Mówi: | Jakub Kiwior |
Funkcja: | dyrektor Visa Europe w Polsce |
Więcej terminali płatniczych w małych miejscowościach
Aktualizacja 12:55
Do 2015 r. może być w Polsce nawet pół miliona terminali umożliwiających płatności kartami Visa – obecnie jest to 300 tys. W tym celu organizacja o połowę zwiększyła dofinansowanie do nowych terminali zakładanych w mniej zaludnionych miejscowościach. Program "Kartą Visa zapłacisz wszędzie" jest skierowany głównie do małych przedsiębiorców, dla których koszt dzierżawy terminala jest barierą trudną do przełamania.
– Chcemy doprowadzić do takiego efektu, że na koniec 2015 roku w Polsce będzie może nawet pół miliona terminali płatniczych umożliwiających płatności kartami VISA – deklaruje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria. Jakub Kiwior, dyrektor Visa Europe w Polsce.
W tym celu organizacja o 50 proc. zwiększyła dofinansowanie do nowych terminali zakładanych w ponad połowie powiatów o relatywnie najmniejszej gęstości zaludnienia. Z kolei dofinansowanie terminali instalowanych w Warszawie, Krakowie, we Wrocławiu i w Poznaniu zostało wyłączone. Uznano, że w tych miastach akceptacja kart rozwija się już w sposób naturalny i nie ma potrzeby wspierania jej dodatkowymi subsydiami.
– Wszyscy wydawcy kart Visa w Polsce zgodzili się stworzyć budżet, z którego środki przekazywane są do agentów rozliczeniowych, zakładających terminale w małych miejscowościach, na terenach wiejskich. Ten program polega na tym, że każdy nowo założony terminal jest subsydiowany z tego budżetu – tłumaczy Jakub Kiwior.
Jak podaje Visa, od początku funkcjonowania programu dopłatami objęto ok. 130 tys. urządzeń, z czego 40 proc. to terminale zbliżeniowe. W 2010 r., kiedy liczba terminali niewiele przekraczała 200 tysięcy, założeniem Visy było podwojenie do 2015 roku sieci akceptacji kart w Polsce. Dziś liczba ta przekroczyła 300 tysięcy.
Zachęta dla małych przedsiębiorców
Program może stanowić dla małych przedsiębiorców szczególną zachętę, ponieważ to oni najbardziej narażeni są na koszty stałe związane z płatnościami bezgotówkowymi.
– Akceptując karty ponoszą oni dwa rodzaje kosztów – prowizję od płatności kartowej i stały koszt, czyli czynsz najmu terminala. Dla wielu z nich ten stały czynsz jest barierą, z uwagi na bardzo mały wolumen i bardzo małą liczbę transakcji. Inaczej jest w przypadku dużych sieci handlowych, dla których prowizja jest podstawowym i najważniejszym kosztem – tłumaczy dyrektor Visa.
Jego zdaniem mali przedsiębiorcy, którzy już zaczną akceptować karty, staną się przedmiotem zainteresowania różnych agentów rozliczeniowych.
– Wtedy otrzymują bardzo dobrą ofertę zarówno, jeśli chodzi o czynsz najmu, jak i o prowizję, którą płacą – tłumaczy.
Poza rozbudową sieci terminali program ma służyć popularyzacji płatności zbliżeniowych. Dlatego wszystkie instalowane od lipca ub.r. terminale muszą obsługiwać karty z dodatkową funkcją zbliżeniową.
– Powoduje to, że mali przedsiębiorcy rozpoczynają akceptację kart już z pełną gamą możliwych rozwiązań. Czyli mogą obsłużyć kartę z paskiem magnetycznym, mogą obsłużyć kartę zabezpieczoną pinem i mogą obsłużyć kartę zbliżeniową – wymienia Jakub Kiwior.
Poza sklepami, program Visy obejmuje wszelkie miejsca i urządzenia, w których można dokonywać płatności bezgotówkowch, w tym np. urządzenia samoobsługowe, takie jak parkomaty czy biletomaty.
Czytaj także
- 2023-10-26: Kondycja fizyczna i psychiczna pracowników coraz ważniejsza dla firm. To zmienia ich podejście do benefitów pozapłacowych
- 2023-03-31: Na rynku działa już ponad 1,2 mln terminali płatniczych. Nadal może być 500–600 tys. miejsc, gdzie płatności bezgotówkowe nie są przyjmowane
- 2022-10-05: Rośnie zadłużenie polskich przedsiębiorstw. Firmy zaciskają pasa i odkładają inwestycje na lepsze czasy
- 2022-08-19: Rządowe wakacje kredytowe nie dla frankowiczów. Brak tego wsparcia skłania ich do szukania długofalowych rozwiązań w sądzie
- 2022-08-08: UOKiK sprawdza, czy banki utrudniają nadpłatę kredytu po wakacjach kredytowych. Coraz więcej skarg od konsumentów
- 2022-07-29: Dziś rusza możliwość składania wniosków o wakacje kredytowe. Prawdopodobnie skorzysta z niej 70–80 proc. kredytobiorców
- 2022-07-13: NBP i ekonomiści ostrzegają przed skutkami powszechnych wakacji kredytowych. Koszty poniosą banki, ale też zadłużeni przedsiębiorcy i przyszli kredytobiorcy
- 2022-06-30: Coraz większa niepewność w gospodarce zbiera żniwo. Liczba upadłości firm rośnie
- 2022-06-24: Przed wakacjami Polacy szukają alternatyw dla kupowania walut w kantorach. Coraz częściej są nimi karta płatnicza i smartfon
- 2022-03-15: W dobie pandemii i wysokiej inflacji coraz więcej pracodawców dofinansowuje posiłki pracownikom. Od marca rozliczanie tego benefitu jest bardziej korzystne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.