Newsy

Wiceminister transportu: będziemy walczyć o opóźnienie terminu uwolnienia rynku kolejowego

2013-04-24  |  06:55
Mówi:Andrzej Massel
Funkcja:Wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej
  • MP4
  • Liberalizacja rynku kolejowego w 2019 r. to zbyt wczesny termin dla Polski – uważa ministerstwo transportu. Szczególnie w przypadku propozycji wybierania operatorów przewozów w ramach służby publicznej na drodze przetargów. Resort zapowiada, że będzie walczył o wydłużenie proponowanego przez Komisję Europejską terminu liberalizacji w trakcie negocjacji tzw. czwartego pakietu kolejowego. W ocenie Andrzeja Massela, wiceministra odpowiedzialnego za kolej, odkąd na stanowisku prezesa PKP jest Jakub Karnowski, następują korzystne zmiany na kolei.

    Tzw. czwarty pakiet to propozycja Brukseli, która ma przede wszystkim doprowadzić do całkowitego uwolnienia rynku pasażerskich przewozów kolejowych na terenie UE. Negocjacje dopiero się rozpoczynają, a 2019 r. to jedynie sugerowany przez Komisję czas wejścia prawa w życie.

     – Jest dążenie do liberalizacji rynku kolejowego w zakresie przewozów służby publicznej, rosnąca rola przetargów, a nie bezpośredniego zlecania spółce zależnej, czyli tzw. operatorowi wewnętrznemu. Mamy świadomość, że te rozwiązania mają swój sens, ale w przypadku Polski mogą one okazać się przedwczesne – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Massel, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

    Massel podkreśla, że liberalizacja rynku kolejowego w momencie, gdy wiele samorządów inwestuje w rozwój własnych spółek jest niekorzystna. Wojewódzkie spółki kolejowe utworzyły w ostatnich latach samorządy na Mazowszu, Śląsku, Dolnym Śląsku oraz w Wielkopolsce.

    Duże zmiany na kolei

    Wiceminister transportu pozytywnie ocenia pierwszy rok prezesury Jakuba Karnowskiego w PKP S.A. Obecnie trwa restrukturyzacja spółki i przygotowanie jej do konkurowania z zagranicznymi przewoźnikami. Massel podkreśla, że zachodzą już pozytywne zmiany – m.in. poprawiła się współpraca pomiędzy spółkami należącymi do grupy. Zwraca także uwagę na inwestycje, za które odpowiadają poszczególne spółki z Grupy PKP. To między innymi nowy tabor i zmiany na dworcach.

     – W tym zakresie dzieje się bardzo dużo. Wiele dworców kolejowych zostało oddanych do eksploatacji w ostatnim czasie, np. dworzec w Poznaniu, Katowicach, Gdyni, odświeżony dworzec w Gdańsku z nowym holem. To są bardzo ważne działania, które uatrakcyjniają transport kolejowy – dodaje Andrzej Massel.

    Zgodnie ze strategią PKP, mniejsze dworce są coraz częściej przekazywane lokalnym samorządom. To oznacza nie tylko mniejsze koszty dla kolejowej spółki, ale również daje szanse gminom, które często wykorzystują budynki dworców do swoich celów, nie tylko związanych z obsługą podróżnych.

    Więcej na temat
    Transport Raport Instytutu Jagiellońskiego: tylko 40 proc. torów w dobrym stanie, a dostęp do nich zbyt drogi Wszystkie newsy
    2013-04-29 | 06:40

    Raport Instytutu Jagiellońskiego: tylko 40 proc. torów w dobrym stanie, a dostęp do nich zbyt drogi

    Według Białej Księgi Kolei przygotowanej przez Instytut Jagielloński, niestabilne, wciąż rosnące i bardzo wysokie stawki za dostęp do infrastruktury to jeden z większych
    Infrastruktura ZDG TOR: Ratunkiem dla kolei jest jej prywatyzacja
    2013-04-16 | 06:40

    ZDG TOR: Ratunkiem dla kolei jest jej prywatyzacja

    Według Zespołu Doradców Gospodarczych TOR rozwiązaniem problemów kolei mogłaby być prywatyzacja i sprzedaż spółek z Grupy PKP. Według ekspertów prywatyzacja nie jest
    Transport Instytut Jagielloński: bez reform polska kolej przestanie istnieć po 2019 roku
    2013-04-15 | 06:40

    Instytut Jagielloński: bez reform polska kolej przestanie istnieć po 2019 roku

    Dwudziestoletnie zaniechania, przerost zatrudnienia i nieskuteczne zarządzanie ogromnym majątkiem – to najpoważniejsze problemy, z którymi jak najszybciej powinny zmierzyć się

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.