Newsy

ZBP: "Nie" dla podatku od transakcji finansowych w UE

2012-01-02  |  07:00
Wszystkie newsy
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:Prezes
Firma:Związek Banków Polskich

Komisja Europejska chce wprowadzić nowy podatek od transakcji finansowych. To zahamuje rozwój sektora bankowego w Polsce, a co za tym idzie polskiej gospodarki - mówią bankowcy.

Przedstawiciele sektora bankowego są zdecydowanie na "nie". Zwłaszcza, że taki podatek będzie kolejnym obciążeniem dla banków.

- Nadmiar obciążeń z różnych tytułów: a to wpłaty stabilizacyjne, a to dodatkowe opłaty na system nadzoru, a to opłaty dodatkowe na Bankowy Fundusz Gwarancyjny, wreszcie tego typu podatki naprawdę są ponadwymiarowe - wyjaśnia Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

I dodaje, że wprowadzenie podatku od transakcji w wymiarze regionalnym, a nie globalnym zwiększy dysproporcje między krajami. Konsekwencje będą szczególnie odczuwalne w krajach słabo "ubankowionych", do jakich zalicza się Polska.

- Jednolite podejście wobec krajów, które są nadmiernie ubankowione i powinny obniżać poziom działalności instytucji finansowych i jednocześnie obniżanie tego poziomu w krajach nisko ubankowionych może prowadzić te kraje do bardzo dużych tarapatów - ostrzega Krzysztof Pietraszkiewicz.

Dlatego Związek Banków Polskich w międzynarodowej debacie jest przeciwnikiem proponowanych zmian. Zapowiada także, że do takiego stanowiska będzie przekonywać polskie władze regulacyjne.

Komisja Europejska chce, by podatek od transakcji finansowych wszedł w życie w 2014 roku. Z szacunków Brukseli wynika, że jeśli wdrożą go wszystkie 27 państw unijnych, przyniesie ok. 55 mld euro rocznie, z czego część trafiałaby do wspólnego budżetu UE. Podatek miałby objąć wszystkie transakcje finansowe, których co najmniej jedna ze stron znajduje się w UE.

 

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.