Koronawirus testuje wytrzymałość sektora TELCO
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
Żyjemy w czasach, w których jesteśmy nieustannie testowani. Nie inaczej dzieje się w sektorze TELCO. Główne wyzwania sektora to poważne rozbieżności między konfiguracją sieci, a nowymi wzorcami ruchu, ponadto fizyczne ataki na infrastrukturę 5G (choćby domniemaną) i wyszukane formy cyberataków ze strony nowych, złych graczy.
Infrastruktura mobile zaprojektowana pod centra biznesu
Największym wyzwaniem dla Telco była nagła zmiana – w ciągu jednej nocy - ruch z centrów miast i kampusów korporacyjnych przeniósł się na przedmieścia, gdzie pracownicy umysłowi wykonują teraz prawie całą swoją pracę zdalnie.
Sieci komórkowe, zaprojektowane z myślą o całych rzeszach osób dojeżdżających do pracy, nagle zostały obciążone obsługą dużej liczby połączeń w ciągu dnia w dzielnicach mieszkaniowych. Podobnie dzieje się w obszarze Internetu szerokopasmowego. Cały ruch, który kiedyś przechodził przez sieci światłowodowe łączące biurowce na obszarach miejskich, musi teraz przeciskać się przez linie DSL funkcjonujące w podmiejskich osiedlach. Ci z dostawców, którzy w opisany sposób zaprojektowali swoje sieci znaleźli się w chwili lockdown w kłopocie, choć jak dotąd większość z nich poradziła sobie ograniczając usługi transferu strumieniowego wideo, w tym konferencji online.
Wzrost zapytań od klientów
Niemniej kompromis w zakresie jakości nie będzie dla sektora rozwiązaniem długoterminowym i spodziewamy się, że dostawcy przegrupują siły. Tym bardziej, że nowi klienci są proaktywni. Sektor zmaga się ze wzrostem zapytań: konsumenci mają czas, ale są także pod presją finansową, więc sprawdzają rachunki i chcą dostosować taryfy do potrzeb zwiększającego się obciążenia pracą z domu.
Dostawcy usług telekomunikacyjnych, którzy dotychczas nie scyfryzowali odpowiednio swoich operacji obsługi klienta mogą doświadczać opóźnień z racji nadmiaru zgłoszeń.
Jeśli wpłynie to na doświadczenia klientów, może negatywnie przełożyć się na biznes.
Równowaga w kanałach obsługi klienta
Niemniej, chociaż kanały cyfrowe są często najtańszym i najskuteczniejszym sposobem interakcji z klientami, operatorzy telekomunikacyjni szukający oszczędności nie powinni myśleć o całkowitym wycofaniu swoich salonów z ulic i centrów handlowych.
Obecność w tradycyjnych punktach handlu detalicznego jest ważnym kanałem sprzedaży nowych usług i sprzętu konsumentom coraz bardziej zainteresowanym technologiami, w tym Internetem Rzeczy. Klienci będą chcieli dotknąć nieznanych produktów, jak np. kamery monitoringu i urządzenia nasobne. Większość klientów potrzebuje wsparcia i porady, zanim kupią coś opartego o nowe technologie. Zwłaszcza, że wiedza w tym zakresie wciąż jest niewielka, czego dowodem są fizyczne ataki na (domniemaną) infrastrukturę 5G.
Edukacja społeczna
Fałszywe przekonanie o szkodliwości infrastruktury 5G najczęściej wynika właśnie z niewiedzy. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że najbezpieczniejszym miejscem do korzystania z telefonu komórkowego jest stacja bazowa. Przy stacji występują emisje o najniższej częstotliwości radiowej, również telefon komórkowy może się komunikować korzystając z niskiej mocy. Edukacja społeczna staje się kolejnym wyzwaniem dla sektora telekomunikacyjnego.
Zautomatyzowane cyberataki i algorytmy obrony
Sektor telekomunikacyjny, ale też banki, linie lotnicze i inni usługodawcy muszą zmagać się z nowymi rodzajami wielopłaszczyznowych cyberataków, w których boty są wykorzystywane do równoległego hakowania różnych usług. Automatyzacja służy cyberprzestępcom do jednoczesnego wypróbowywania poświadczeń dostępu ze skradzionych kont w wielu witrynach. Te same dane uwierzytelniające można również wykorzystać do wdrożenia wysoce ukierunkowanego ataku, w którym są wykorzystywane do działania pozornie uzasadnionego i zapewniającego bezpieczeństwo uwierzytelniania dwuskładnikowego – by oszukać ochronę.
