Newsy

Wrocław trzecim największym rynkiem deweloperskim w kraju. Ponad połowa mieszkań ma metraż od 40 do 60 mkw.

2016-04-12  |  06:40

Pod względem sprzedaży i oferty mieszkań Wrocław jest trzecim największym rynkiem deweloperskim w kraju. Jak wynika z danych Centrum AMRON, średnia cena za 1 mkw. kształtuje się w okolicach 5,5 tys. zł i od wielu kwartałów pozostaje w miarę stabilna. Podobnie jak preferencje klientów. Ponad połowa sprzedanych mieszkań to dwu- lub trzypokojowe lokale mieszczące się w metrażu 40–60 mkw.

Z danych Centrum AMRON wynika, że najmniejsze lokale – poniżej 40 mkw. – stanowiły w ostatnich trzech latach ok. 15 proc. obrotu.

Nie obserwujemy zmian w preferencjach osób nabywających mieszkania – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bartosz Kuźniar, prezes zarządu działającego we Wrocławiu Lokum Deweloper. – Nadal najczęściej wybierane są małe lokale, o powierzchniach od 40 do 60 mkw., z większą liczbą pokoi na mniejszym metrażu. Nie sądzę, aby ta sytuacja się szybko zmieniła. Musiałaby znacznie wzrosnąć zasobność finansowa Polaków, czego na razie się nie spodziewamy.

Według niego uruchamiany właśnie rządowy program wsparcia rodzin wielodzietnych „Rodzina 500 plus” nie wzmocni znacząco popytu na mieszkania.

Trzeba pamiętać o tym, że szczególnie w dużych miastach sporą część klientów stanowią jednak osoby bezdzietne i single. Niekoniecznie więc rządowy projekt będzie wspierał budownictwo – wyjaśnia Bartosz Kuźniar.

Wrocław jest trzecim rynkiem w Polsce pod względem oferty deweloperskiej – wynika z danych Reas. W ubiegłym roku liczba mieszkań oferowanych do sprzedaży wzrosła o 4 proc.

Odnotowaliśmy w zeszłym roku wzrost sprzedaży mieszkań o 37 proc. Ten rynek się dalej świetnie rozwija. Ceny mieszkań są w zasadzie na stabilnym poziomie, nieco rosną, ale to nie jest duży wzrost. Dla nas, jako że jest to nasz podstawowy rynek, są to bardzo dobre wiadomości – podkreśla prezes Lokum Deweloper.

Z danych AMRON wynika, że w latach 2013–2015 kwartalne wahania cen nie przekroczyły 3 proc. Średnia całkowita cena nowego mieszkania wzrosła w ciągu trzech lat z poziomu 289 206 zł (I kw. 2013) do 313 605 zł (IV kw. 2015). Średnia cena transakcyjna na koniec ubiegłego roku wynosiła ok. 5,5 tys. zł za mkw. W dzielnicy Stare Miasto 1 mkw. nowego mieszkania kosztuje ponad 6,7 tys. zł, w Śródmieściu – ok. 6,3 tys. zł, a w dzielnicy Krzyki – ponad 5,8 tys. zł. Fabryczna i Psie Pole są tańsze – tu 1 mkw. kosztuje mniej niż 5,5 tys. zł

Mamy przekonanie, że to, co wytwarzamy, czyli mieszkania w centrum miasta o podwyższonym standardzie, to jest właśnie produkt, który jest najbardziej oczekiwany. Zapewnia on pełen komfort zamieszkiwania w centrum z dostępem do kultury, sztuki, do możliwości edukacyjnych dla dzieci – mówi Kuźniar.

Jak podkreśla, deweloperzy wciąż korzystają z niskich stóp procentowych. Popyt na mieszkania napędzają bowiem osoby, które kupują je w celach inwestycyjnych.

Myślę, że ta sytuacja się utrzyma. Sprzedaż napędza fakt, że z wynajmu mieszkań można uzyskać wysoki zwrot i to, że koszt kredytowania tego mieszkania jest dzisiaj bardzo niski i pewnie tak będzie w kolejnych jeszcze kwartałach – mówi Bartosz Kuźniar,

Jak wynika z analizy firmy Reas w całym 2015 roku na sześciu największych polskich rynkach (Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań, Łódź) deweloperzy sprzedali ponad 51,8 tys. mieszkań. Rok wcześniej było ich 43 tys. O ponad 4 tys. wzrosła też rok do roku liczba mieszkań wprowadzonych do sprzedaży, osiągając poziom 51,9 tys. Lokali dostępnych w sprzedaży pod koniec grudnia 2015 roku było 48,7 tys.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.