Newsy

Wszystkie sądy w kraju wkrótce z takimi samymi stronami internetowymi

2015-05-04  |  06:40

Resort sprawiedliwości pracuje nad stworzeniem jednolitego wortalu dla wszystkich sądów w kraju. Ma to ułatwić dostęp do wymiaru sprawiedliwości obywatelom i przedsiębiorcom. Ministerstwo uczestniczy też w projekcie budowania platformy e-usług dla obywateli. Już teraz przez sieć można uzyskać informacje m.in. z Krajowego Rejestru Sądowego i ksiąg wieczystych obydwie usługi cieszą się bardzo dużą popularnością.

Ministerstwo Sprawiedliwości dołączyło niedawno do unijnego programu e-CODEX, który ma ułatwić współpracę transgraniczną i poprawić dostęp obywateli i firm do zagranicznych wymiarów sprawiedliwości. To tylko jeden z wielu projektów, które mają ułatwić dostęp do sądów przez internet.

Dużo osób korzysta już z elektronicznego dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych. Popularny jest także internetowy dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego. Wszyscy mogą za jego pomocą wyszukać podstawowe informacje o zarejestrowanych podmiotach, a przedsiębiorcy, przedstawiciele stowarzyszeń i fundacji mogą drogą internetową przesyłać niezbędne dokumenty.

Kolejnym kluczowym projektem, który chcemy rozwijać, jest wortal sądowy, w którym zunifikujemy wszystkie strony sądowe w Polsce tak, aby obywatel mógł bez najmniejszego problemu poruszać się po stronach – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Eliza Wójcik, dyrektor generalny Ministerstwa Sprawiedliwości.

Resort sprawiedliwości uczestniczy też w pracach zmierzających do zwiększenia liczby usług świadczonych przez administrację państwową drogą elektroniczną.

Rusza szeroki projekt, w którym docelowo ma być uruchomionych 70 usług dla obywateli. W tej chwili przygotowujemy dwie: są to właśnie Księgi Wieczyste i Krajowy Rejestr Karny. To są najczęściej kierowane usługi do obywateli, a nie do przedsiębiorców. Przedsiębiorcy korzystają z KRS w bardzo szerokim zakresie, mówimy tu milionach informacji pobranych rocznie z rejestru sądowego – mówi Wójcik.

Z kolei dla zagranicznych podmiotów zaangażowanych w postępowania w polskich sądach oraz dla polskich firm i osób w odniesieniu do zagranicznych wymiarów sprawiedliwości dużym ułatwieniem będzie e-CODEX.

Podpisaliśmy umowę z Instytutem Logistyki i Magazynowania dotyczącą partnerstwa w projekcie e-CODEX – mówi Wójcik. – Projekt, w którym będziemy uczestniczyli, pozwala nam na współpracę na obszarze Unii Europejskiej. Dzięki niemu obywatele będą mogli pozyskiwać informacje, w jaki sposób dochodzić swoich praw na terenie Unii Europejskiej, wszystko dlatego, że pozwala on współpracować pomiędzy sądami różnych państw Unii Europejskiej. I to jest kluczowy element tego przedsięwzięcia.

e-CODEX to unijny projekt, który wystartował już w 2010 r. Koordynuje go Ministerstwo Sprawiedliwości niemieckiego regionu Nadrenia Północna-Westfalia. Budżet programu to na razie 24 mln euro, z czego połowę daje UE. e-CODEX ma umożliwić obywatelom bezpieczny dostęp do pewnych informacji oraz procedur prawnych w innych krajach UE. Ma także zwiększyć efektywność transgranicznej współpracy wymiarów sprawiedliwości.

Do tej pory Polskę w systemie e-CODEX reprezentował poznański Instytut Logistyki i Magazynowania, teraz rozwiązania wprowadzą także sądy i inne organy podległe Ministerstwu Sprawiedliwości. W ramach projektu e-CODEX rozwijane są rozwiązania techniczne, które pozwolą na komunikację z organami na terenie UE drogą elektroniczną. Przygotowywane moduły pozwolą m.in. na bezpieczną wymianę dokumentów z wykorzystaniem krajowych narzędzi elektronicznej identyfikacji.

Usługa będzie ułatwiała realizację usług transgranicznych zarówno po stronie polskich przedsiębiorców, jak i zagranicznych przedsiębiorców w kontekście spraw sądowych realizowanych w Polsce – wyjaśnia Marcin Kraska, kierownik Centrum Elektronicznej Gospodarki w Instytucie Logistyki i Magazynowania.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.