Komunikaty PR

4,3 mld zł – tyle zyska rynek telefonii komórkowej w Polsce w latach 2019-2024

2020-01-17  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

W 2018 r. całkowite przychody operatorów telefonii komórkowej wyniosły 25,8 mld zł, co oznacza 3% spadek rok do roku. Obecnie segment komórkowy odpowiada za ok. 58% wartości rynku telekomunikacyjnego w Polsce. W perspektywie sześcioletniej przychody mobilnych telekomów będą jeszcze bardziej widoczne w strukturze rynku z uwagi na podwyżki cen usług komórkowych.

W 2018 r. całkowite przychody operatorów telefonii komórkowej zanotowały blisko 3% spadek, do poziomu 25,8 mld zł. Wspomniany spadek to efekt dalszej przeceny usług telekomunikacyjnych, zastosowania standardu MSSF 15 w sprawozdawczości finansowej operatorów czy wyraźnego spadku dynamiki we wzroście przychodów ze sprzedaży sprzętu (z uwagi na nasycenie bazy klientów ofertami ratalnymi oraz realizacji strategii polegającej na radykalnym obcięciu subsydiów do telefonów).

W ubiegłym roku przychody mobilnych telekomów pomniejszone o wartość wpływów z dystrybucji sprzętu wyniosły według szacunków PMR 19,6 mld zł. W skali roku oznacza to spadek o niemal 5%. Rynek jeszcze w większym stopniu stracił na poziomie przychodów wyłącznie detalicznych. W ubiegłym roku wartość detalicznego rynku telefonii komórkowej wyniosła 14,4 mld zł, erodując rok do roku o blisko 7%.

W kolejnych latach rynek telefonii komórkowej stoi natomiast w perspektywie pozytywnej koniunktury. Na wartość rynku istotny wpływ będzie miała podwyżka cen usług. W przeciągu ostatnich 12 miesięcy najważniejszym wydarzeniem na rynku telefonii komórkowej w Polsce było wprowadzenie wyższych cen usług przez trzech z czterech operatorów MNO, z jednoczesnym podniesieniem pakietów transmisji danych. Jest to olbrzymia zmiana na rynku w stosunku do lat poprzednich, kiedy ostra walka konkurencyjna prowadziła do coraz niższych cen usług. W połowie 2019 r. na taki krok zdecydowali się kolejno Orange, P4 oraz T-Mobile (dla wybranych planów mobilnych). We wrześniu 2019 r. T-Mobile po raz kolejny zmienił cennik swoich usług mobilnych – dokonując drugiej podwyżki cen w przeciągu dwóch miesięcy. Średnią podwyżkę cen ofert wszystkich operatorów PMR szacuje na poziomie ok. 17%.

Prognozy PMR, podparte wynikami kwartalnymi największych MNO, zakładają, że w 2019 r. wartość przychodów operatorów telefonii komórkowej w Polsce zanotuje wzrost na poziomie 0,3%. W kolejnych latach dynamika wzrostu jednak wyraźnie przyspieszy. W efekcie średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) rynku w latach 2019-2024 wyniesie 2,6%. W tym czasie, na poziomie nominalnym rynek zwiększy swoją wartość o 4,3 mld zł, do poziomu 30,1 mld zł. W pierwszej kolejności na tak pozytywny trend przełoży się tegoroczna podwyżka cen usług komórkowych w ofertach abonamentowych, której efekt będzie widoczny w przychodach operatorów z opóźnieniem, w 2020 r. Poza tym rynek wartościowo nadal będzie zyskiwał dzięki rosnącym przychodom ze sprzedaży usług mobilnej transmisji danych, których dynamika również przyśpieszy z uwagi na wspomniany wzrost cen.

Równolegle korzystna sytuacja na rynku w ujęciu wartościowym będzie pochodną wzrostów ilościowych w segmencie post-paid. Dodatkowo rosnąca baza, z uwzględnieniem migracji użytkowników z ofert przedpłaconych, w połączeniu z podwyżką cen ofert abonamentowych dla klientów z nową umową spotęgują ten wpływ na wartość rynku.

Wspomniane podwyżki cen usług komórkowych spowodują, że 42% przychodów operatorów wypracowanych w latach 2019-2024 będzie pochodziło z rynku detalicznego, głównie z opłat abonamentowych. Jedna trzecia tych wpływów przypadnie na segment sprzedaży dedykowanego sprzętu. Z kolei pozostała, jedna czwarta przychodów – na segment hurtowy.

