Newsy

Inteligentna doniczka zapewni świeże zioła i warzywa przez cały rok. Parametrami można sterować z poziomu aplikacji

2022-09-13  |  06:15

Świeże i zdrowe warzywa z domowego ogródka dostępne przez cały rok – taką korzyścią francuska marka Véritable chce przekonać klientów do inteligentnej doniczki, prezentowanej na targach IFA w Berlinie. Urządzenie ma zapewnić roślinom optymalne warunki od wysiewu do wydania owoców. Domowym ogródkiem można sterować zdalnie z poziomu aplikacji mobilnej. Choć urządzenia tego typu są już dostępne na rynku, to innowacją jest wersja stworzona w całości z materiałów pochodzących z recyklingu.

– Reborn to pierwsze małe urządzenie gospodarstwa domowego zrobione w 100 proc. z materiałów pochodzących z recyklingu. Składają się na to tworzywa sztuczne z recyklingu i w 30 proc. skorupy ostryg. Wszystko razem tworzy nowy produkt, który jest zupełnie bezpieczny dla środowiska i zdatny do wielokrotnego użytku w dłuższej perspektywie. Czyli zero nowego plastiku i tylko materiały z recyklingu umieszczone w nowym produkcie – informuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje podczas targów IFA w Berlinie Perrine Giacomazzo, dyrektor ds. sprzedaży międzynarodowej w Véritable.

Prezentowane na targach rozwiązanie jest inteligentnym ogródkiem, który można uprawiać w domu o każdej porze roku. W podstawowej wersji wygląda jak podwójna doniczka, w której można hodować na przykład zioła czy pomidory. Jak zapewnia producent, urządzenie zapewnia optymalne warunki do wzrostu roślin.

– Doniczka zajmie się wszystkim. Na górze jest oświetlenie, na spodzie moduł nawadniający, a w środku gotowe do użytku podłoże. Dzięki temu przez cały rok można uprawiać w niej bazylię, pomidory, szczypiorek, a nawet paprykę czy truskawki – wyjaśnia Perrine Giacomazzo. – Nasz system pozwala na hodowanie pomidorów w domu, dając roślinom światło, które przyspiesza ich wzrost, podobnie jak słońce. Do tego roślina ma cały czas dostęp do wody. To prawda, że pomidory potrzebują wiatru i pszczół, żeby zapylić kwiaty, ale w domu wystarczy nieco potrząsnąć roślinką, a wkrótce uzyskamy zielone pomidory, które rosną coraz większe. W końcu zaczynają się czerwienić.

Inteligentna doniczka doświetla hodowaną roślinę przez 16 godz., a potem daje jej 8 godz. odpoczynku, tym samym imitując cykl dzień–noc i stwarzając idealne warunki dla procesów wzrostu. W doniczce umieszczane są specjalne wkłady nasienne, na które składają się organiczne nasiona i podłoże oraz składniki odżywcze. Skład jest dobierany do każdego gatunku rośliny. Każdy wkład to regularne zbiory nawet przez pół roku, a pierwsze rośliny są gotowe do spożycia po około czterech tygodniach. Inteligentny ogródek można powiązać z dedykowaną aplikacją, możliwą do pobrania zarówno na urządzenia z systemem Android, jak i iOS. Produkt jest już dostępny na polskim rynku, również w wersji czterokomorowej.

– Sądzę, że ludzie decydują się na zakup tego produktu, bo potrzebują przyrody w swoim otoczeniu. Kontakt z nią daje nam szczęście. Chętnie powtarzam, że przyroda karmi nasz umysł, serce i żołądek. Proszę sobie wyobrazić możliwość zjedzenia makaronu ze świeżymi pomidorkami na święta Bożego Narodzenia. Pomidory są przepyszne, a odległość między roślinką a talerzem to zaledwie 20 cm. Nie ma nic lepszego. To w zasadzie definicja świeżości – kwituje przedstawicielka Véritable.

Rynek tego typu urządzeń dopiero się rozwija. Według Allied Market Research na całym świecie obroty w branży inteligentnych systemów ogrodowych przeznaczonych do korzystania wewnątrz pomieszczeń w 2019 roku były szacowane na 105 tys. dol. Do 2027 roku wycena przekroczy poziom 176 tys. dol. Zdaniem autorów raportu zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania stało się widoczne po wybuchu pandemii COVID-19. Nie bez znaczenia są też zachodzące na świecie zmiany klimatyczne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

European Financial Congress 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Tylko co 20. palacz jest w stanie samodzielnie rzucić papierosy. Dziś Światowy Dzień Bez Papierosa

Niemal co trzeci dorosły Polak przyznaje się do palenia papierosów. Ta liczba świadczy o porażce polskiej polityki zdrowotnej, w ramach której zakładano redukcję udziału palaczy w społeczeństwie do 5 proc. przed 2030 rokiem. Taki sukces zanotowała Szwecja, w której odsetek palaczy spadł w latach 2008–2023 z 15 proc. do 5,6 proc. Tymczasem wachlarz chorób wywołanych wdychaniem papierosowego dymu jest bardzo szeroki. Najgroźniejsze z nich, oprócz nowotworów, są związane z układem oddechowym i sercowo-naczyniowym jak np. żylna choroba zakrzepowo-zatorowa. 31 maja obchodzona jest 37. rocznica Światowego Dnia Bez Papierosa.

Prawo

Po wyborach wiele tematów w Komisji Europejskiej będzie kontynuowanych. Wśród nich Zielony Ład czy działania na rzecz solidarności z Ukrainą

Jest mało prawdopodobne, by po czerwcowych wyborach do europarlamentu nowa Komisja Europejska radykalnie zmieniła kierunek w wielu kluczowych tematach. Dotyczy to głównie Europejskiego Zielonego Ładu. Wśród priorytetów Brukseli, które w nowej kadencji będą z pewnością kontynuowane, wymienia się także kwestie związane z cyberbezpieczeństwem i digitalizacją na terenie Wspólnoty. W Polsce wybory do europarlamentu odbędą się w niedzielę, 9 czerwca.

Problemy społeczne

W strefach objętych konfliktem żyje 400 mln dzieci. Najtrudniejsza sytuacja jest w Strefie Gazy, gdzie w ciągu kilku miesięcy zginęło ponad 12 tys. dzieci

Według UNICEF jedno na pięć dzieci żyje w strefach objętych konfliktami lub z nich ucieka. Organizacja Narodów Zjednoczonych w latach 2005–2022 zweryfikowała ponad 315 tys. poważnych naruszeń praw dziecka na obszarach objętych konfliktem. Najtrudniejsza sytuacja panuje w Strefie Gazy, gdzie tylko w tym roku zginęło więcej dzieci niż w 2022 roku na całym świecie.  Wojna zabiera dzieciom to, co najważniejsze, czyli poczucie bezpieczeństwa i znacząco wpływa na ich rozwój – alarmuje Polska Akcja Humanitarna.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.