Mówi: | Prof. Barbara Kudrycka |
Funkcja: | minister nauki i szkolnictwa wyższego |
Wystartował konkurs na innowacyjne rozwiązania dla Polski - zwycięzca otrzyma 50 mln zł na realizację
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na innowacyjny projekt, którego realizacja pomoże rozwiązać istotny problem społeczno-cywilizacyjny. Zwycięzca otrzyma 50 mln zł na jego realizację, która odbędzie się w nowatorskim trybie zamówień przedkomercyjnych.
– Sfinansujemy jeden jedyny projekt, który zwycięży w konkursie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prof. Barbara Kudrycka, minister nauki i szkolnictwa wyższego. – Jestem przekonana, że uda się zaproponować nowy produkt lub usługę czy nowy projekt, który pomoże rozwiązać problem społeczny związany np. z przemianami cywilizacyjnymi w naszym kraju – dodaje prof. Kudrycka.
Projekt, aby mieć szanse na zwycięstwo powinien wyróżniać się oryginalnością, a także możliwością praktycznego zastosowania.
– Musi być ciekawy i pokazujący kolejne etapy dochodzenia do proponowanej przez naukowców nowej usługi czy produktu – mówi Kudrycka.
Tryb zamówienia przedkomercyjnego (PCP) to szczególne podejście do zamówień publicznych. Polega na tym, że sektor publiczny zakupuje usługi o charakterze badawczo-rozwojowym, będące odpowiedzią na konkretne wyzwanie społeczno-ekonomiczne. Zamawiający przeznacza na realizację projektu środki finansowe i jednocześnie ma on stały wpływ na współtworzenie nowego produktu. Jest on pierwszym klientem wykonawcy, co zmniejsza ryzyko finansowe, jakie ten ponosi.
Na tym m.in. polega przewaga zamówień przedkomercyjnych nad typowymi zamówieniami publicznymi, w których wykonawca ponosi pełne ryzyko sytuacji, w której na nowy produkt nie będzie popytu.
Ogłoszony przez NCBiR konkurs wymusza na ludziach nauki nowe i bardziej praktyczne spojrzenie na badania naukowe.
– Wszyscy naukowcy, którzy będą chcieli aplikować do tego konkursu, będą musieli w nieco inny sposób popatrzeć na istniejący system. Nie tylko patrzeć na badania socjologiczne i prawne, ale także na wykorzystanie nowych technologii i możliwości nauk inżynieryjnych, które mogłyby przyczynić się do wykorzystania nowego produktu do tego, aby pewne problemy społeczno-cywilizacyjne były rozwiązane – przekonuje prof. Kudrycka.
Propozycje można zgłaszać do 19 sierpnia br. Postępowanie przedkomercyjne zostanie rozpoczęte w IV kwartale br.
Czytaj także
- 2024-04-18: Prawie 60 proc. Polaków podejmowało próby odchudzania. U większości efekty były krótkotrwałe i powodowały problemy zdrowotne
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-03-29: Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna
- 2024-04-05: Dostęp do badań profilaktycznych i skutecznych terapii największymi wyzwaniami systemu ochrony zdrowia. Polska prezydencja w UE może być okazją do zmian w tym zakresie
- 2024-04-03: Naukowcy obalają mit rozrywkowego singla do wzięcia. Osoby niepozostające w związku wykazują się mniejszym ekstrawertyzmem niż te w relacji
- 2024-02-12: System grantowy w zapaści. Szans na dofinansowanie nie ma 90 proc. projektów badawczych kierowanych do Narodowego Centrum Nauki
- 2024-03-14: Liczba stacji ładowania dynamicznie rośnie, ale nie nadąża za wzrostem sprzedaży elektryków. Polska pozostaje w tyle za państwami regionu
- 2024-01-22: Sektor powierzchni handlowych zdominowany przez małe obiekty. Do 2026 roku nie otworzy się żadna nowa, duża galeria
- 2023-12-15: Barbara Kurdej-Szatan: Teraz gram głównie w teatrach. Przede wszystkim w Warszawie, ale też w czterech spektaklach objazdowych
- 2023-12-21: Barbara Kurdej-Szatan: W tym roku w swoim domu organizuję święta dla całej rodziny. Z kolei na sylwestra jedziemy na narty w Alpy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.