Newsy

W Warszawie powstała pierwsza, profesjonalna pracownia dla majsterkowiczów i konstruktorów. Mogą korzystać z darmowych warsztatów z druku 3D czy stolarki

2017-09-19  |  06:35

W Warszawie zadebiutował pierwszy, profesjonalny FabLab – to pracownia wyposażona w elektronikę i narzędzia, w której majsterkowicze, konstruktorzy i entuzjaści „zrób to sam” mogą własnoręcznie realizować swoje pomysły. W przestrzeni zaadaptowanej po studiu telewizyjnym będą się odbywać bezpłatne warsztaty i szkolenia z modelowania 3D, stolarki i obróbki drewna czy krawiectwa. Jest też miejsce przeznaczone dla start-upów. Wspólny projekt Fundacji Orange i Stowarzyszenia Robisz.to organizuje już pierwsze zajęcia.

 Chcemy, aby takie laboratoria popularyzowały cyfryzację, nowe technologie i innowacje we wszystkich miastach i miasteczkach w kraju. Żeby były dostępne co najmniej na poziomie powiatów i każde dziecko mogło złapać bakcyla kreatywności, wykorzystując cyfrowe urządzenia oraz dostęp do sieci mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes minister cyfryzacji Anna Streżyńska, która wzięła udział w otwarciu warszawskiego FabLabu.

FabLaby (fabricaton laboratory) to pracownie, w których majsterkowicze, konstruktorzy, entuzjaści rzemiosła i do-it-yourself (zrób to sam) mogą własnoręcznie realizować pomysły i projekty. Są one wyposażone w narzędzia, nowoczesny sprzęt i ogólnodostępne dla wszystkich niezależnie od wieku, doświadczenia czy technicznych umiejętności. Pomysł na FabLaby powstał na prestiżowej, amerykańskiej MIT, najlepszej politechnice świata, i szybko się rozprzestrzenił. Obecnie, jak podaje stowarzyszenie Fab Foundation, w 78 krajach świata działa już ponad tysiąc takich miejsc.

W Warszawie pierwsza pracownia FabLab powered by Orange zadebiutowała w ubiegłym tygodniu. To wspólna inicjatywa Fundacji Orange i stowarzyszenia Robisz.to. Na laboratorium zaadaptowana została przestrzeń po studiu telewizyjnym w budynku przy ul. Twardej, w centrum stolicy. Wnętrze wyposażono w stoły warsztatowe, komputery, drukarki 3D, plotery laserowe, cyfrowe frezarki i elektronikę. Dzięki narzędziom (i pomocy trenerów) majsterkowicze mogą zrealizować swoje własne pomysły i stworzyć praktycznie wszystko  od biżuterii po drona.

Z jednej strony FabLab to cyfrowe technologie, z drugiej – te materialne. Można tu tworzyć wirtualne projekty i później wyprodukować je np. za pomocą druku 3D, z drewna lub metalu. Chodzi o wspieranie kreatywności ludzi poprzez udostępnienie im narzędzi, do których inaczej nie mieliby dostępu, by mogli robić to, o czym marzą  mówi Jean-François Fallacher, prezes zarządu Orange Polska.

FabLab powered by Orange został podzielony na kilka pracowni tematycznych. W Strefie Szycia wyposażonej w 10 maszyn do szycia, overlock, hafciarkę CNC oraz akcesoria krawieckie mają się odbywać kursy szycia i warsztaty rękodzieła. Stolarnia jest przeznaczona do nauki obróbki drewna, a w Prototypowni pomysły przechodzą od razu w fazę realizacji. W Strefie Elektroniki dostępne są podstawowe narzędzia i materiały wykorzystywane przy prototypowaniu układów elektronicznych, w tym stacje lutownicze, zasilacze laboratoryjne i części elektroniczne. Makerspace to otwarta przestrzeń do kreowania projektów, urządzania warsztatów i szkoleń, z kolei Strefa Druku 3D została wyposażona zarówno w drukarki DIY, jak i profesjonalne drukarki 3D na świecie.

Warszawski FabLab powered by Orange zainaugurował działalność serią warsztatów dla dzieci i młodzieży, w trakcie których można było zaprojektować i uszyć plecak, stworzyć sobie robota z Gwiezdnych Wojen i opanować podstawy modelowania 3D.

– Rolą dorosłych i osób odpowiedzialnych za ten rynek jest pomoc dzieciakom, które przychodzą do takich miejsc. Stąd różne plany na Ogólnopolską Sieć Edukacyjną i wypełnianie cyfrowych białych plam. Wszystkie te inicjatywy biznesowe, niezwykle kreatywne i odpowiadające codziennym potrzebom ludzi oraz te nasze, które budują duże struktury  współpracują ze sobą i razem tworzą dobrą przyszłość – mówi minister cyfryzacji Anna Streżyńska.

W pracowni będą się odbywać bezpłatne, otwarte warsztaty nie tylko dla dzieci, lecz także dla dorosłych. FabLab może odwiedzić każdy, kto ma kreatywny pomysł i chce własnoręcznie go zrealizować.

W laboratorium znajdzie się też miejsce dla start-upów uczestniczących w programie akceleracyjnym Orange Fab, które dostaną wsparcie ekspertów, doradztwo i pomoc w realizacji pomysłów. Kolejny ciekawy projekt to trzymiesięczne warsztaty Maker Woman dla kobiet, które wracają na rynek pracy z urlopu macierzyńskiego albo chcą poszerzać swoje kompetencje. W programie jest m.in.: stolarka, projektowanie i druk 3D, szycie, zajęcia z fotografii produktowej i elektroniki oraz podstawy tworzenia stron www i spotkania z doradcą biznesowym.

FabLab powered by Orange to jeden z całego szeregu projektów telekomu nastawionych na cyfryzację i kształcenie kompetencji. W ramach adresowanego do szkół podstawowych programu #SuperKoderzy dzieci i młodzież w 9–12 lat uczą się podstaw programowania i robotyki. Z kolei placówki dostają granty na zakup sprzętu niezbędnego do prowadzenia zajęć i szkolenia dla nauczycieli. W #SuperKoderach uczestniczy już kilkadziesiąt szkół w całej Polsce i systematycznie dołączają kolejne.

Do 2019 roku, na mocy umowy z resortem cyfryzacji, Orange nieodpłatnie podłączy do światłowodu 4,5 tys. polskich szkół, dzięki czemu placówki zyskają dostęp do szybkiego internetu. To część większego planu Ministerstwa Cyfryzacji, który zakłada połączenie wszystkich 30 tys. polskich placówek edukacyjnych wspólną siecią. Ma to umożliwić wykorzystanie cyfrowych narzędzi w edukacji na szeroką skalę.

– Podłączyliśmy już do superszybkiej sieci ponad 260 szkół w całym kraju i cały czas pracujemy dalej. Orange bardzo mocno inwestuje w światłowody. Podłączyliśmy do sieci już ponad dwa miliony gospodarstw domowych w Polsce. Do końca roku powinno być ich 2,5 miliona. Uczestniczymy też w programie operacyjnym Polska Cyfrowa prowadzonym przez Ministerstwo Cyfryzacji i finansowanym przez Unię Europejską, którego celem jest podłączenie do światłowodów gospodarstw domowych na obszarach wiejskich  wylicza prezes Orange Polska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.