Newsy

R. Antczak (Deloitte): w 2016 roku można spodziewać się odbicia sprzedaży w segmencie żywności

2014-11-21  |  06:45

W połowie przyszłego roku inwestycje przedsiębiorstw mogą nieco wyhamować. Spowoduje to wzrost sprzedaży detalicznej w segmencie żywności w kolejnym roku – ocenia Rafał Antczak z Deloitte. To może być dobry moment, żeby zrestrukturyzować handel detaliczny w kraju.

Na handel detaliczny oddziałują dwa przeciwstawne czynniki – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Rafał Antczak, członek zarządu Deloitte. – Z jednej strony jest to dochód do dyspozycji gospodarstw domowych. Nominalnie on co prawda silnie nie rośnie, natomiast realnie, z powodu niskiej inflacji, rzeczywiście obserwujemy jego dość duży wzrost. Ale gospodarstwa domowe od razu się w tym nie orientują, w związku z tym decyzje konsumenckie odkładają w czasie.

Z drugiej strony, jak zauważa Antczak, wielkość sprzedaży detalicznej jest powiązana z inwestycjami przedsiębiorstw.

 Jeżeli firmy inwestują, to gospodarstwa domowe widzą, że robi się rynek pracownika i zaczynają konsumować – wskazuje członek zarządu Deloitte. – Gdy inwestycje przedsiębiorstw są wygaszane, czyli ta perspektywa się pogarsza, gospodarstwa domowe hamują konsumpcję, bo wiedzą, że sytuacja może nie być dobra.

Jednak w rozbiciu na poszczególne segmenty sprzedaży detalicznej obraz ten jest jeszcze bardziej złożony. W sytuacji pogorszenia się dynamiki inwestycji w firmach rośnie sprzedaż towarów najprostszych: żywnościowych, szybko rotujących. Gdy firmy zaczynają inwestować, kupowanych jest więcej dóbr trwałego użytku.

Obecnie dynamika inwestycji nie jest zła – zauważa Antczak. – W związku z tym sprzedaż detaliczna, zwłaszcza produktów żywnościowych, powinna utrzymywać się na nieco wyższym poziomie niż konsumpcja gospodarstw domowych ogółem.

Według członka zarządu Deloitte prawdopodobnie w połowie 2015 roku sytuacja zacznie się odwracać: inwestycje będą hamowały, w związku z tym sprzedaż detaliczna żywności powinna wyraźnie ruszyć.

Wydaje się więc, że przyszły rok to dobry moment na to, by restrukturyzować handel detaliczny – mówi Rafał Antczak. – Jest tam dużo różnych rezerw restrukturyzacyjnych, które w całej gospodarce są bardzo rozproszone. Wówczas także w 2016 roku będzie można oczekiwać dalszego odbicia sprzedaży handlu detalicznego w segmencie żywności.

Według ostatnich opublikowanych danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) sprzedaż detaliczna we wrześniu wzrosła rok do roku o 1,6 proc., natomiast w stosunku do sierpnia br. spadła o 0,9 proc. Tymczasem ekonomiści liczyli na to, że we wrześniu Polacy ruszą na zakupy. Konsensus rynkowy przewidywał wzrost sprzedaży o 2,54 proc. w ujęciu rocznym i spadek o 0,1 proc. wobec poprzedniego miesiąca. Optymiści liczyli nawet na 4-proc. wzrost rok do roku i 1,1-proc. miesiąc do miesiąca. Kolejne dane, za październik, GUS poda we wtorek 25 listopada.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.