Czy warto być sekretarką?
Rozwój rynku usługowego przekłada się na rosnącą liczbę biur, kancelarii i gabinetów, a co za tym idzie - zwiększenie zapotrzebowania na sekretarki. Ale czy praca na tym stanowisku jest opłacalna? Przyjrzyjmy się bliżej tej kwestii.
Pierwszym, co rzuca się w oczy, jest różnorodność obowiązków sekretarki. Od organizacji kalendarza, przez obsługę korespondencji firmowej, po zarządzanie dokumentacją - to jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Praca ta wymaga elastyczności, umiejętności szybkiego działania i podejmowania wielu zadań jednocześnie.
Zawód sekretarki może być źródłem satysfakcji – mówi Julia Zachorodnia z Grupy VIPoL, łączącej pracowników tymczasowych z pracodawcami. Optymalna organizacja pracy, efektywne zarządzanie kalendarzem i utrzymywanie płynnej komunikacji w firmie to aspekty, które sprawiają, że staje się ona ciekawa i pełna wyzwań. Szczególnie zainteresowane tą rolą są panie, która po prostu od zawsze dobrze radziły sobie zarówno z presją czasu, jak i tzw. multitaskingiem. Praca bywa też atrakcyjna dla cudzoziemców, biegle posługujących się np. językiem angielski – np. sporo Ukrainek, które w 2022 roku w wyniku wojny znalazły się w Polsce, znalazło pracę właśnie jako sekretarki, czy asystentki.
Na tym stanowisku mogły przeczekać trudne czasy i jednocześnie rozwijać swoje kompetencje.
Nie sposób nie wspomnieć o mitach krążących wokół tego zawodu. Jednym z nich jest przekonanie,
że głównym zadaniem sekretarki jest parzenie kawy. Nic bardziej mylnego - sekretarki wykonują ważne zadania, często odgrywając kluczową rolę w funkcjonowaniu firmy.
Aby zostać sekretarką, wystarczy średnie wykształcenie, choć warto rozważyć dodatkowe kursy
lub szkolenia, które mogą poszerzyć zakres umiejętności, a w następstwie przełożyć się na wyższe zarobki. Wybór tej ścieżki zawodowej może być odpowiedni dla osób o wysokich zdolnościach interpersonalnych, którym satysfakcję przynosi efektywne zarządzanie. Należy mieć jednak na uwadze, że zawód sekretarki wiąże się z presją czasu oraz generuje wiele stresowych sytuacji. Pod względem finansowym, zarobki sekretarek niejednokrotnie bywają konkurencyjne, zwłaszcza w renomowanych firmach. Jednakże, wysokość wynagrodzenia zależy od wielu czynników, takich jak wykształcenie, doświadczenie, czy branża, w której działa firma.
Fundacja VipoL Wspieramy Razem www.fundacjavipol.eu - powstała po to, by monitorować sytuację w polskich firmach, zatrudniających obcokrajowców oraz reagować na bieżące zapotrzebowanie osób i podmiotów nawiązujących współpracę. Fundacja składa się zarówno z Polaków, jak i Ukraińców – ludzi, którzy pracują razem już od 2014 roku i świetnie znają wzajemne oczekiwania. Fundacja podejmuje różnorodne inicjatywy, mające na celu aktywizację i integrację społeczną, przeciwdziałanie wykluczeniu, a także uproszczenie procedur zatrudniania obcokrajowców. Ponadto udziela wsparcia pracownikom i edukuje przedsiębiorców otwartych na zatrudnianie kandydatów spoza Polski.
Grupa VIPoL www.vipolgroup.eu - to agencja pracy tymczasowej, która oferuje m.in. leasing unikalnych specjalistów
oraz pracowników fizycznych. Firma, działająca na polskim rynku od 2010 roku, zapewniła pracę dziesiątkom tysięcy osób. Zespół tworzą profesjonaliści w dziedzinach HR, zarządzania biznesowego oraz prawa dotyczącego zatrudnienia i legalizacji pobytu obcokrajowców. Misją firmy pod hasłem „Pracujemy razem” jest łączenie ludzi w relacjach zawodowych ponad granicami państw, zapewniając obcokrajowcom szansę na godne życie. Biura grupy VIPoL znajdują się w Polsce, w Niemczech i na Ukrainie.
Inkluzywny rynku pracy - rusza program pilotażowy
Jak wygląda sytuacja mam na polskim rynku pracy?
PPG GBS z tytułem Friendly Workplace 2024
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.