Mówi: | Paweł Tynel |
Funkcja: | Dział Ulg i Dotacji Inwestycyjnych |
Firma: | Ernst & Young |
Granty, zwolnienia i ulgi podatkowe czekają na firmy planujące inwestycje w Polsce
Polska wciąż jest liderem wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej pod względem zagranicznych inwestycji. Zachętą dla inwestorów niewątpliwie jest oferowane im wsparcie na nowe -projekty, m.in. ulgi i zwolnienia podatkowe, a także rządowe granty. Ale to nie jedyny czynnik, który inwestorzy biorą pod uwagę. Równie ważne są zasoby kadrowe oraz infrastruktura. Zdaniem ekspertów to staje się naszym atutem.
Polska na tle regionu, mimo silnej konkurencji ze strony Czech, Słowacji i Węgier, wciąż jest zdecydowanym liderem. To zasługa nie tylko stabilnej sytuacji krajowej gospodarki.
– Przede wszystkim są to zasoby ludzie i koszty zatrudnienia pracowników. To także logistyka i infrastruktura transportowa, która też już jest naszym atutem. Pas autostradowy A4 czy A2 pomaga w dostępie do odbiorców zagranicznych – wymienia Paweł Tynel z Działu Ulg i Dotacji Inwestycyjnych firmy Ernst & Young. – Z trzeciej strony jest to dobre doświadczenie firm, które tutaj się ulokowały. Jedno słowo takiego inwestora jest warte 10-krotności tego, co mówi przedstawiciel rządowy, samorządowy czy doradca.
Na pozytywny obraz Polski jako kraju dla inwestorów składa się również oferowane im wsparcie na nowe projekty. Firmy, które planują wejście do Polski, mogą uzyskać taką pomoc w kilku formach.
– Są to ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienia w podatku od nieruchomości, a jeżeli inwestycja jest duża, firma może korzystać z rządowych grantów – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Paweł Tynel z Ernst & Young.
Większe projekty mogą liczyć na wsparcie wielkości dziesiątek milionów złotych. Nic dziwnego, że firmy uważnie przyglądają się temu, co oferuje dane państwo.
– To wynika z dwóch elementów. Po pierwsze z tego, że jest to potencjalne zwiększenie rentowności projektu, a po drugie, jest to potwierdzenie, że jednak w danym kraju jest oczekiwanie, jest chęć wsparcia danego przedsięwzięcia. To ma istotne znaczenie – podkreśla ekspert Ernst & Young.
Nie każda z branż może ubiegać się o pomoc publiczną, wyłączone są na przykład przedsiębiorstwa prowadzące działalność stricte handlową.
– Odwrotnie jest w przypadku grantów rządowych, kiedy wybrane tzw. sektory priorytetowe mogą się o to wsparcie ubiegać. Wszystko wynika z tego, jakie są cele, gdzie jest położony nacisk na to, żeby wspierać konkretne branże i te zachęcać do tego, żeby tworzyć większe projekty i je dodatkowo nagradzać – podkreśla Paweł Tynel.
Na dotacje rządowe mogą więc liczyć przede wszystkim firmy z branży motoryzacyjnej, sektora elektronicznego, branży centrów usługowych oraz prowadzące działalność badawczo-rozwojową. Zdaniem eksperta to branże, które chcielibyśmy w szczególności przyciągnąć do Polski, przede wszystkim ze względu na miejsca pracy, które zapewniają. W samych centrach usług pracuje już ok. 100 tysięcy osób.
– Sama procedura ubiegania się o wsparcie nie jest skomplikowana. Natomiast, aby je otrzymać firma musi spełnić wysokie wymagania, między innymi jest to innowacyjność inwestycji – dodaje ekspert.
Firmie planującej inwestycje łatwiej jest zatem uzyskać pomoc w postaci zwolnień podatkowych niż dotacji rządowych.
– Chodzi tu zarówno o zwolnienie z podatku od nieruchomości, to zależy od gminy, jak też o zwolnienia z podatku dochodowego w specjalnych strefach ekonomicznych. Tutaj kryteria są na pewno bardziej elastyczne i bardziej dostępne dla mniejszych projektów inwestycyjnych. Stąd większe zainteresowanie tą formą wsparcia wśród firm – mówi Paweł Tynel.
Czytaj także
- 2024-05-10: Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
- 2024-04-30: Wzrost inwestycji prywatnych przesądzi o rozwoju polskiej gospodarki w najbliższych latach. Sektorami przyszłości są nowe technologie i zielona energetyka
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-05-09: Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-25: Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
- 2024-04-16: Rekordowe notowania złota. Ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie będzie napędzać dalsze wzrosty
- 2024-04-18: Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.