Newsy

Polscy siatkarze z wielkim sukcesem na mistrzostwach Europy. Dzięki świetnym wynikom ta dyscyplina zyskuje popularność wśród sponsorów

2023-09-15  |  06:15
Mówi:Michał Gradzik, partner zarządzający, Sponsoring Insight
Kamil Składowski, dyrektor Działu Komunikacji, Polska Liga Siatkówki
  • MP4
  • Aktualizacja 10:19

    Polska siatkówka przeżywa obecnie najlepszy czas pod względem osiągnięć na arenie międzynarodowej. Dotyczy to nie tylko wyników reprezentacji, która świetnie radzi sobie podczas mistrzostw Europy, ale i siatkówki klubowej. Mecze reprezentacji i klubów, także towarzyskie, przyciągają tłumy kibiców. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów. Według danych Sponsoring Insight udział tego sportu w przychodach ze sprzedaży praw sponsoringowych wynosi 19,7 proc. – Rynek sponsoringu i praw, jeżeli chodzi o kluby, federacje, ligę siatkówki, wynosi 450–500 mln zł – mówi Michał Gradzik, partner zarządzający Sponsoring Insight.

     Siatkówka rośnie pod względem popularności zarówno wśród kibiców, jak i wśród marek sponsorów – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Michał Gradzik. – W siatkówkę inwestują firmy prywatne, firmy z udziałem Skarbu Państwa, globalne kooperacje. Na przestrzeni ostatnich kilku lat siatkówka zyskała na zainteresowaniu, jeżeli za punkt odniesienia obierzemy liczbę marek, która jest obecna przy meczach siatkarskich w kontekście swojej promocji.

    Z raportu Sponsoring Insight wynika, że w Polsce firmy najwięcej inwestują w piłkę nożną, czyli najchętniej oglądany sport na świecie. Udział futbolu w przychodach ze sprzedaży praw sponsoringowych wynosi 37,1 proc. Za piłką nożną plasuje się siatkówka z wynikiem 19,7 proc.

    – Siatkówka i piłka nożna to dwie najbardziej popularne dyscypliny sportu w Polsce, zarówno pod względem deklaratywnego zainteresowania, ale również pod względem liczby marek, które korzystają z promocji przez sport, oraz ilości środków, które do tych dyscyplin trafiają w kontekście kontraktów zawieranych przez kluby sportowe, ligę sportową czy też federację – tłumaczy ekspert.

    Systematycznie rośnie liczba transmisji od sezonu 2020/2021 na kanałach Telewizji Polsat – Tauron Ligi oraz Tauron 1. Ligi. Efektem jest większe zainteresowanie ze strony marek sponsorów i niemal dwukrotne podwojenie wydatków na kontrakty sponsoringowe zawierane przez kluby występujące w tych rozgrywkach w ciągu kilku lat. Z danych Sponsoring Insight wynika, że wśród 20 firm najmocniej zaangażowanych w sponsoring krajowego sportu większość stanowią te państwowe.

    Siatkówka przyciąga nie tylko sponsorów. Od lat należy do jednego z najpopularniejszych sportów wśród kibiców.

    – Fenomen siatkówki w Polsce bierze się z tego, co możemy wspólnie przeżywać, oglądając mecze siatkarzy, zarówno tych ligowych, jak i reprezentacyjnych. W ostatnich latach mnóstwo sukcesów reprezentacji, jak i naszych klubów PlusLigi na arenie międzynarodowej przyciągnęło wielu kibiców, którzy lubią, gdy Biało-Czerwoni wygrywają z drużynami z całego świata – zaznacza Kamil Składowski, dyrektor Działu Komunikacji Polskiej Ligi Siatkówki.

    Męska reprezentacja w ubiegłym roku wywalczyła srebrny medal na mistrzostwach świata, w tym roku dołożyła złoty krążek podczas Ligi Narodów. W tegorocznych mistrzostwach Europy pokazała świetną formę, wychodząc z grupy z kompletem zwycięstw, a potem eliminując Belgię, Serbię i Słowenię. Jutro siatkarze powalczą z Włochami o tytuł najlepszej drużyny kontynentu. Coraz lepiej radzą sobie także panie, które choć na mistrzostwach Europy musiały uznać w ćwierćfinale wyższość Turczynek, to w Lidze Narodów zdobyły brązowy medal. Z kolei w meczu finałowym siatkarskiej Ligi Mistrzów zmierzyły się polskie kluby – Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle pokonała w nim Jastrzębski Węgiel.

    – Nasi kibice oglądają mecze nie tylko w telewizji, bo wyniki oglądalności są imponujące. Najważniejsze mecze, które rozgrywa reprezentacja, to jest kilkumilionowa widownia w otwartych kanałach. Ale mieliśmy ostatnio przykład, który pokazuje miłość do naszej reprezentacji: turniej towarzyski, Memoriał Huberta Jerzego Wagnera, mecze bez stawki, bez medali, przez trzy dni największa polska hala Tauron Arena Kraków była wypełniona po brzegi, a bilety sprzedały się jeszcze długo przed tym turniejem – wskazuje Kamil Składowski.

    Za tym idą także sukcesy w organizacji wielkich siatkarskich imprez międzynarodowych. To była dyscyplina, która jako jedna z pierwszych niepiłkarskich zadebiutowała na Stadionie Narodowym – w 2014 roku odbył się tam mecz otwarcia mistrzostw świata.

    Od tego czasu wiele innych turniejów rozgrywanych jest w Polsce, także dlatego że jesteśmy dobrym organizatorem, spisujemy się i mamy fantastycznych kibiców, którzy wypełniają hale i tworzą fantastyczną atmosferę – podkreśla przedstawiciel Polskiej Ligi Siatkówki.

    Jak przekonują eksperci, przed polską siatkówką jeszcze lata sukcesów. Oprócz charyzmatycznych zawodników, którzy od wielu lat grają w reprezentacji, pojawiają się także młodsi, którzy osiągają coraz lepsze wyniki.

    – Wyzwaniem jest utrzymanie wysokiego poziomu polskiej siatkówki. Na przestrzeni lat udało się przekroczyć wiele wskaźników, które wydawały się poza zasięgiem. Utrzymanie pozycji lidera i rywalizacja z licznymi challengerami zawsze jest wielkim wyzwaniem, żeby utrzymać, jak w sporcie, motywację, zaangażowanie, i na to trzeba zwrócić szczególną uwagę. Ale osoby, które decydują o sile polskiej siatkówki, mają tego doskonałą świadomość – ocenia Michał Gradzik.

    Zagrożenia dla przyszłości siatkówki są takie same jak dla innych sportów. Dzisiaj młodzi ludzie od samego początku dostają bardzo dużo różnych bodźców, nie tylko związanych ze sportem. Nie wszyscy mogą się tym sportem zainteresować, a wiemy, że aby grać na poziomie reprezentacyjnym czy na poziomie mistrzowskim w klubach, szukamy wyjątkowych talentów. Mamy nadzieję, że siatkówka, ale też inne sporty, jak piłka ręczna, koszykówka, piłka nożna, będą w stanie wyławiać młodych ludzi z internetu, będą w stanie odciągać ich od konsoli i sprawiać, by mieli ochotę w tych młodych latach ciężko trenować, a później zasilać nasze najlepsze drużyny – mówi Kamil Składowski. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.