polanicę i Kudowę-Zdrój – dodaje Pawlak.
Będzie to jedyne dalekobieżne połączenie do Kotliny Kłodzkiej. Przewozy Regionalne uzupełnią ofertę kolejową połączeniami autobusowymi. Pawlak mówi, że spółka uruchomi sześć takich tras.
– Uruchamiamy w tym roku na większą skalę ofertę interREGIO Bus. Przykładowo z Katowic będzie można dojechać do Wadowic, z Rabki-Zdroju, z Zakopanego do Ustronia, Wisły, a z Jeleniej Góry do Karpacza i Świeradowa-Zdroju. Łącznie będzie to sześć tras w całym kraju – podkreśla Pawlak.
Dodaje, że połączenia międzywojewódzkie Przewozów Regionalnych nie będą kasowane. We wrześniu i październiku przewoźnik zdecydował o likwidacji niektórych relacji i po tej optymalizacji nie planuje kolejnych zmian. Pewne korekty wymuszą jednak remonty – m.in. wiosną mniej pociągów będzie mogło jeździć Centralną Magistralą Kolejową, czyli szybką trasą prowadzącą ze stolicy w kierunku Katowic i Krakowa.
Modernizacje sieci kolejowej są dla Przewozów Regionalnych i ich pasażerów uciążliwe już od pewnego czasu. Cierpią m.in. osoby korzystające z IR „Starzyński” z Warszawy do Krakowa, którego kursowanie co kilka miesięcy jest regularnie zawieszane i przywracane.
– Obecnie trwa procedura uzgadniania rozkładu jazdy od 9 marca do połowy kwietnia i na chwilę obecną nie mamy sygnału, żebyśmy musieli coś odwołać, z czegoś zrezygnować. Natomiast również do marca 2014 roku będą trwały prace już nad ofertą na 2015 rok. I w tej chwili nie jestem w stanie odpowiedzieć, co planujemy, a czego nie, ponieważ nie mamy jeszcze zakresu zadań, jakie będzie wtedy wykonywała PLK na torach – podkreśla Pawlak.
Czytaj także
- 2024-05-13: Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
- 2023-12-28: Rekordowy rok dla PKP Intercity. W 2024 roku spółka chce przekroczyć barierę 70 mln pasażerów
- 2024-01-05: Szereg nowych przetargów w planach PKP Intercity na 2024 rok. W realizacji strategii taborowej mogą pomóc środki z UE
- 2023-12-05: Koszty realizacji inwestycji kolejowych kilkadziesiąt procent wyższe niż przed wybuchem wojny. Branża apeluje o waloryzację kontraktów
- 2024-01-11: Kobiety zwykle jeżdżą bezpieczniej niż mężczyźni i rzadziej powodują wypadki. Stereotypy dotyczące ich stylu jazdy wciąż jednak są żywe
- 2023-10-05: Wielomiliardowe inwestycje na kolei nabierają rozpędu. Pociągi będą się poruszać z maksymalną prędkością 250 km/h
- 2023-08-14: Kierowcy nie do końca radzą sobie z systemami wspomagania jazdy. Część się ich obawia, inni ufają im zbyt mocno
- 2023-08-07: Mateusz Damięcki: Podczas zdjęć do nowego filmu przeszedłem przeszkolenie jako pracownik kolei. Rola dróżnika sprawiła mi wiele radości
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.