Mówi: | Katarzyna Fatyga |
Funkcja: | dyrektor generalna |
Firma: | Diners Club Polska |
Wakacyjne wyjazdy finansowane są głównie z oszczędności. Co czwarty urlopowicz przeznaczy na ten cel ponad 2 tys. zł
Tegoroczny wakacyjny urlop poza miejscem zamieszkania spędzi 60 proc. Polaków – wynika z badania przeprowadzonego dla Diners Club Polska. 25 proc. ankietowanych deklaruje, że wyda na ten więcej niż 2 tys. zł, przy czym na wydatki w granicach od 4 do 10 tys. zł pozwoli sobie niecałe 8 proc. Większość wczasowiczów nie zamierza się na ten cel zadłużać. Koszty wyjazdy pokryją z oszczędności i bieżących pensji.
Z badania „Plany wakacyjne Polaków 2016 – wydatki i finansowanie” wynika, że 40 proc. ankietowanych spędzi urlop w miejscu zamieszkania – w większości są to mieszkańcy wsi i małych miasteczek. Zdecydowanie częściej wakacyjne wyjazdy planują mieszkańcy metropolii oraz dużych i średnich miast. Niecałe 8 proc. ankietowanych nie podjęło jeszcze w tej kwestii decyzji.
– Ponad 70 proc. osób z grupy między 18 a 44 rokiem życia zamierza wyjechać na wakacje. W grupie 55–65 lat odsetek ten wynosi ok. 50 proc., a w grupie 65+ spada do 35 proc. – mówi agencji informacyjnej Newseria Katarzyna Fatyga, dyrektor generalna Diners Club Polska.
Wakacyjne plany są ściśle związane z wysokością zarobków, kosztów życia codziennego i liczbą członków rodziny. Najgłębiej do portfela muszą sięgnąć małżeństwa z dziećmi. Młodzi co prawda wyjeżdżają częściej, ale zamierzają wydać mniej i korzystać z finansowego wsparcia najbliższych.
– Z badania przeprowadzonego przez Diners Club Polska wynika, że największą grupę stanowią osoby, które mają zamiar wydać na wyjazd wakacyjny powyżej 2 tys. zł. 8 proc. spośród tej grupy zamierza wydać na wakacje między 4 a 10 tys. zł, jedynie 1 proc. ma zamiar przeznaczyć na ten cel ponad 10 tys. zł – mówi Katarzyna Fatyga.
Wakacje za mniej niż tysiąc złotych zaplanowało w tym roku 12 proc. społeczeństwa, a 17 proc. wygospodarowało na ten cel między 1 a 2 tys. zł.
– Większość wyjeżdżających na urlop Polaków ma zamiar pokryć koszty wyjazdu z oszczędności. To jest ponad 64 proc. badanych. Prawie 26 proc. przeznaczy na ten cel bieżące wpływy z wynagrodzenia – podkreśla Katarzyna Fatyga.
Nieco ponad 2 proc. ankietowanych chcę zaciągnąć kredyt gotówkowy, żeby sfinansować wyjazd. Zadeklarowali to mieszkańcy średnich miast (12 proc. wskazań). Dwa razy więcej osób pożyczy od rodziny lub znajomych. Deklarują to głównie osoby, których dochód netto jest mniejszy niż 1 tys. zł. Takie pożyczki są popularne głównie w małych miastach. W grupie osób młodych – między 18 a 24 rokiem życia – w ten sposób wyjazd sfinansuje jedna czwarta wyjeżdżających.
– Niecałe 3 proc. badanych ma zamiar skorzystać z karty kredytowej do opłacenia kosztów wyjazdów wakacyjnych. To zwykle są osoby zamożne. Około połowy z nich stanowią osoby o zarobkach powyżej 4 tys. zł miesięcznie – mówi Fatyga.
Czytaj także
- 2024-04-04: Warszawskie ZOO: Powstanie nowa małpiarnia, powiększymy wybieg dla gepardów. Będą też kapibary
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
- 2024-03-28: Monika Richardson: Co roku na święta organizujemy zjazd rodzinny w pięknym dworku w Wielkopolsce. Do śniadania wielkanocnego siada 40 osób
- 2024-03-04: Dorota Szelągowska: Moje wymarzone wakacje zawsze są w Tajlandii. Staram się być tam na najmniejszej wyspie, jaką znam, i czuję się tam trochę jak na wsi
- 2024-03-15: Joanna Liszowska: W zeszłym roku zaplanowałam dużo wyjazdów, żeby zrealizować pewne swoje podróżnicze marzenia. Niestety rzadko dochodziły do skutku
- 2024-03-05: Polacy inwestują niechętnie i zachowawczo. W wielu wypadkach umiejętności nie dorównują wyobrażeniom o nich
- 2024-02-05: Polacy przechodzą przyspieszony kurs inwestowania, ale wciąż niewiele wiedzą o rynku kapitałowym. Wypadają pod tym względem gorzej niż Czesi i Słowacy
- 2024-01-17: Więcej rezerwacji na zimowy wypoczynek niż rok temu. Ponad połowa Polaków planuje zimą wyjazd
- 2024-01-05: Najpilniejszym zadaniem gospodarczym jest przywrócenie przejrzystości w finansach publicznych. Potrzebna też strategia zwiększania inwestycji i innowacyjności
- 2024-01-03: Sławomir i Kajra: Nowy rok przyniesie nową płytę Sławomira. Zaskoczymy też kilkoma singlami i teledyskami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.