Newsy

W 2015 r. Veolia zainwestuje 200 mln zł w poprawę parametrów emisji swoich instalacji i sieć dystrybucji

2014-10-02  |  06:40

Veolia Polska chce poprawić parametry emisji ze swoich instalacji i rozwinąć sieć dystrybucji. Przedsiębiorstwo będzie rozwijać produkcję energii elektrycznej w skojarzeniu z cieplną (tzw. kogeneracja). Podstawowym paliwem pozostanie węgiel, wykorzystane będą także źródła odnawialne (OZE). Firma zamierza również inwestować w gospodarkę odpadami i budowanie spalarni.

Jak informuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Gerard Bourland, dyrektor generalny Veolia Polska, rozwijanie kogeneracji jest obecnie jednym z głównych elementów strategii przedsiębiorstwa.

Jest to najbardziej efektywny sposób, żeby pozyskać dwa produkty jednocześnie – uważa Bourland. – Szukamy rozwiązań i budujemy instalacje, które pracują w tym trybie. Pierwszoplanowe jest dla nas produkowanie ciepła. Energia to element dodatkowy. Projekt musi służyć przede wszystkim pierwszemu celowi, ale przy okazji powinien realizować drugi. Prąd możemy sprzedawać na wolnym rynku lub bezpośrednio naszym klientom.

Jednocześnie przedsiębiorstwo skupia się na dywersyfikacji dostępnych na lokalnym rynku źródeł energii. Jak twierdzi dyrektor generalny jeszcze przez kilka lat dominującym paliwem na rynku będzie węgiel.

Jest więc również dla nas głównym źródłem – przyznaje Gerard Bourland. – Obok tego jednak wprowadziliśmy do produkcji biomasę, szczególnie w Poznaniu i Łodzi, gdzie działają już przystosowane do jej spalania bloki. W przyszłości paliwem będą także odpady. W najbliższych latach węgiel nadal będzie dominował, ale część rynku powinna być zagospodarowana przez gaz, biomasę i odpady.

Oprócz produkcji energii coraz ważniejszym obszarem działalności przedsiębiorstwa będzie gospodarka odpadami. Firma podzieli się swoim doświadczeniem w zakresie ponownego wykorzystania odpadów komunalnych w procesie produkcji energii (spalarnie) z samorządami lokalnymi.

Jesteśmy w stanie uzyskać efekt synergii – twierdzi Bourland – Inicjatywa w zakresie budowy spalarni zawsze leży po stronie władz samorządowych. Trzeba pamiętać o tym, że jeśli podejmiemy dziś decyzję o budowie przedsiębiorstwo, to ono ruszy dopiero za trzy lata. Ale wierzymy, że pojawią się przetargi lub projekty w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego. To może stać się w przyszłości podstawą naszego biznesu. Wiemy, jak budować i prowadzić spalarnie tak, by stały się ważną częścią sieci energetycznej miasta.

Zdaniem szefa Veolii Polska sporo jest także do zrobienia w zakresie dostarczania wody. Obecnie jednak zajmują się tym głównie spółki komunalne. Tylko kilka miast zdecydowało się na powierzenie tej usługi przedsiębiorstwom zewnętrznym (outsourcing).

Gdy rozmawiamy z władzami miast, to okazuje się. że dla nich priorytetem jest gospodarka odpadami, dopiero później woda – informuje Gerard Bourland. – Jeśli przedsiębiorstwo dostarcza wodę, później musi ją odebrać i oczyścić. W tym zakresie także można uzyskać spore korzyści, stosując bardziej wydajne procesy. Myślę, że ruchów w  tym segmencie możemy się spodziewać najwcześniej za 3-5 lat. Wtedy będziemy mogli zaoferować samorządom rozwiązania, które zoptymalizują dystrybucję wody i oczyszczanie ścieków.

Obecna w Polsce od 1994 roku Grupa Veolia jest jednym z czołowych dostawców usług z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.