Newsy

Wiceprezes Skanska: nie ma sytuacji kryzysowej na rynku nieruchomości. Sprzedajemy prawie tyle samo, co wcześniej

2012-10-26  |  06:05
Mówi:Michał Melaniuk
Funkcja:wiceprezes
Firma:Skanska Residential Development Poland
  • MP4

     – Sytuacja jest trudna, ale nie nazwałbym jej jeszcze sytuacją kryzysową. W Warszawie, gdzie budujemy swój pierwszy projekt, Park Ostrobramska, w dalszym ciągu sprzedaje się kwartalnie około 2,5 tysiąca mieszkań. To mniej więcej tyle samo, ile w poprzednich kwartałach – mówi Michał Melaniuk, wiceprezes Skanska Residential Development Poland. Mimo że w innych miastach nie jest już tak dobrze i sprzedaż mieszkań spada, z optymismem patrzy na to, co dzieje się na rynku.

    Z danych firmy doradczej redNet Property Group wynika, że na głównych rynkach zalicza się do nich Warszawę, Kraków, Łódź, Wrocław, Trójmiasto i Katowice firmy oferują już teraz ok. 54,7 tys. mieszkań. Do końca roku ma ich przybyć 14,4 tys. To oznacza, że rynek mieszkaniowy już jest bardzo nasycony. Kupców jednak brakuje.

     – Sądzę, że jest to normalny cykl koniunkturalny, który co jakiś czas powoduje pewne obniżenie ilości sprzedanych mieszkań. Ale my patrzymy optymistycznie na rynek – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Michał Melaniuk, wiceprezes Skanska Residential Development Poland Michał Melaniuk.

    Rekordowa podaż mieszkań na rynku pierwotnym nie pozostaje bez wpływu na ceny za metr kwadratowy. Przy ograniczonym popycie, konkurując o nowych klientów, deweloperzy proponują duże obniżki. Jednak, zdaniem wiceprezesa Skanska, w przypadku dobrych lokalizacji i ciekawych inwestycji jest ona nadal w miarę stabilna. I podobnie ma być w kolejnych miesiącach.

     – Widzimy, że dobre mieszkania, które będą mieszkaniami funkcjonalnymi, energooszczędnymi będą cieszyły się dużym powodzeniem. I ich cena nie będzie spadała. Być może też nie będzie rosła bardzo szybko, ale to będzie taki bardzo dobry kompromis: klient będzie mógł kupić coś bardzo wysokiej jakości za niewygórowaną cenę – przekonuje wiceprezes spółki.

    Firmy budowlane zarabiają na czysto średnio 1,3 tys. zł na każdym metrze mieszkania, jak wynika z wyliczeń REAS na zlecenie Wealth Solutions-Inwestycje Ziemskie. Uzyskiwane przez nich marże – średnio 17 proc. są wciąż wyższe od średniej europejskiej, która wynosi 15 proc. Branża spodziewa się jednak, że będą one spadać.

    Deweloperzy pokładają za to duże nadzieje w przygotowywanych programach dopłat do kredytów, które mogą w określonych przypadkach i określonym grupom ułatwić zaciągnięcie pożyczki na zakup domu lub mieszkania.

     – Będziemy mieli od nowego roku program dopłat, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Jesteśmy przygotowani, żeby nasze projekty oferowały mieszkania, które są energooszczędne, które będą spełniały kryteria, tak, żeby nasi klienci mogli tego typu dopłaty otrzymywać – dodaje Michał Melaniuk.

    Program wsparcia na zakup energooszczędnych mieszkań potrwać ma pięć lat. Kwota, którą dysponuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na ten cel to 300 mln zł.

    Rynek budownictwa mieszkaniowego to nie jedyny, który firma chce rozwijać. Od marca br. buduje energooszczędny biurowiec w Łodzi, a kilka dni temu poinformowała o wmurowaniu kamienia węgielnego we Wrocławiu pod nowoczesny biurowiec Green Day, który także będzie zawierał rozwiązania minimalizujące jego wpływ na środowisko, np. do jego schładzania będzie wykorzystywane powietrze z zewnątrz, a ciepło z biur do ogrzewania garażu.

     – Ceny energii prawdopodobnie będą tylko rosły, raczej nie możemy się spodziewać spadków i musimy wyjść temu naprzeciw. Mamy wiele lat doświadczeń w krajach skandynawskich. Tam chociażby ze względu na warunki atmosferyczne, energooszczędność, oszczędność ciepła, prądu jest bardzo istotna. Chcemy to przekładać na rynek polski – deklaruje Michał Melaniuk.

    W ramach najnowszego projektu Park Ostrobramska deweloper chce wybudować 1,6 tys. mieszkań. Inwestycja na Pradze  będąca debiutem Skanska Residential Development Poland (należy do firmy Skanska)  może być prowadzona nawet przez 10 lat.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.