Newsy

Instytut Analiz Rynkowych: Konsumenci potrzebują firm pożyczkowych

2013-12-20  |  06:35
Mówi:dr Łukasz Gębski
Funkcja:dyrektor
Firma:Instytut Analiz Rynkowych
  • MP4
  • Firmy pożyczkowe zwykle nie mają najlepszej prasy. Bywają oskarżane o lichwę, wpędzanie klientów w spiralę długów, wykorzystywanie nieświadomości klientów. Jednak, jak podkreśla dr Łukasz Gębski z Instytutu Analiz Rynkowych, to w większości stereotypy, a sektor często jako jedyny umożliwia im regulację pilnych płatności.

     W wielu przypadkach sektor pożyczkowy jest jedynym miejscem, który jest w stanie odpowiedzieć na pilne potrzeby pewnej grupy konsumentów – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Łukasz Gębski, dyrektor Instytutu Analiz Rynkowych. – Przy wszystkich zastrzeżeniach do metod działania, to jest to sektor pełniący bardzo ważną społeczną rolę dla większości klientów. Przy czym musi być kontrolowany i transparentny – mówi.

    Popyt na szybkie pożyczki jest duży, a pożyczkodawcy pożądani na rynku. Dlatego eksperci przestrzegają przed zbytnim przeregulowaniem rynku. Ministerstwo Finansów przedstawiło właśnie poprawiony projekt założeń do nowej ustawy regulującej branżę.

     – Ponad 10 procent osób deklaruje, że miały kontakt z sektorem pożyczkowym. Przede wszystkim interesują się pożyczkami krótkoterminowymi, chwilówkami zaspokajającymi pilne potrzeby. Poszukują środków na nagłe wydatki, na przeżycie kilku dni w razie opóźnienia wypłaty. Znacznie mniej jest osób pożyczających spontanicznie, pod wpływem impulsu chcących zrealizować swoje zachcianki – wyjaśnia ekspert.

    Planowane regulacje w zasadzie spotkały się ze zrozumieniem branży, wątpliwości wywołuje kwestia nałożenia limitów kosztów pożyczki. Resort proponuje m.in. nałożenie na firmy limitów kosztów pozaodsetkowych w wysokości połowy wartości pożyczki.

     – Firmy działające w sektorze pożyczkowym chcą budzić większe zaufanie wśród swoich klientów. I nie ma potrzeby wymyślać nowych rozwiązań w zakresie ograniczeń limitów. Kwestie kosztu pieniądza reguluje istniejąca ustawa antylichwiarska, która określa poziom maksymalnych odsetek – uważa szef Instytut Analiz Rynkowych.

    Dla całego sektora najważniejsza dzisiaj jest transparentność działania. Chodzi przede wszystkim o przejrzystość umów i edukację ekonomiczną klientów, którzy powinni zachować ostrożność i rozwagę podejmując decyzję o zaciągnięciu pożyczki. Wszystko razem spowoduje, że będą mogli bezpiecznie i komfortowo korzystać z oferty rynkowej.

    Dziś nie wiadomo dokładnie, ile spółek oferuje pożyczki, szacunki mówią o kilku lub nawet kilkunastu tysiącach podmiotów.

     – W tak ogromnej masie zawsze znajdą się czarne owce psujące reputację sektora, dlatego mówi się o wielu skargach klientów. Myślę, że w kanale internetowym i wśród największych firm nie ma zjawisk patologicznych – podsumowuje Łukasz Gębski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.