Mówi: | Grzegorz Mućko |
Funkcja: | supply chain director |
Firma: | Nutricia Polska, producent żywności dla dzieci |
Z powodu niżu demograficznego kurczy się rynek żywności dla niemowląt
Niż demograficzny i konkurencja ze strony domowej, często nieodpowiednio zbilansowanej żywności, powodują kurczenie się rynku żywnością dla niemowląt. Jego lider, firma Nutricia Polska liczy, że uda się jej odwrócić ten trend poprzez akcje edukacyjne dla rodziców. Pole do wzrostów ma zwłaszcza w obszarze kaszek i gotowych posiłków, bo rynek mleka jest już nasycony.
– W tej chwili mamy około 53 proc. udziału w rynku w kategorii baby – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Mućko, supply chain director Nutricia Polska. Dodaje: – W ubiegłym roku wartościowo to był jednocyfrowy wzrost około 3 proc., natomiast wolumenowo niestety mieliśmy spadek. W tym roku chcemy, żeby to już się poprawiło, ale nie tylko poprzez zwiększanie udziału w rynku, lecz także poprzez zwiększanie konsumpcji.
Dodaje, że możliwości zwiększenia sprzedaży różnią się w zależności od kategorii produktu. Rynek mleka, które Nutricia sprzedaje głównie pod markami Bebilon i Bebiko, jest już nasycony. Ten produkt to ok. 60 proc. całego wolumenu sprzedaży firmy. Mućko podkreśla, że niemowlęta i małe dzieci spożywają mleko jedynie przez określony czas, którego nie da się wydłużyć. Rynek zależy zatem bezpośrednio tylko od liczby urodzeń i konkurencji z innymi producentami.
Firma jest zadowolona z poziomu konsumpcji kaszek, sprzedawanych głównie pod marką BoboVita. Inaczej jest w obszarze jedzenia w słoikach. Mućko zapowiada, że to właśnie na tym obszarze skupi się Nutricia, starając się o wzrost sprzedaży.
– W kategorii posiłków typu obiadki, zupki, deserki jest jeszcze ciągle bardzo duże pole do popisu – podkreśla Mućko.
Nutricia rywalizuje w tym zakresie nie tyle z innymi producentami, ile z jedzeniem domowym. Choć wielu rodziców uważa, że jest ono zdrowsze, w praktyce nie zawsze tak jest. Mućko podkreśla, że domowe jedzenie często jest przesolone lub przesłodzone. W konsekwencji aż 50 proc. dzieci jest źle odżywianych, a w efekcie – otyłych lub niedożywionych.
– Kolejny błąd, który najczęściej popełniają babcie, to jest dawanie przekąsek. To nie są z reguły marchewki czy owoce, tylko słodycze – podkreśla Mućko. – Bardzo często mamy czy babcie przygotowują jedzenie niezgodnie z wytycznymi, jeżeli chodzi o sposób odżywiania, o prowadzenie diety dla dzieci, jak również o same produkty, ich źródło pochodzenia.
Nutricia Polska, podobnie jak inni producenci na rynku, koncentruje się na walce ze złymi metodami odżywiania dzieci. To metoda na poprawę ich zdrowia, a także zwiększenie konsumpcji produktów tych firm. Pomóc w tym ma kampania „Pierwszych 1000 dni”, w której Nutricia chce ze wsparciem stowarzyszenia i swojej fundacji edukować rodziców, lekarzy i dietetyków, by zwiększać spożycie gotowych, zdrowych pokarmów dla małych dzieci.
Należąca do koncernu Danone Nutricia ma w Polsce dwie fabryki: w Opolu i Krotoszynie. Ta druga zajmuje się głównie suszeniem mleka, które potem trafia nie tylko do Opola, lecz także do fabryk w Holandii i Niemczech. Fabryka w Opolu – jako jedyna w ramach całego koncernu – zajmuje się wytwarzaniem produktów ze wszystkich kategorii: mleka, kaszki i jedzenie w słoikach, i jest największą tego typu fabryką koncernu Danone. Tylko 30 proc. produkcji trafia do Polski, reszta – do ponad 100 krajów na całym świecie.
Poza produktami dla dzieci Nutricia ma też oddział Advanced Medical Nutrition zajmujący się wyspecjalizowanymi produktami medycznymi. Wiele z nich jest przeznaczonych dla osób starszych, chorych i z kłopotami z metabolizmem, ale są tam również produkty dla dzieci z alergiami.
Czytaj także
- 2024-05-15: Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe
- 2024-04-29: Niepełnoletni internauci czują się coraz mniej pewnie w sieci. Zasad cyberbezpieczeństwa mogą się uczyć za pomocą gry edukacyjnej
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-05-06: Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-04-09: Polska w czołówce krajów UE pod względem odsetka kobiet badaczek. Ich udział spada jednak na wyższych szczeblach kariery naukowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne
Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.
Infrastruktura
Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.
Firma
Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe
Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.