Komunikaty PR

Fremantle łączy siły z IBI. 150 mln na produkcję hitowych tytułów

2024-03-25  |  11:00
Biuro prasowe

Liderzy Fremantle Jennifer Mullin, Andrea Scrosati i Guy Hameiri oraz dyrektor wykonawczy IBI Investment House Dave Lubetzky. Źródło: IBI/Fremantle

IBI Investment House oraz Fremantle wcielają w życie unikalny pomysł na połączenie celów domu inwestycyjnego i firmy zajmującej się produkcją filmową i telewizyjną. Spółki powołały fundusz o wartości 150 mln euro, którego celem będzie finansowanie jakościowych projektów, które trafią na ekrany kin i platformy streamingowe. Obie firmy mają prężnie działające w Polsce oddziały.

Rozwój serwisów streamingowych to jeden z głównych czynników, który sprawił, że rywalizacja na rynku filmowym i telewizyjnym stała się bardziej zacięta niż kiedykolwiek. I choć trudno stwierdzić, które wytwórnie czy firmy produkcyjne wyjdą z niej obronną ręką, pewne jest, jedno – konkurencja podnosi poziom, na czym skorzystają widzowie. Jakościowe produkcje, przygotowane z udziałem najbardziej utalentowanych twórców, wymagają jednak odpowiedniego finansowania. Skąd je pozyskać? 

Nowatorska współpraca IBI i Fremantle. Firma znana z hitowych produkcji i seriali dostanie 150 mln euro na nowe tytuły

W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie do innowacyjnego wniosku doszli liderzy IBI Investment House – założonego w Izraelu domu inwestycyjnego oraz Fremantle – jednej  z największych spółek zajmujących się produkcją filmową i telewizyjną. Podczas ostatniego Festiwalu Filmowego w Wenecji, gdzie promowała ona jeden ze swoich najnowszych obrazów, „Biedne istoty”, firmy ogłosiły nawiązanie strategicznego partnerstwa. W jego efekcie powstał fundusz o wartości 150 mln euro, którego celem będzie finansowanie wysokiej jakości projektów telewizyjnych i filmowych.

Fremantle to międzynarodowa spółka działająca – wcześniej pod innymi nazwami – od 1917 roku. Kontroluje ona wiele innych firm produkcyjnych, które stoją za dziesiątkami hitowych seriali jak „Peaky Blinders”, „Młody Papież” czy oscarowymi filmami – „Bohemian Rhapsody”, „Jak zostać królem” czy „Ręka Boga” (nominacja). Posiada też prawa autorskie do formatów telewizyjnych, które biły rekordy popularności również w Polsce – „Idol”, „Mam Talent!” czy „X-Factor”.

Fremantle działa na 22 rynkach telewizyjnych, w tym w Polsce. Głównym klientem powstałej w 1998 roku spółki Fremantle Polska (od 2008 roku FremantleMedia Polska) jest TVP, dla której produkowane są takie programy jak „Familiada” czy „Rolnik szuka żony”, ale także TVN („Na Wspólnej” i „BrzydUla”). Dla telewizji Polsat produkowane były z kolei programy: „Idź na całość”, „Top Chef” czy show Kuby Wojewódzkiego oraz seriale „Kocham Klarę” i „Miodowe lata”.

IBI wesprze Fremantle w finansowaniu produkcji premium. Powstaje film z Angeliną Jolie

W tym roku, w ramach utworzonego wspólnie z IBI funduszu, dofinansowane zostaną trzy projekty: biograficzny film „Maria” o losach największej na świecie śpiewaczki operowej Marii Callas, w którą wcieli się Angelina Jolie, sześcioodcinkowy serial  „Shelter” w reżyserii Jeremy'ego Webba („The Last of Us”, „The Umbrella Academy”); oraz czteroczęściowy thriller „Generation Loss", czteroczęściowy thriller napisany przez Sarę Dollard („Bridgertonowie”, „Doctor Who”).

