Mówi: | Andrzej Butra |
Funkcja: | Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi |
Wprowadzenie ochrony wód w Polsce opóźnione. KE grozi skargą do Trybunału
Komisja Europejska żąda, by całe terytorium Polski zostało objęte specjalną ochroną wód, czyli tzw. strefą OSN. Strefa ta obejmowałaby ochroną wody, które mogłyby być zanieczyszczone nawozami stosowanymi przez rolników. Dziś tą ochroną objęte jest zaledwie 1,49 proc. powierzchni kraju, średnia w UE to 39,6 proc. KE już grozi Polsce skargą do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Wiceminister rolnictwa zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria, że jego resort walczy o to, by rolnicy mogli prowadzić swoją działalność tak, jak robili to do tej pory. Negocjacje bowiem wciąż trwają.
– Będziemy starali się uwzględnić wszystkie dane chroniące środowisko. Czerpiemy z wzorców z innych krajów i po prostu nie staramy się iść krok dalej. Uważamy, że Polska nie musi być w awangardzie. Wystarczy, że będziemy w samym środku tej stawki dbającej o środowisko w Europie – mówi Andrzej Butra.
Komisja Europejska wielokrotnie kwestionowała wielkość powierzchni Polski, która została objęta ochroną na podstawie dyrektywy azotanowej. Chodzi o wody powierzchniowe i podziemne, wrażliwe na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych. Każdy kraj członkowski Unii Europejskiej musi stworzyć specjalny program działania na tych terenach.
– Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi analizowało rekomendowany przez KE wariant objęcia całego terytorium Polski strefą OSN. Spowodowałoby to zwiększenie obciążeń dla wszystkich rolników korzystających z płatności bezpośrednich. Musieliby zrealizować inwestycje dostosowujące ich gospodarstwa. Co więcej, znacznie więcej gospodarzy zostałoby objętych kontrolą przestrzegania, tak zwanych wymogów wzajemnej zgodności – informuje Małgorzata Książyk, dyrektorka biura prasowego MRiRW.
Kontrolą sprawdzającą, czy przestrzegane są zasady ochrony środowiska, jest objętych 1 proc. wszystkich rolników ubiegających się o płatności bezpośrednie. To wsparcie otrzymuje ok. 1,5 mln z nich. Oznacza to, że musiałoby zostać skontrolowanych 15 tys. a nie jak obecnie 320 rolników.
– Na obszarach OSN stwierdzana jest największa liczba niezgodności. W przypadku wprowadzenia wariantu KE znacznie więcej rolników byłaby narażona na utratę płatności bezpośrednich z powodu nakładanych sankcji – wyjaśnia Małgorzata Książyk.
Dodaje, że z punktu widzenia resortu rolnictwa, proponowana zmiana została oceniona jako niekorzystna. Zarówno ze względu na znaczne zwiększenie obciążeń finansowych dla rolników, jak i w prowadzonej produkcji, a także kosztów kontroli wymogów wzajemnej zgodności.
Polska posiada najmniejszą powierzchnię OSN spośród wszystkich państw członkowskich UE. Jednocześnie, takie państwa jak Austria, Dania, Finlandia, Niemcy, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Malta, Holandia i Słowenia, zamiast wyznaczyć na swoim terytorium określone strefy zagrożenia, opracowały programy działań dla całego terytorium kraju. Obecnie wyznaczone strefy zagrożenia obejmują 39,6 proc. powierzchni UE.
KE wezwała Polskę do usunięcia naruszeń we wdrażaniu dyrektywy azotanowej grożąc przy tym wniesieniem skargi do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Czytaj także
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-03-14: Zielona rewolucja w budownictwie staje się faktem. Nowa dyrektywa to szansa na czyste powietrze i niższe rachunki
- 2024-02-21: Uzgodniono szczegóły dyrektywy ds. jakości powietrza. Nowe normy zaczną obowiązywać w 2030 roku
- 2024-02-14: Kwestie klimatyczne coraz bardziej obecne w strategiach firm. Część z nich wyprzedza nawet unijne regulacje
- 2024-03-01: Kraje afrykańskie w bezprecedensowym kryzysie żywnościowym. Potrzebne wsparcie rozwojowe dla lokalnego rolnictwa
- 2023-12-14: Przedstawiciele państw UE zadecydują o nowej regulacji odpadowej. Producenci papieru i opakowań tekturowych ostrzegają przed niekorzystnymi dla środowiska zmianami
- 2023-12-18: Konsumenci coraz częściej sięgają po owoce i warzywa z mniejszą ilością pestycydów. Sadownicy zmieniają podejście do produkcji
- 2023-11-27: Rekordowe zainteresowanie wdrażaniem nowych technologii wśród polskich rolników. Rolnictwo 4.0 pozwala im zoptymalizować produkcję i obniżać koszty
- 2023-08-10: Światowe bezpieczeństwo żywnościowe ponownie zagrożone. Tranzyt ukraińskich zbóż przez UE może nie wystarczyć, żeby załagodzić kryzys
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.