Newsy

Wyzwania przed nową prezes UKE

2012-01-27  |  06:20
Mówi:dr inż. Wacław Iszkowski
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji
  • MP4

    Posłowie zadecydowali o wyborze Magdaleny Gaj na stanowisko prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

    Magdalena Gaj zastąpi na stanowisku prezesa UKE Annę Streżyńską, której kadencja upłynęła w maju ubiegłego roku.

    Zdaniem Wacława Iszkowskiego, prezesa Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, trudno porównywać dokonania Streżyńskiej i zadania, które stoją przed nowym prezesem. To będą dwie różne kadencje. 

     - Pani prezes dobrze wie, co będzie ją czekało, bo będąc ministrem właściwym dla spraw telekomunikacji część tych rzeczy już przygotowała w projekcie prawa telekomunikacyjnego, który będzie w najbliższym czasie uchwalony i przez prezesa UKE będzie musiał być realizowany - mówi Wacław Iszkowski.

    Wyzwania, z którymi będzie musiała zmierzyć się Magdalena Gaj, dotyczą głównie kwestii internetu szerokopasmowego i nowych technologii.

    Najbardziej palącą sprawą będą przetargi na nowe częstotliwości telefonii komórkowej.

     - To w najbliższym czasie będzie musiało być rozstrzygnięte: w jaki sposób te przetargi przeprowadzić, jakie mają być kryteria i jakie mają być wyniki. To będzie poważny problem - podkreśla prezes PIIT.

    Nowy prezes UKE będzie musiał zająć się również dostępem do sieci szerokopasmowej. W wielu miejscach w Polsce wciąż nie ma dostępu do internetu. Poza tym część rozwiązań zawartych w tzw. megaustawie wymaga właśnie wsparcia regulatora. 

     - Budowanie dostępu na tych tzw. białych plamach wymaga znacznie większych inwestycji o znacznie wolniejszym zwrocie z kapitału. Więc jest to pewnego rodzaju strata dla operatorów, ale ta strata będzie musiała być z czegoś pokryta, ponieważ dostęp do internetu powinien być wszędzie. Bez względu na to, czy to się ekonomicznie opłaca, czy nie - mówi Wacław Iszkowski.

    Magdalena Gaj jako prezes Urzędu będzie musiała pogodzić dwie sprzeczne sprawy: niższe ceny usług komunikacyjnych i większe potrzeby inwestycyjne.

     - Trzeba wziąć pod uwagę, że upowszechnienie się smartfonów powoduje znacznie większe obciążenie sieci transmisją danych. To jest z jednej strony dobre, ale z drugiej, wymaga rozbudowy tej sieci, a na to potrzebne będą pieniądze. Teraz w relacji do trendu obniżenia cen za usługi telekomunikacyjne, zwłaszcza w telefonii ruchomej, trzeba będzie wyważyć, o ile te ceny mają jeszcze spaść, a na ile trzeba je zachować na rozbudowę tej sieci - mówi ekspert rynku telekomunikacyjnego.

    Magdalena Gaj od listopada jest podsekretarzem stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji. Wcześniej była wiceministrem infrastruktury odpowiedzialnym za telekomunikację.

    W środę przed komisją infrastruktury Magdalena Gaj przedstawiała plany, jakie zamierza realizować jako prezes Urzędu. Podkreślała potrzebę ochrony konsumentów na rynku telekomunikacyjnym przy jednoczesnym zachowaniu niezależności Urzędu od rządu i od rynku. Gaj zamierza również wzmocnić rolę polskiego UKE na arenie międzynarodowej, m.in. w BEREC, nowym organie regulacyjnym komunikacji elektronicznej czy w Międzynarodowym Związku Telekomunikacyjnym. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.