Endress+Hauser podsumowuje 2023 rok
Za Endress+Hauser Polska udany rok. Spółka kolejny raz zwiększyła sprzedaż i liczbę zamówień – odpowiednio o 19,4% i 9,1% w stosunku do roku 2022. Konsekwentnie i z sukcesami rozwijała działalność serwisową oraz sprzedaż online, która stanowi już 19% ogólnej sprzedaży firmy. Lider branży aparatury kontrolno-pomiarowej planuje dalszy rozwój, wykorzystując m.in. odblokowanie środków unijnych na inwestycje związane z infrastrukturą wodno-ściekową. Dobre wyniki osiągnęła również cała Grupa.
Zanotowane przez Endress+Hauser Polska wzrosty to kontynuacja dobrej biznesowej passy. W stosunku do roku 2021, sprzedaż zwiększyła się o 30%, a liczba zamówień – o 32%. Zysk netto Spółki w 2023 roku wyniósł 15 434 660,37 zł. Stanowił 6,3% udziału w sprzedaży i przekroczył zakładaną wartość zgodnie z aktualną polityką cenową grupy Endress+Hauser.
Silna pozycja na polskim rynku i realizacja strategii
– W 2023 roku konsekwentnie realizowaliśmy naszą strategię biznesową, opartą na zrównoważonym rozwoju wszystkich grup produktowych oraz usług serwisowych i projektowych. Wzrosty sprzedaży asortymentu zawdzięczamy przede wszystkim projektom instrumentacyjnym, częściowo pozyskanymi jeszcze w 2022 roku. Z kolei w przypadku biznesu projektowego znaczący wzrost sprzedaży nastąpił mimo niższej liczby zamówień. Wynikała ona z mniejszej liczby projektów dostępnych na rynku, co z kolei spowodowane było głównie wstrzymanym finansowaniem z Unii Europejskiej – wyjaśnia Maciej Sieczka, Prezes Zarządu Endress+Hauser Polska.
2023 rok upłynął również pod znakiem dużego wzrostu liczby zamówień i usług sprzedanych w ramach serwisu. Efektem był m.in. zakup przez Spółkę kolejnej, mobilnej stacji kalibracyjnej, umożliwiającej wsparcie jeszcze większej liczby klientów na miejscu instalacji firmowego oprzyrządowania.
Jak na lidera branży przystało, Endress+Hauser aktywnie uczestniczył w istotnych dla niej wydarzeniach. Polski oddział Spółki zaprosił swoich klientów na pierwszą międzynarodową konferencję naukową – Global Customer Forum w Bazylei. Poświęcona była transformacji energetycznej i zrównoważonemu rozwojowi. Firmowi eksperci oraz zaproszeni goście swoją wiedzą i doświadczeniem dzielili się na ponad 50 konferencjach, targach i seminariach. W ramach działań edukacyjnych, Endress+Hauser m.in. wzmocnił współpracę z Politechniką Wrocławską i, oprócz realizacji praktyk dla studentów, prowadził kurs: „Pomiary ilościowe i jakościowe z wykorzystaniem technologii Industry 4.0” na kierunku „Mechatronika Przemysłowa” na studiach podyplomowych.
Jakie perspektywy rozwojowe będą szczególnie istotne dla Endress+Hauser w 2023? – Spodziewamy się dalszego wzrostu w małych projektach, tak zwanych Small Solutions. Klienci coraz mocniej stawiają również na nasze kompleksowe rozwiązania projektowane pod kątem ESG, czyli pełnego i wygodnego raportowania energetycznego przedsiębiorstw, do którego firmy są w coraz większym stopniu zobowiązane przepisami prawa. Jesteśmy też gotowi na ponowne zwiększenie naszej obecności w branży wodno-ściekowej. Tradycyjnie jest ona dość mocno uzależniona od finansowania zewnętrznego, więc wraz z odblokowaniem środków unijnych należy się spodziewać nowych inwestycji. Patrzymy na ten obszar z dużym optymizmem, jak z resztą na cały rok 2024 – podsumowuje Maciej Sieczka.
Dobre wyniki całej Grupy
Na corocznej konferencji prasowej w szwajcarskim Reinach włodarze firmy ogłosili także, że rośnie sprzedaż w całej Grupie Endress+Hauser – w ubiegłym roku odnotowano wzrost aż o 11%. Firma rozpoczęła 2023 rok z rekordowo wysokim wolumenem zamówień. Podczas gdy dynamika gospodarcza spowolniła w drugiej połowie roku, Endress+Hauser osiągnęło lepsze wyniki niż oczekiwano. Bardzo silny był organiczny wzrost sprzedaży, którego nie dotknęły wahania walutowe oraz zmiany na niektórych rynkach.
Największym rynkiem były Stany Zjednoczone, które wyprzedziły Chiny oraz Niemcy. Wskaźnik rentowności sprzedaży (ROS) wzrósł o 0,6 punktu procentowego – do 14,4%, zaś dochód netto poprawił się o 14,5% – do 408,7 mln euro. Co istotne, po raz pierwszy dane finansowe Endress+Hauser nie uwzględniają wpływu rodzinnych strategicznych zasobów finansowych firmy.
Polscy studenci odwiedzili siedzibę KHNP w ramach programu mentorskiego
Colliers wszedł w transakcje na rynku OZE
Inwestycja w fotowoltaikę – czy warto czekać do startu programu Mój Prąd 6.0?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.