Newsy

Wraca formuła spotkań trójstronnych. Przed wakacjami mogą być przyjęte nowe przepisy dotyczące Rady Dialogu Społecznego

2015-03-12  |  06:50

Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego może wejść w życie jeszcze przed wakacjami. Trwają ostatnie prace i wszystko wskazuje na to, że dialog trójstronny niedługo zostanie wznowiony. Ograniczona ma zostać dominująca rola rządu. Przewodnictwo w Radzie ma być rotacyjne, zaś w dialogu regionalnym większe ma być zaangażowanie marszałka województwa. Rada ma także inicjować proces legislacyjny i opiniować projekty aktów prawnych. 

Ważne jest, by przywrócić ustawową formułę spotkań trójstronnych – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Władysław Kosiniak-Kamysz, minister pracy i polityki społecznej. – Teraz grupa ekspertów pod kierownictwem ministra Jacka Męciny dopracowuje szczegóły, później trzeba będzie rozstrzygnąć kwestie, które pozostaną po pracy ekspertów. Mam nadzieję, że jeszcze przed wakacjami zostanie przyjęte nowe rozwiązanie ustawowe dotyczące Rady Dialogu Społecznego.

Rada Dialogu Społecznego zastąpi Komisję Trójstronną, która tak naprawdę przestała funkcjonować dwa lata temu. Związki zawodowe nie brały udziału w spotkaniach od czerwca 2013 roku, twierdząc, że dialog jest pozorowany. Teraz są szanse na to, że dialog zostanie wznowiony, zwłaszcza że w pracach nad Radą uczestniczyli wszyscy zainteresowani – związki zawodowe, pracodawcy i rząd.

Jak podkreśla Kosiniak-Kamysz, nowa rada ma być organem bardziej społecznym i mniej zależnym od rządu.

Dotychczas tylko strona rządowa miała przewodniczącego Komisji Trójstronnej, teraz będzie on rotacyjny. Większe ma być także zaangażowanie marszałka województwa w dialog regionalny. Tu właśnie rozstrzyga się wiele kwestii kluczowych również z punktu widzenia europejskiego – przekonuje minister.

Na czele Rady co dwa lata mają się zmieniać związki zawodowe i organizacje pracodawców. Nowy system głosowania może natomiast sprawić, że trudniejsze będzie blokowanie decyzji, jako że każda uchwała powinna zdobyć 2/3 głosów każdej ze stron. Większa ma też być profesjonalizacja.

Nowe rozwiązania dotyczące Rady przewidują, że w opiniowanie lub przygotowanie różnego rodzaju rozwiązań będą zaangażowani eksperci. Będą też kwestie związane z procesem legislacyjnym – mówi Władysław Kosiniak-Kamysz.

Nowy organ ma opiniować projekty aktów prawnych. Dialog społeczny ma być jawny dla opinii publicznej, Rada ma też przekazywać rządowi i prezydentowi roczne sprawozdania ze swojej działalności. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.