Newsy

Hotelarstwo czeka na pracowników. Konieczne zmiany w sposobie kształcenia

2021-12-13  |  06:15
Mówi:Sylwia Pawełczyk-Maśluk, Senior Vice-President Talent & Culture, Accor
Maciej Majewski, szef kuchni, Sofitel Warsaw Victoria
dr Piotr Kociszewski, prodziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula
  • MP4
  • Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego szacuje, że ponad połowa hoteli w Polsce ma problem ze skompletowaniem kadry. Trudności dotyczą pozyskania kucharzy, kelnerów i recepcjonistów. Tylko w 2020 roku z branży odeszło ok. 100 tys. pracowników. Zdecydowana większość hotelarzy jako jedno z najważniejszych wyzwań stojących przed branżą w postcovidowym czasie wskazuje właśnie na brak rąk do pracy. To duże wyzwanie także dla uczelni, które kształcą przyszłe kadry. Konieczny jest większy nacisk na zajęcia praktyczne i zajęcia obejmujące nowe technologie, coraz częściej wykorzystywane w hotelarstwie.

     W czasie pandemii niektórzy mogą mieć wątpliwość, czy hotelarstwo jest branżą, w której warto się rozwijać i pracować. Poprzez historie naszych pracowników i ich wspaniałe, różnorodne kariery chcieliśmy pokazać, że warto zainteresować się pracą w tej branży. To opcja dla osób w każdym wieku, z wykształceniem hotelowym lub bez, z doświadczeniem i bez doświadczenia, każdy może do nas dołączyć – mówi agencji Newseria Biznes Sylwia Pawełczyk-Maśluk, Senior Vice-President Talent & Culture w firmie Accor.

    Accor rozpoczął ogólnoeuropejską kampanię „Heart of Hospitality”, której głównymi bohaterami są pracownicy grupy. Poprzez ich historie sieć chce pokazać pracę w branży od kuchni i w tak szczególnym czasie promować hotelarstwo jako wybór dla osób szukających zatrudnienia. Jak szacuje Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego, w 2020 roku pracę straciło 38 proc. osób zatrudnionych bezpośrednio w hotelarstwie. To efekt wielomiesięcznego zamknięcia branży, restrykcji i powolnego odmrażania. Ankiety IGHP wskazują, że ponad połowa hoteli ma problemy ze skompletowaniem zespołu pracowników – brakuje przede wszystkim kucharzy (70 proc.), kelnerów (62 proc.), recepcjonistów (56 proc.) oraz pracowników służby pięter (50 proc.). Według wrześniowego badania za najważniejsze wyzwania stojące przed branżą hotelarze uznali wzrost kosztów i brak pracowników – odpowiednio 94 proc. i 92 proc.

    – Ostatnie miesiące były bardzo trudne dla branży hotelarskiej, przede wszystkim dlatego, że tęskniliśmy za naszymi gośćmi i musieliśmy bardzo szybko reagować na zmieniające się okoliczności. To było zarazem najważniejsze, jak i najtrudniejsze – zamykanie się i otwieranie „na gwizdek”, przystosowanie wszystkich rygorystycznych elementów sanitarnych w hotelach. Ta bardzo duża elastyczność, jeszcze większa niż wcześniej, zostanie z nami na długo. Ponadto dzisiaj widzimy przestrzeń do zagospodarowania na miejsca dla pracowników, którzy nie chcą być w biurze, ale nie chcą też do końca pracować z domu – dodaje Sylwia Pawełczyk-Maśluk.

    Grupa Accor chce pokazać wyjątkowość pracy w branży hotelowej na przykładach historii swoich pracowników, którzy są bohaterami podcastu przygotowanego specjalnie na potrzeby kampanii „Heart of Hospitality”.

     Mój zawód jest najlepszym zawodem świata, dlatego że nie ma w nim limitów. Można uczyć się przez całe życie, rozwijać się, być w ciągłym ruchu. Nie ma nudy i monotonii – mówi Maciej Majewski, szef kuchni w Sofitel Warsaw Victoria i jeden z bohaterów podcastu. – Największą satysfakcję dają mi przede wszystkim zadowoleni goście, ich refleksje na temat tego, co dla nich przygotowaliśmy, wzajemne rozmowy i dyskusje. To jest w tej pracy fantastyczne.

    – Praca w hotelarstwie jako część całego sektora turystyki jest przede wszystkim dla ludzi z pasją. To nie jest zajęcie dla urzędnika pracującego w konkretnych godzinach, ale dla osób, które identyfikują się z miejscem, jakie będą reprezentowali. Dodatkowo mają pasję, chcą się kształcić i rozwijać, ale posiadają także konkretne cechy interpersonalne, jak np. łatwość pracy w zespole – wskazuje dr Piotr Kociszewski, prodziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula.

    Jeszcze niedawno gastronomia i hotelarstwo były jednymi z bardziej obleganych kierunków studiów. Sytuacja jednak stopniowo się zmienia. To ogromne wyzwanie dla uczelni, które muszą zaktualizować system i program edukacji, aby przyciągnąć młodych ludzi.

     Konieczne jest pokazanie pewnych wartości, stałości, przywiązania, ale także połączenie z jednej strony wieloletniego doświadczenia kształcenia w hotelarstwie, czyli tradycyjnej szkoły hotelarskiej, z udziałem nowych kanałów dystrybucji usług czy nowych rozwiązań technologicznych, które pojawiają się w codziennej pracy operacyjnej – tłumaczy prodziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula.

    Ostatnie miesiące przyspieszyły wprowadzenie nowych technologii w branży hotelarskiej. Zdaniem eksperta edukacja musi uwzględniać te zmiany, a uczelnie powinny wprowadzać zajęcia związane z nowym sprzętem i aplikacjami, kładąc większy nacisk w kształceniu na stronę praktyczną. Dlatego IGHP zachęca nauczycieli i wykładowców przedmiotów związanych z szeroko pojętym hotelarstwem do udziału w specjalistycznych branżowych szkoleniach.

    – Musimy wyjść z typowej sali szkolnej do realnych miejsc, gdzie funkcjonuje branża, czyli do hoteli, gastronomii, centrów konferencyjnych czy biznesowych. Studenci są tym jak najbardziej zainteresowani. Po drugie, ważne też, aby dzisiejsze kształcenie wprowadzało nowe technologie i rozwiązania, tak by studenci mieli możliwość kontaktu z nimi. Dzięki temu zdobędą wiedzę, którą zamiast budować od zera, będą mogli szlifować w trakcie pracy – podkreśla dr Piotr Kociszewski.

    Celem najnowszej kampanii Accora „Heart of Hospitality” jest oddanie głosu wszystkim wyjątkowym osobom, które każdego dnia czynią świat hotelarstwa wyjątkowym. Głównym elementem kampanii jest unikalny podcast o tej samej nazwie, którego prowadzącym jest Duncan O’Rourke, CEO Accor Northern Europe. Bohaterowie podcastu opowiadają w nim o codziennym życiu w branży i przedstawiają najciekawsze historie ze swojego doświadczenia. Podcast „Heart of Hospitality” jest częścią ogólnoeuropejskiej platformy branżowej o tej samej nazwie, stworzonej w celu pokazania historii z życia sektora i jego pracowników, można go posłuchać na stronie https://heart-of-hospitality.com/podcast/ oraz na Spotify i na innych wiodących platformach streamingowych. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.