Mówi: | Michał Olszewski |
Funkcja: | zastępca prezydenta miasta stołecznego Warszawy |
Zainteresowanie inwestorów Warszawą rośnie. Możliwe nowe miejsca pracy w usługach, finansach i nowych technologiach
Zainteresowanie inwestorów stolicą jest coraz większe. Władze miasta prowadzą rozmowy z firmami, które chcą wejść na warszawski rynek. Nowe miejsca pracy mogą powstać w usługach, finansach, ale także w nowych technologiach. Rocznie w Warszawie przybywa 400 tys. mkw. powierzchni biurowej, co świadczy o atrakcyjności inwestycyjnej miasta.
– Jest kilka rozmów w toku, niestety, ze względu na stan zaawansowania trudno dzisiaj rokować – zastrzega w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Olszewski, zastępca prezydenta miasta stołecznego Warszawy. – Pojawiło się kilku dużych graczy, m.in. z rynku finansowego, którzy intensywnie rozglądają się w stolicy.
Jak podkreśla, miasto angażuje się w tworzenie oferty, która ma przyciągnąć do stolicy inwestorów. Coraz częściej jednak z taką inicjatywą wychodzą same firmy, które chcą zaistnieć na warszawskim rynku.
– Mamy trochę inną sytuację niż niektóre polskie miasta, które same szukają inwestorów. Spodziewamy się finalizacji niektórych transakcji w przyszłym roku – mówi Michał Olszewski. – To będą miejsca pracy przede wszystkim w sektorze usług, zwłaszcza usług finansowych. Liczymy na co najmniej jedną inwestycję w sektorze badań i rozwoju technologicznego, w zakresie nanotechnologii.
Nie chce jednak podawać konkretów na temat prowadzonych rozmów. Podkreśla, że wskaźnikiem atrakcyjności miasta jest m.in. sytuacja na rynku nieruchomości biurowych.
– Skoro cały czas pojawiają się nowe projekty, to znaczy, że jest na nie popyt i są zasiedlane – mówi Olszewski.
Warszawa jest największym rynkiem nieruchomości komercyjnych w Polsce. Jak wynika z raportu MarketView, firmy doradczej i inwestycyjnej CBRE, w stolicy znajduje się obecnie 4,45 mln mkw. powierzchni biurowej. Co roku przybywa tu około 400 tys. mkw., mniej więcej tyle, ile znajduje się w Gdańsku. W pierwszym kwartale br. w Warszawie przybyło 59,2 tys. mkw., a współczynnik pustostanów wyniósł 13 proc. W budowie znajduje się obecnie 683,6 tys. mkw. nowych biur.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy br. absorpcja powierzchni biurowej w Warszawie wyniosła 62,3 tys. mkw., znacznie przewyższając średnią z ostatnich czterech lat (ok. 39 tys. mkw.). Był to drugi z rzędu kwartał, kiedy wielkość wynajętej powierzchni przekroczyła poziom podaży, powodując niewielki spadek wskaźnika pustostanów.
Czytaj także
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-15: Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe
- 2024-05-15: Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne
- 2024-05-10: Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
- 2024-04-30: Wzrost inwestycji prywatnych przesądzi o rozwoju polskiej gospodarki w najbliższych latach. Sektorami przyszłości są nowe technologie i zielona energetyka
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-07: Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2024-05-13: Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne
Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.
Infrastruktura
Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.
Firma
Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe
Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.