Algorytmy wykorzystywane w Shape Security mogą wykryć, kiedy bot próbuje uzyskać dostęp do konta. Zamiast polegać na tradycyjnych formach uwierzytelniania, identyfikujemy wzorce behawioralne. Rozpoznajemy, które zachowania są cechami zautomatyzowanych ataków hakerów jak w powyższych przykładach oszustw. Zamiast natychmiastowego blokowania botów, preferujemy utrzymywanie ich pod kontrolą i badanie ich „zachowań”.
Roaming w dół
Wpływ sytuacji makro na operatorów będzie wyjątkowo silny. Dostawcy usług telekomunikacyjnych, którzy w dużej mierze polegają na wysokomarżowych przychodach z roamingu (i związanych z nimi opłatach kursowych) szczególnie silnie odczują skutki pandemii. W miarę słabnięcia przepływów pieniężnych konsolidacja w sektorze może się okazać nieunikniona, a regulatorzy w świetle wzmocnienia sektora rzadziej sprzeciwiają się fuzjom.
Jednak najzwinniejsi w sektorze telekomunikacyjnym poradzą sobie ze spowolnieniem znacznie lepiej niż inne firmy. Ograniczenie interakcji personalnych wpływa na zwiększenie zapotrzebowania na łączność innymi dostępnymi środkami. W chwili, gdy społeczności zaczną podróżować, nawet przychody z roamingu powinny ponownie rosnąć. Obecny kryzys pokazał, jak bardzo ludzie doceniają usługi telekomunikacyjne i elastyczność dostawców.
Ireneusz Wiśniewski, dyrektor zarządzający w F5 Poland
Sony o technologiach chmurowych!
Startuje pierwsza w Polsce Akademia 5G
Program CSR Nexera Heroes z kolejnym rekordem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Tylko co 20. palacz jest w stanie samodzielnie rzucić papierosy. Dziś Światowy Dzień Bez Papierosa
Niemal co trzeci dorosły Polak przyznaje się do palenia papierosów. Ta liczba świadczy o porażce polskiej polityki zdrowotnej, w ramach której zakładano redukcję udziału palaczy w społeczeństwie do 5 proc. przed 2030 rokiem. Taki sukces zanotowała Szwecja, w której odsetek palaczy spadł w latach 2008–2023 z 15 proc. do 5,6 proc. Tymczasem wachlarz chorób wywołanych wdychaniem papierosowego dymu jest bardzo szeroki. Najgroźniejsze z nich, oprócz nowotworów, są związane z układem oddechowym i sercowo-naczyniowym jak np. żylna choroba zakrzepowo-zatorowa. 31 maja obchodzona jest 37. rocznica Światowego Dnia Bez Papierosa.
Prawo
Po wyborach wiele tematów w Komisji Europejskiej będzie kontynuowanych. Wśród nich Zielony Ład czy działania na rzecz solidarności z Ukrainą
Jest mało prawdopodobne, by po czerwcowych wyborach do europarlamentu nowa Komisja Europejska radykalnie zmieniła kierunek w wielu kluczowych tematach. Dotyczy to głównie Europejskiego Zielonego Ładu. Wśród priorytetów Brukseli, które w nowej kadencji będą z pewnością kontynuowane, wymienia się także kwestie związane z cyberbezpieczeństwem i digitalizacją na terenie Wspólnoty. W Polsce wybory do europarlamentu odbędą się w niedzielę, 9 czerwca.
Problemy społeczne
W strefach objętych konfliktem żyje 400 mln dzieci. Najtrudniejsza sytuacja jest w Strefie Gazy, gdzie w ciągu kilku miesięcy zginęło ponad 12 tys. dzieci
Według UNICEF jedno na pięć dzieci żyje w strefach objętych konfliktami lub z nich ucieka. Organizacja Narodów Zjednoczonych w latach 2005–2022 zweryfikowała ponad 315 tys. poważnych naruszeń praw dziecka na obszarach objętych konfliktem. Najtrudniejsza sytuacja panuje w Strefie Gazy, gdzie tylko w tym roku zginęło więcej dzieci niż w 2022 roku na całym świecie. Wojna zabiera dzieciom to, co najważniejsze, czyli poczucie bezpieczeństwa i znacząco wpływa na ich rozwój – alarmuje Polska Akcja Humanitarna.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.