Newsy

W piątek rusza system viaTOLL dla aut osobowych. Kierowcy kupili już kilkaset urządzeń.

2012-05-30  |  09:37
Mówi:Marek Cywiński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Kapsch Telematic Services
  • MP4

    Od piątku kierowcy samochodów osobowych będą mieli możliwość elektronicznego płacenia za przejazd autostradą. Na razie udogodnienie będzie dotyczyło odcinków na A2 Konin - Stryków i A4 Gliwice - Wrocław, gdzie dopiero rusza pobór opłat. Operator systemu spodziewa się, że szczególnie na śląskiej autostradzie zainteresowanie kierowców viaAUTO będzie duże.

    Jak zapewniają przedstawiciele Kapsch Telematic Services, operatora systemu elektronicznych opłat, wszystko jest gotowe, by od 1 czerwca kierowcy mogli zacząć z niego korzystać.

     - Szacujemy, że w początkowym okresie (I kwartał funkcjonowania) popyt może być ok. 30-40 tysięcy urządzeń i na zaspokojenie takiego popytu jesteśmy w pełni przygotowani - zapewnia Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.

    Sprzedaż urządzeń viaAUTO ruszyła w ubiegłą środę. Do tej pory sprzedano kilkaset urządzeń.

     - Myślę, że zainteresowanie kierowców będzie rosło w miarę tego, jak będą się zwiększać kolejki przed bramkami, zwłaszcza w obszarze aglomeracji śląskiej. Liczymy na to, że właśnie tam zainteresowanie nowym rozwiązaniem może być największe - mówi dyrektor Kapsch Telematic Services.

    Operator liczy na klientów korporacyjnych. Pierwsze dni sprzedaży wskazują na duże zainteresowanie firm posiadających własne floty samochodów służbowych.

     - Widzimy, że zainteresowanie będzie duże przede wszystkim wśród tych, którzy zdecydowanie częściej korzystają z autostrad, czyli chociażby floty, przedstawiciele handlowi, którzy jeżdżą autostradami bardzo często i w związku z tym, każda minuta jest dla nich istotna - dodaje Marek Cywiński.

    Zgodnie z decyzją resortu transportu opłaty na obu odcinkach autostrad będą wynosiły 10 gr/km dla osobówek i 5 gr/km dla motocyklistów. Wysokość opłaty będzie taka sama, zarówno w przypadku uiszczania ich przy bramkach, jak i systemu elektronicznego poboru. Jak podkreśla Marek Cywiński, w drugim przypadku liczy się jednak oszczędność czasu.

     - To innowacyjne rozwiązanie spowoduje, że kierowcy nie będą musieli stać w kolejkach, tracić czasu, nie będą musieli poszukiwać drobnych, aby można było zapłacić za przejazd. Opłata za przejazd będzie automatycznie potrącana z ich konta w systemie elektronicznym - wyjaśnia dyrektor Kapsch Telematic Services.

    Operator systemu oferuje trzy sposoby dołączenia do systemu: poprzez rejestrację w systemie, poprzez zawarcie umowy z odroczoną płatnością oraz w trybie pre-paid, bez potrzeby rejestracji w systemie. Do końca sierpnia urządzenie viaAUTO można nabyć w promocyjnej cenie 70 zł, po tym okresie będzie kosztowało 135 zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.