Mówi: | Małgorzata Kołton |
Funkcja: | dyrektor generalna na rynek polski, czeski, węgierski i słowacki |
Firma: | Tetra Pak |
Wzrost konsumpcji może spowodować ożywienie w sektorze opakowań
Wraz ze wzrostem spożycia mleka i soków poprawia się koniunktura na rynku opakowań. Firma Tetra Pak, lider tego rynku, stawia na coraz bardziej ekologiczne technologie pakowania produktów spożywczych, które pozwalają ich producentom na obniżenie kosztów produkcji, np. poprzez oszczędność wody, oraz ograniczają ilość marnowanej żywności. Na rynku najbardziej popularne są opakowania aseptyczne, które gwarantują dłuższą trwałość wartościowych produktów, takich jak np. mleko.
‒ Rynek opakowań, szczególnie opakowań do żywności płynnej, jest nierozerwalnie związany z przemysłem spożywczym. Wszelkie zjawiska dotyczące przemysłu spożywczego odbijają się na rynku opakowań – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Małgorzata Kołton, dyrektor generalna Tetra Pak na rynek polski, czeski, węgierski i słowacki. ‒ W drugiej połowie roku obserwowaliśmy wzrost zarówno kategorii sokowej, jak i mleczarskiej.
Dzięki temu wzrosła również sprzedaż opakowań. Jest to odwrócenie trendu po słabszym pierwszym półroczu, kiedy konsumpcja mleka była niższa. To właśnie opakowania do tego produktu stanowią jedną z najważniejszych grup produktowych Tetra Pak.
‒ Widzimy zdecydowanie większe zainteresowanie produktami o bardziej przyjaznymi dla środowiska. Na przestrzeni ostatnich miesięcy mieliśmy bardzo dużo zapytań o takie opakowania. Wydaje mi się, że właśnie w tym kierunku będą zmierzały innowacje w przemyśle zarówno sokowym, jak i mleczarskim – podkreśla Kołton.
Podkreśla, że również dla Tetra Pak ważne jest to, aby przekonać klientów do rozwiązań korzystnych dla środowiska naturalnego. Dlatego spółka promuje opakowania aseptyczne, w których produkcji jest liderem. To system sześciowarstwowego opakowania składającego się z warstwy papieru, folii aluminiowej i czterech warstw polietylenu umieszczonych między papierem i aluminium.
‒ W takich opakowaniach najczęściej sprzedaje się soki i mleko, czyli produkty wrażliwe zarówno na tlen, jak i na światło – mówi dyrektor generalna Tetra Pak.
W połączeniu z opakowaniem aseptycznym stosuje się technologię UHT, polegającą na błyskawicznym podgrzaniu i schłodzeniu produktu. Pozwala to na wydłużenie jego terminu przydatności do spożycia bez utraty walorów smakowych i wartości odżywczych. To powoduje, że zmniejsza się skala wyrzucania żywności, a tym samym jej marnowania.
Większość opakowań, jakie Tetra Pak sprzedaje na rynkach w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech, to opakowania litrowe. Szybko rośnie też sprzedaż mniejszych kartonów.
‒ Widzimy dużą dynamikę wzrostu opakowań, które nazywamy „portion pack”, czyli opakowań mniejszych. Szczególnie jeżeli chodzi o te pełniące funkcję tzw. on-the-go, czyli umożliwiające konsumpcję produktów w samochodzie czy na wycieczce – podkreśla Małgorzata Kołton.
Prognozuje, że tego typu opakowania będą sprzedawać się w jeszcze większych ilościach.
Czytaj także
- 2023-12-12: Cyfryzacja procesów budowlanych przyspiesza. Efektem są lepszej jakości projekty i mniej błędów na budowach
- 2024-01-09: Dieta roślinna staje się cenowo i ofertowo bardziej dostępna dla polskiego konsumenta. Przybywa takich produktów w sieciach handlowych
- 2023-10-04: Przez trudną sytuację gospodarczą średnie firmy produkcyjne odkładają na później plany cyfryzacji. Brak finansowania wciąż jest podstawową barierą
- 2023-09-14: Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie. Chcą opakowań neutralnych dla środowiska i porzucają marki ekoobojętne
- 2023-09-11: Ultraszybka sieć 5G uruchomiona na Politechnice Śląskiej. Posłuży do testowania nowoczesnych rozwiązań dla przemysłu
- 2023-10-31: Technologia śledzenia gestów może zrewolucjonizować symulatory lotów. Szkolenia będzie można odbywać nawet w domu
- 2023-07-25: Naukowcy odradzają korzystanie z desek do krojenia z plastiku. Jego mikrocząsteczki mogą przenikać do żywności i organizmu ludzi
- 2023-07-25: Pary młode z pokolenia Z zmieniają branżę ślubną. Oczekują personalizacji usług, streamingu czy wesela zero waste
- 2023-06-15: Polskę czeka jeszcze długa droga do zamknięcia obiegu gospodarczego. Wciąż nie traktujemy odpadów jako surowca, a sektor recyklingu potrzebuje wsparcia
- 2023-05-16: Handel internetowy będzie rósł w najbliższych latach w tempie kilkunastoprocentowym. Napędza go inflacja, ale też nowinki technologiczne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.