Mówi: | dr Jerzy Kwieciński |
Funkcja: | Ekspert ds. funduszy unijnych |
Firma: | Europejskie Centrum Przedsiębiorczości |
Wciąż prawie 1/3 pieniędzy z unijnych funduszy do 2013 roku do wzięcia
Już na ponad 70% wszystkich unijnych środków z budżetu na lata 2007-2013 zostały podpisane umowy. Wciąż jednak można zdobyć dofinansowanie w tegorocznych konkursach.
- Na przykład wsparcie będą mogli uzyskać przedsiębiorcy na projekty internetowe, na projekty związane z tworzeniem platform elektronicznych, na projekty badawczo-rozwojowe - wylicza Jerzy Kwieciński, ekspert ds. funduszy unijnych, były wiceminister rozwoju regionalnego.
W marcu przewidywany jest nabór na wdrożenie wynalazku w działalności gospodarczej. Jest to konkurs pilotażowy, na który przeznaczonych jest 217 mln euro.
Wciąż w tym roku o dofinansowanie będą mogli się starać przedsiębiorcy, którzy chcą opatentować swoje wynalazki za granicą. Na to wsparcie PARP zarezerwował 35 mln zł. Wnioski można składać do wyczerpania tej kwoty.
Począwszy od marca przewidywane są trzy nabory wniosków dla tych, którzy chcą otrzymać wsparcie na promocje swoich produktów lub usług za granicą. Budżet działania Paszport do eksportu wyniesie około 324 mln zł
Nadal będą pieniądze na rozwój swojego pierwszego biznesu. Uruchomione one zostaną w pilotażowo.
- Zamiast dotacji na rozpoczęcie działalności w tym roku będą możliwe pieniądze w postaci preferencyjnej pożyczki na otwarcie swojego pierwszego biznesu – informuje Jerzy Kwieciński.
Będą też trzy nabory wniosków, po 143 mln zł każdy, dla tych, którzy także startują ze swoim biznesem, a dokładnie biznesem w sieci. Konkursy na to działanie od początku uruchomienia cieszyły się ogromną popularnością.
Także trzy nabory, tyle że na ponad dwukrotnie wyższą kwotę każdy, będą na działanie 8.2, czyli dofinansowanie wdrożenia elektronicznego systemu typu B2B, który ułatwia współpracę pomiędzy firmą a jej kontrahentami. Pierwszy nabór na to działanie przewidywany jest już w lutym.
Informacja dla dziennikarzy:
Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.
Czytaj także
- 2024-05-13: Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
- 2024-05-09: Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
- 2024-04-30: Bilans integracji z UE jednoznacznie na plus. Polska jest czempionem w wykorzystywaniu funduszy unijnych
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-03-26: Fundusze Norweskie wspierają polskie firmy. Dzięki nim powstało już wiele innowacyjnych technologii
- 2024-03-25: Kolej czeka na środki z KPO. Kumulacja nowych zamówień może być jednak problematyczna dla przewoźników i wykonawców
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-03-05: Polacy inwestują niechętnie i zachowawczo. W wielu wypadkach umiejętności nie dorównują wyobrażeniom o nich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.