Mówi: | Wojciech Malusi |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa |
Rząd przyjął ustawę, aby spełnić obietnicę "przejezdności" na Euro 2012
Niedokończone drogi i autostrady - w myśl przyjętej we wtorek przez rząd ustawy - zostaną otwarte na czas Euro 2012. Jednak zdaniem ekspertów dopuszczenie ruchu na placu budowy i ryzyko z tym związane i tak będzie niezgodne z prawem.
Opóźnienia na odcinakch autostrady A2 to przede wszystkim efekt problemów z chińskim konsorcjum COVEC, które nie wywiązało się z kontraktu. Ale zarówno nowi wykonawcy, jak i politycy deklarowali, że autostrada w czerwcu będzie przejezdna.
- Kiedy premier ogłosił w ubiegłym roku, że może odcinek autostrady A2 nie będzie skończony, ale przejezdny, takie osoby jak ja, znające prawo budowlane, zadały pytanie, co to znaczy przejezdność. Nie ma w pojęciu technicznym pojęcia przejezdności i powstał problem - mówi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
Zdaniem drogowców ruch publiczny na placu budowy wiąże się z dużym ryzykiem. Prezes OIGD porównuje sytuację do zamieszkania w niewykończonym domu.
- Można zadać pytanie, czy można mieszkać w budynku, gdzie nie jest położona dachówka. Czy można mieszkać w pokoju, gdzie nie jest położony parkiet? Czy można mieszkać w budynku, gdzie nie ma przy schodach poręczy? Można, ale trzeba wiedzieć o tym, że osoba tam zamieszkała, po pierwsze, łamie prawo. Po drugie, jest to osoba prywatna, która może sobie pozwolić na ryzyko - wyjaśnia Wojciech Malusi.
Jego zdaniem taka sytuacja jest niezgodna z prawem. Nawet, jeśli przepisy zostają zmienione specjalnie do tej sytuacji.
- Dopuszczanie do użytkowania takiej budowy, nieskończonej w swoich częściach, jest po prostu niemożliwe z punktu widzenia prawa. W dodatku, żeby spełnić słowo pana premiera, trzeba było zmieniać ustawę. Czy państwo uważacie to za rzecz normalną? Ja uważam, że nie - podkreśla prezes OIGD.
Decyzja o pozwoleniu na użytkowanie takiej drogi wydana byłaby warunkowo, na określony czas. Wykonawca będzie miał maksymalnie dziewięć miesięcy od dnia wydania decyzji ws. użytkowania na dokończenie robót lub spełnienie wymagań ochrony środowiska.
aktualizacja 16:15
Czytaj także
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2023-11-17: Cyfrowe euro możliwe w ciągu dwóch–trzech lat. Prace nad cyfrowymi odpowiednikami swoich walut prowadzi już 130 państw
- 2022-10-18: Inwestycje drogowe nabierają rozpędu. Korzystają na tym regiony położone przy nowych odcinkach
- 2022-11-28: Sieć dróg szybkiego ruchu stopniowo się zagęszcza. Nowe drogi budowane są drożej, ale w wyższym standardzie
- 2022-07-21: Autostrady najbardziej niebezpieczne latem. Liczba wypadków rośnie z każdym rokiem
- 2022-08-04: Brawura i nadmierna prędkość wciąż główną przyczyną wypadków na autostradach. Najmniejszy błąd może mieć tragiczny finał
- 2022-09-08: Ponad 60 proc. Polaków deklaruje, że potrafi udzielić pierwszej pomocy ofierze wypadku. Te deklaracje często rozmijają się z rzeczywistością
- 2021-11-30: Od 1 grudnia manualny pobór opłat na państwowych autostradach przestanie działać. Kierowcy osobówek będą płacić przez system e-TOLL lub kupować e-bilety
- 2021-10-12: PGE Polska Grupa Energetyczna przez kolejne pięć lat będzie sponsorem tytularnym PGE Narodowego. Stadion zyskał także oficjalnego patrona
- 2021-07-05: Karolina Pilarczyk: Mocno kibicuję Idze Świątek, która idzie jak burza i jest fenomenalna. Dzięki niej mamy wiele powodów do dumy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
W związku z prawie trzyletnim opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy koalicyjny rząd przeprowadził na początku br. jego rewizję. Nowa wersja jest już w ok. 80 proc. uzgodniona z Komisją Europejską, a cały ten proces może się zakończyć w wakacje – poinformowała w tym tygodniu ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jednocześnie rząd planuje rozpocząć z KE negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zakończenia KPO, ponieważ czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku.
Problemy społeczne
Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych
Z danych GUS wynika, że pod koniec marca 159 firm w Polsce ogłosiło plany zwolnień grupowych łącznie 17 tys. pracowników. Badania koniunktury wskazują, że wśród przedsiębiorców przeważają nastroje pozytywne, jednak zdecydowanie więcej z nich planuje ograniczenie zatrudnienia niż jego wzrost. – Nie jest to jeszcze zapowiedź armagedonu, ale warto się zastanowić, z czego to wynika. W dużej mierze to efekt rosnących kosztów prowadzenia biznesu i spowolnienia gospodarczego – ocenia dr hab. Jacek Męcina, prof. UW i doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.
Regionalne - Śląskie
Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji
Jeszcze dwie dekady temu Katowice i inne miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kojarzyły się głównie z przemysłem wydobywczym węgla kamiennego i licznymi problemami związanymi z transformacją gospodarczą, które bardzo mocno dotykały kopalnie i cały przemysł ciężki. Od tego czasu wiele się zmieniło. Największe miasto aglomeracji górnośląskiej stawia na innowacyjne trendy w gospodarce, m.in. branżę gamingową, i kreuje się na miejsce spotkań. Dobrym przykładem może być Europejski Kongres Gospodarczy, który odbył się w Katowicach już po raz 16.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.