Rośnie rynek elektroniki z 2 ręki. Ile warty jest globalny biznes refurbished?
Wysoka inflacja, zbliżająca się recesja gospodarcza oraz wprowadzane uregulowania prawne – to tylko niektóre z czynników, wpływających na rozwój segmentu refursbished, czyli elektroniki użytkowej z drugiej ręki. Jak wynika z danych Counterpoint Research, w 2022 roku sektor ten urósł o 5 punktów procentowych, a analitycy prognozują, że w perspektywie trzech lat, globalne dostawy używanych smartfonów osiągną 413,3 mln sztuk[1]. Jak kształtują się perspektywy rozwoju rynku recommerce i jakie faktory wpływają na popularność tych rozwiązań?
Drugi obieg odpowiedzią na stagnację
Na rynku nowej elektroniki użytkowej obserwowany jest zastój. Kolejne premiery smartfonów nie przynoszą przełomowych zmian, a ceny flagowych modeli osiągają astronomiczne pułapy. Z tego powodu konsumenci, w czasie kryzysu gospodarczego i ekonomicznej niepewności, stawiają na rozsądna i sprawdzoną alternatywę w postaci urządzeń refurbished. Trend ten widoczny jest w globalnych danych firmy badawczej Counterpoint Research. Podczas gdy na rynku nowych telefonów notowane są dwucyfrowe spadki sprzedaży (12 p. proc. w minionym roku), wartość sektora telefonów z drugiego obiegu rośnie z roku na rok (5 p. proc. w 2022 r.)[2].
– Szczególnym okresem dla wciąż młodej branży refurbished, która działa w ramach idei cyrkularności, była pandemia COVID-19. Przerwane liczne łańcuchy dostaw przełożyły się na ograniczony dostęp do nowych urządzeń. Konsumenci swoją uwagę skierowali na sektor odnawianej elektroniki, który oferował dostęp do sprawdzonych modeli w konkurencyjnych cenach – komentuje Tomasz Kowalczyk, założyciel i prezes firmy Luxtrade, polskiego lidera branży telefonów obiegu zamkniętego. – Warto również zwrócić uwagę na aspekt ekologiczny, szczególnie popularny wśród pokolenia Z. Młodzi posiadają o wiele większą świadomość troski o środowisko – de facto wzrastali w otoczeniu, w którym postulaty społecznej odpowiedzialności i zielonego ładu towarzyszyły im na porządku dziennym – uzupełnia Tomasz Kowalczyk.
Analitycy są zgodni, że w najbliższych latach segment ten będzie notował wzrosty[3]. Wpływ na zainteresowanie urządzeniami refurbished będzie miała nie tylko okazyjna cena, ale również konieczność ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko czy redukcja liczby elektroodpadów. Zmiany wymuszają również regulatorzy, którzy na poziomie europejskim i narodowym, wprowadzają legislację, przyczyniającą się do wydłużania cyklu życia elektroniki. Przykładem takich działań są między innymi unijne prace nad tzw. prawem do naprawy oraz wprowadzone przez francuski parlament dopłaty do serwisowania elektroniki konsumenckiej.
Dynamiczny rozwój polskiego rynku
Coraz większe zainteresowanie elektroniką z drugiej ręki widoczne jest również nad Wisłą, gdzie po rozwiązania obiegu zamkniętego najczęściej sięgają najmłodsi konsumenci oraz rodzice, nabywający wymarzony sprzęt dla swojego dziecka. Z danych firmy Luxtrade wynika także, że najważniejszym motywatorem zakupowym oprócz okazyjnej ceny jest możliwość zakupu urządzenia konkretnej marki w wymarzonym wariancie[4].
– Działamy na rynku używanej elektroniki użytkowej od 2017 roku. Widzimy jak szybko rozwija się ta branża oraz związana z nią świadomość społeczna. Wprowadziliśmy do sprzedaży już ponad 150 tys. odnowionych urządzeń, a nasze plany na dalszą ekspansję są bardzo ambitne – zaznacza Kowalczyk.
[1] Refurbished iPhone Volumes Grew 16% YoY Globally in 2022 – counterpointresearch.com, dostęp: 27.06.23
[2] Ibidem
[3] ReCommerce Marketplaces are growing 20 times faster than the broader retail market – cbcommerce.eu, dostęp 27.06.23
[4] Badania własne Luxtrade - bit.ly/badanie_trendy_rynku_refurbished
Sony o technologiach chmurowych!
Startuje pierwsza w Polsce Akademia 5G
Program CSR Nexera Heroes z kolejnym rekordem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.