Newsy

Krauze o zatrzymaniach ABW: to nie miało nic wspólnego z łamaniem prawa

2012-01-24  |  06:57
Mówi:Ryszard Krauze
Funkcja:Przewodniczący Rady Nadzorczej
Firma:Petrolinvest S.A.

- To nic więcej niż nierozsądne etycznie zachowanie. Tak Ryszard Krauze komentuje zarzuty prokuratury wobec pracowników spółek z Grupy Silurian, kontrolowanej przez Petrolinvest. Sprawa dotyczy domniemanej korupcji przy udzielaniu koncesji na poszukiwania gazu łupkowego.

Trzech pracowników spółki, kontrolowanej przez Krauzego, zostało zatrzymanych przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego 10 stycznia. Wśród zatrzymanych byli też urzędnicy Ministerstwa Środowiska. Zarzuty dotyczą nieprawidłowości przy udzielaniu koncesji na poszukiwania gazu łupkowego w latach 2009-2011.

 - Uważam, że to jest nic więcej, jak pewne nierozsądne etycznie  zachowanie, nie mające nic wspólnego z łamaniem prawa - uważa Ryszard Krauze, przewodniczący Rady Nadzorczej Petrolinvestu.

Krauze nie twierdzi, że zarzuty są bezpodstawne. Ale w opinii Rady Nadzorczej Petrolinvestu ta sprawa to głównie sprawa etyczna.

 - Rada Nadzorcza poddała to głębokiej analizie. W ocenie prawników, w ocenie Rady Nadzorczej to jest w dużej mierze w sferze etyki. Nie można oskarżać kogoś o korupcję, jeśli podpisuje on umowę zlecenie, przelewa pieniądze i odprowadza podatki – mówi Ryszard Krauze.

Petrolinvest zadeklarował pełną gotowość współpracy przy wyjaśnianiu nieprawidłowości.

- Nie przesądzając o niczyjej winie, podejmujemy działania, które mają zapewnić, w przypadku takiej konieczności, normalne funkcjonowanie zarządów spółek zależnych Petrolinvestu. Zgodnie z przekazywanymi publicznie informacjami spółka giełdowa, Petrolinvest S.A., zwiększa istotnie udział polskiego kapitału w sektorze gazu łupkowego w Polsce. Ewentualna odpowiedzialność osób fizycznych, którą rozstrzygnie niezależny sąd nie spowolni prac mających na celu zagospodarowanie koncesji - czytamy w oświadczeniu prezesa Petrolinvestu, Bernarda Le Guerna.

Grupa Silurian jest w posiadaniu 9 koncesji na poszukiwania gazu łupkowego w Polsce, a kolejne 4 koncesje ma inna spółka Petrolinvestu.

 - Wydaje się, że rzeczywiście większość jest perspektywiczna, ale potwierdzą to odwierty - zaznacza Krauze.

Ministerstwo Środowiska przez 4 lata przyznało ponad 100 koncesji na poszukiwanie gazu łupkowego. Licencję uzyskały m.in. Orlen, Lotos, PGNiG, Chevron i ExxonMobil.

Według amerykańskiej Agencji ds. Energii Polska może mieć nawet 5,3 bln m sześć. gazu łupkowego.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.