PMR przewiduje, że w latach 2019-2024 nominalnie operatorzy zyskają najwięcej z tytułu sprzedaży dedykowanego sprzętu w mijającym roku. Będzie to efekt ich wejścia z ratalną sprzedażą smartfonów na otwarty rynek. W kolejnych okresach sprzedaż smartfonów bez konieczności wiązania klienta umową abonamentową nadal będzie miała znaczenie. Z drugiej strony nasycenie kanału operatorskiego ratalną sprzedażą smartfonów i dostępność ofert SIM-Only, konkurencja ze strony sieci detalicznych RTV/AGD oraz niższe przyrosty w sprzedaży smartfonów na rynku ogółem będą ograniczały przychody operatorów w tym segmencie. W efekcie, po nałożeniu na siebie tych dwóch trendów, rynek będzie rósł organicznie.

<infografika w zał.>

 

KONTAKT DLA MEDIÓW:

marketing@pmrcorporate.com

Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Telekomunikacja Sony o technologiach chmurowych! Biuro prasowe
2024-03-28 | 10:30

Sony o technologiach chmurowych!

Cloudsourcing Storytelling to cykl podcastów przygotowany przez Sony. W każdym odcinku eksperci i twórcy rozmawiają o tym jak wykorzystać technologie chmurowe do szybszej i
Telekomunikacja Startuje pierwsza w Polsce Akademia 5G
2024-03-27 | 01:00

Startuje pierwsza w Polsce Akademia 5G

STARTUJE PIERWSZA W POLSCE AKADEMIA 5G Akademia 5G to pierwszy w Polsce kompleksowy cykl edukacyjny poświęcony automatyzacji przedsiębiorstw z wykorzystaniem technologii 5G. To
Telekomunikacja Program CSR Nexera Heroes z kolejnym rekordem
2024-03-14 | 09:00

Program CSR Nexera Heroes z kolejnym rekordem

220 milionów kroków wystarcza by trzykrotnie okrążyć ziemię. Właśnie taki dystans w 2023 roku przemierzyli pracownicy firmy Nexera, którzy od kilku lat, w ramach

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

European Financial Congress 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Tylko co 20. palacz jest w stanie samodzielnie rzucić papierosy. Dziś Światowy Dzień Bez Papierosa

Niemal co trzeci dorosły Polak przyznaje się do palenia papierosów. Ta liczba świadczy o porażce polskiej polityki zdrowotnej, w ramach której zakładano redukcję udziału palaczy w społeczeństwie do 5 proc. przed 2030 rokiem. Taki sukces zanotowała Szwecja, w której odsetek palaczy spadł w latach 2008–2023 z 15 proc. do 5,6 proc. Tymczasem wachlarz chorób wywołanych wdychaniem papierosowego dymu jest bardzo szeroki. Najgroźniejsze z nich, oprócz nowotworów, są związane z układem oddechowym i sercowo-naczyniowym jak np. żylna choroba zakrzepowo-zatorowa. 31 maja obchodzona jest 37. rocznica Światowego Dnia Bez Papierosa.

Prawo

Po wyborach wiele tematów w Komisji Europejskiej będzie kontynuowanych. Wśród nich Zielony Ład czy działania na rzecz solidarności z Ukrainą

Jest mało prawdopodobne, by po czerwcowych wyborach do europarlamentu nowa Komisja Europejska radykalnie zmieniła kierunek w wielu kluczowych tematach. Dotyczy to głównie Europejskiego Zielonego Ładu. Wśród priorytetów Brukseli, które w nowej kadencji będą z pewnością kontynuowane, wymienia się także kwestie związane z cyberbezpieczeństwem i digitalizacją na terenie Wspólnoty. W Polsce wybory do europarlamentu odbędą się w niedzielę, 9 czerwca.

Problemy społeczne

W strefach objętych konfliktem żyje 400 mln dzieci. Najtrudniejsza sytuacja jest w Strefie Gazy, gdzie w ciągu kilku miesięcy zginęło ponad 12 tys. dzieci

Według UNICEF jedno na pięć dzieci żyje w strefach objętych konfliktami lub z nich ucieka. Organizacja Narodów Zjednoczonych w latach 2005–2022 zweryfikowała ponad 315 tys. poważnych naruszeń praw dziecka na obszarach objętych konfliktem. Najtrudniejsza sytuacja panuje w Strefie Gazy, gdzie tylko w tym roku zginęło więcej dzieci niż w 2022 roku na całym świecie.  Wojna zabiera dzieciom to, co najważniejsze, czyli poczucie bezpieczeństwa i znacząco wpływa na ich rozwój – alarmuje Polska Akcja Humanitarna.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.