Na mocy umowy, która będzie obowiązywać przez cztery lata, Fremantle wniesie do funduszu IBI kolejne projekty ze swojej sieci firm studyjnych, przyspieszając produkcję każdego tytułu. Projekty będą powstawać pod nadzorem szefa pionu produkcji dramatycznych Fremantle, Christiana Vespera, a dyrektorem generalnym nowego funduszu będzie Guy Hameiri. – To ekscytująca szansa dla rynku i naszej branży – ocenił izraelski producent.

Fremantle będzie też wyłącznym dystrybutorem treści tworzonych w ramach funduszu, które trafią na ekrany kin lub do serwisów streamingowych czy telewizji. To pierwsza tego typu współpraca między inwestorem spoza branży filmowej a firmą produkcyjną. Do tej pory podobne ruchy wykonywali giganci technologiczni, tacy jak Alibaba czy Amazon, tworząc spółki celowe, które przejmowały znane domy produkcyjne i wytwórnie filmowe (odpowiednio Skydance Media i Metro Goldwyn Meyer).

IBI działa też w Polsce. 300 mln zł finansowania dla polskich firm

- We Fremantle zawsze koncentrujemy się na innowacjach, a sojusz z IBI jest doskonałym przykładem tego etosu i podejścia – powiedziała Jennifer Mullin, dyrektor generalna Fremantle Group. - To wyjątkowa okazja dla naszych inwestorów, by po raz pierwszy uczestniczyć w finansowaniu międzynarodowych produkcji z udziałem największych talentów – ocenił z kolei Dave Lubetzky, prezes IBI Investment House. Dla firmy z Izraela partnerstwo z Fremantle to nowa forma dywersyfikacji portfela inwestycyjnego.

IBI to fundusz dysponujący aktywami o wartości niemal 22 mld dolarów (ponad 85 mld). Specjalizuje się on w pozabankowym finansowaniu firm poprzez pożyczki zabezpieczone hipoteką. To jeden z największych domów inwestycyjnych w Izraelu i wiodący globalny gracz w dziedzinie alternatywnych produktów inwestycyjnych i innowacyjnych usług finansowych. Od 2021 roku firma ma także oddział w Polsce – IBI Secured Funding Polska.

– Jednym z głównych celów długoterminowej strategii grupy jest rozszerzenie portfela produktów o możliwości inwestycyjne charakteryzujące się wyższym stosunkiem ryzyka do zysku – mówi dyrektor zarządzający IBI Polska, Itsik Cohen. Przez niemal 3 lata działalności firma udzieliła finansowania niemal stu polskim przedsiębiorstwom na kwotę ponad 300 mln zł. W ostatnim czasie IBI ogłosiła współpracę m. in. z działającą w branży deweloperskiej Grupą Landeskrone, której prezesem jest książę Jan Lubomirski

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura Mazda na festiwalu Homo Faber 2024 Biuro prasowe
2024-05-17 | 16:00

Mazda na festiwalu Homo Faber 2024

Mazda z przyjemnością ogłasza swój udział w Homo Faber 2024 – festiwalowym święcie współczesnego rzemiosła, które odbędzie się w Wenecji we Włoszech, w dniach
Kultura Kolejny Piknik Fundacji Avalon już za dwa tygodnie!
2024-05-16 | 15:00

Kolejny Piknik Fundacji Avalon już za dwa tygodnie!

Fundacja Avalon zaprasza na wyjątkową imprezę zwieńczającą Miesiąc Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnościami - piknik w Parku Szczęśliwickim w Warszawie, który
Kultura Young Leosia ambasadorką marki Orbit® Refreshers!
2024-05-15 | 22:21

Young Leosia ambasadorką marki Orbit® Refreshers!

Artystka młodego pokolenia, która podbija szturmem polską scenę muzyczną, została twarzą marki Orbit® Refreshers. Young Leosia wspiera wizerunkowo kampanię nowości produktowej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.