Newsy

W Polsce dochodzi do blisko 2 tys. wypadków przy pracy tygodniowo. Wiedza na temat zagrożeń jest niewielka

2014-11-07  |  06:25

W ubiegłym roku doszło w Polsce do ponad 88 tys. wypadków przy pracy, w tym 267 zakończyło się śmiercią poszkodowanego wynika z danych GUS. Eksperci podkreślają, że wiedza o potencjalnych zagrożeniach zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców jest niewystarczająca. 67 proc. Polaków jest narażonych na niebezpieczeństwo w pracy, ale ponad połowa je lekceważy.

Według przeprowadzonego w lipcu br. przez pracownię Millward Brown na zlecenie Koalicji Bezpieczni w Pracy badania „Bezpieczeństwo pracy w Polsce 2014” 67 proc. Polaków uważa, że charakter ich zatrudnienia wiąże się z zagrożeniem dla zdrowia lub życia. Mimo tego ponad połowa czuje się w pracy bezpieczniej, niż wskazuje na to ryzyko związane z wykonywanym zawodem.

Chcemy propagować wiedzę na temat bezpieczeństwie pracy w Polsce. Marzymy o tym, że za 10 lat już nie będzie dochodziło do 2 tys. wypadków przy pracy tygodniowo – mówi Andrzej Smółko, prezes zarządu firmy CWS-boco Polska, członka Koalicji Bezpieczni w Pracy.

Ubiegłoroczne statystyki wskazują, że sytuacja nieco się poprawia. GUS podał, że w 2013 roku ponad 88,2 tys. osób zostało poszkodowanych w wypadkach przy pracy. Najwięcej tego typy zdarzeń miało miejsce na Śląsku, w Wielkopolsce i na Mazowszu (odpowiednio 12 tys., 11,1 tys. oraz 10,8 tys.). Zdaniem Andrzeja Smółki wiedza na temat zagrożeń i zasad bezpieczeństwa wśród pracowników i pracodawców nadal nie jest wystarczająca.

Dlatego zawiązaliśmy Koalicję Bezpieczni w Pracy, której celem jest promowanie kultury i bezpieczeństwa pracy w Polsce zarówno wśród przedsiębiorców, jak i pracowników – informuje Andrzej Smółko. – Zależy nam na tym, by podnieść poziom bezpieczeństwa w pracy i ograniczyć liczbę wypadków. Są to dosyć często powtarzane slogany, ale my wiemy, jak to zrobić.

Koalicję powołały cztery firmy: CWS-boco Polska, Krystian, LaFarge i TenCate. Prowadzi ona między innymi działania edukacyjne na platformie internetowej www.bezpieczniwpracy.pl.

Nie ograniczamy się tylko do przedstawiania suchych aktów prawnych i obowiązków pracowników oraz pracodawców – mówi Smółko. – Przede wszystkim publikujemy materiały z zakresu wiedzy praktycznej, czyli prezentujące rozwiązania, które służą podnoszeniu bezpieczeństwa pracy, oraz najlepsze praktyki, które udaje nam się zaobserwować w przedsiębiorstwach.

Jak wynika z badania Millward Brown, co trzeci pracownik w ciągu ostatnich lat był świadkiem wypadku lub słyszał o wypadku w swoim miejscu pracy, z czego aż 7 proc. stanowiły zdarzenia śmiertelne. Około 20 proc. zatrudnionych doświadczyło rażących naruszeń przepisów BHP.

Zależy nam na tym, by zaangażować w to jak największą grupę polskich przedsiębiorstw – twierdzi Andrzej Smółko. – Ale liczymy także na współpracę ze strony specjalistów do spraw BHP. Chcielibyśmy, aby oni także podzielili się swoimi doświadczeniami, tym, co dzieje u nich w firmach w zakresie bezpieczeństwa, dobrymi praktykami i rozwiązaniami. Chcemy też zachęcić specjalistów BHP do pewnego współzawodnictwa, np. o tytuł najlepszego specjalisty BHP lub najbezpieczniejszej firmy w Polsce.

Wynika badania Millward Brown wskazują, że poczucie zagrożenia w miejscu pracy jest znacznie mniejsze niż rzeczywiste niebezpieczeństwo. Zaledwie 13 proc. ankietowanych obawia się o życie lub zdrowie. Zdecydowana większość (87 proc.) czuje się bezpiecznie, z czego ponad połowa (58 proc.) – bardzo. 57 proc. zatrudnionych uważa, że w pracy nie stanie się im nic złego, pomimo potencjalnego ryzyka związanego z wykonywanym zawodem.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.