Newsy

Coraz większy wybór ofert pracy. Firmy potrzebują kandydatów prawie na każde stanowisko

2016-08-02  |  06:35

W ostatnich tygodniach firmy sygnalizują wysoki popyt na pracowników. Są oni poszukiwani nie tylko w gastronomii czy hotelarstwie, lecz także w branży call center i logistyce. Oferty dotyczą zarówno prac sezonowych czy na zastępstwo, jak i stałego zatrudnienia. Wbrew pozorom wakacje są więc dobrym momentem na szukanie nowej pracy. Pod koniec czerwca stopa bezrobocia spadła do 8,8 proc.

– Czy praca na rynku polskim jest? Tak. Czy ta praca daje możliwość rozwoju? Tak, zdecydowanie. Dlatego zachęcamy wszystkich do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Ostrowski, dyrektor regionu w firmie rekrutacyjnej Adecco Poland. – Firmy potrzebują obecnie kandydatów w zasadzie na każde stanowisko.

Według danych GUS pod koniec czerwca bezrobocie po raz pierwszy od wielu lat spadło poniżej poziomu 9 proc. i wyniosło 8,8 proc. To nie tylko efekt prac sezonowych, lecz także trwała tendencja. Rok temu stopa bezrobocia wynosiła 10,3 proc.

Na rynku pokutuje przekonanie, że wakacje to nie najlepszy okres do poszukiwania stałej pracy. Rekruterzy są bowiem na urlopach, przedsiębiorstwa pracują wolniej, a ważne decyzje podejmowane są zazwyczaj we wrześniu. Tymczasem sezon letni to okres wzmożonych aktywności w takich branżach jak produkcja, hotelarstwo, logistyka i inne.

 Są ofert związane z pracami sezonowymi, bo w takim jesteśmy okresie – wskazuje Marcin Ostrowski. – Ale pracodawcy poszukują również osób, z którymi chcą się związać na dłużej. Możemy mówić o stanowiskach asystenckich, juniorskich, specjalistycznych. Jest duży popyt na osoby ze znajomością różnych języków.

Jedną z branż poszukujących pracowników jest call centre i centra usług wspólnych.

– Ta branża daje możliwość znalezienia zatrudnienia osobom młodym ze znajomością języków. Zwykle to jest język angielski plus jakiś inny europejski bądź też pozaeuropejski, np. chiński, bo też mamy kilka takich ofert – twierdzi Marcin Ostrowski.

Poszukiwaną grupą pracowników są też handlowcy.

W wakacje można więc nie tylko zatrudnić się dorywczo, lecz także też ominąć boom kandydatów, którzy we wrześniu zaczną poszukiwać zajęcia. Letnia oferta może być też okazją do zdobycia doświadczenia, sprawdzenia i ewentualnej korekty planów zawodowych.

– Duże możliwości stwarza również praca na zastępstwo, która wcale nie musi być ograniczona czasowo – wyjaśnia Ostrowski. – Jeśli dana osoba dobrze się spisuje, pracodawca jest z niej zadowolony, to jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że już pozostanie w firmie. Z drugiej strony obserwujemy wzmożony ruch na rynku pracy, który generuje rotację. W przedsiębiorstwie oznacza ona, że otwierają się nowe możliwości, ruszają rekrutacje na kolejne stanowiska, między innymi dla osób, które przy okazji zastępstwa poznały organizację i zasady w niej obowiązujące.

Jak wynika z danych Adecco Poland, najwięcej ofert pracy sezonowej w tym roku zgłosiły firmy Amazon, Jabil Circuit (branża elektroniczna, Kwidzyń), Valeo Electric & Electronic Systems (motoryzacja, Czechowice Dziedzice) czy Bahlsen (sektor spożywczy, Skawina). Tylko Amazon w obu swoich lokalizacjach (w Poznaniu i Wrocławiu) zwiększa zatrudnienie o kilkaset osób. 

Z zestawienia ofert wynika, że najlepiej może zarobić kucharz czy operator wózka widłowego. W pierwszym przypadku miesięczna mediana wynagrodzenia wynosi 2400–2800 zł, w drugim – 2000–2500 zł.

– Dzisiaj każda osoba na rynku pracy ma wybór – podsumowuje Marcin Ostrowski. – Biorąc pod uwagę kompetencje i doświadczenie, może przebierać wśród wielu ofert zatrudnienia, które są na rynku dostępne, co przekłada się na rosnący poziom zarobkowania.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.