Newsy

Możliwy nowy lider w handlu produktami elektrycznymi i oświetleniowymi

2014-06-25  |  06:35

7 mld zł może być warty rynek sprzedaży produktów elektrycznych i oświetleniowych – szacuje Grodno SA. Firma, która dziś jest szóstym graczem, chce zwiększać zarówno liczbę placówek, jak i asortyment, by w kolejnych latach zdecydowanie zwiększyć udział w rynku. Na ten cel przeznaczy środki z oferty 3,5 mln akcji – budowa księgi popytu ruszy 26 czerwca. Notowana na NewConnect firma jeszcze w lipcu ma przejść na rynek główny GPW.

Celem strategicznym Grodna jest zwiększenie udziału w rynku handlu produktami elektrycznymi i oświetleniowymi, który w 2013 r. był wart ok. 7 mld zł. Obecnie spółka zajmuje 6. miejsce na tym rynku, z udziałem ok. 2,6 proc. Dźwignią do wzrostu wartości spółki ma pozostać rynek kapitałowy.

Dla nas najbardziej dynamiczny okres to ostatnie trzy lata, gdy weszliśmy na NewConnect, pozyskaliśmy środki z giełdy i zainwestowaliśmy je w dalszy rozwój. Naszą strategię realizujemy poprzez zarówno rozwój własnych placówek, jak i poprzez wartość dodaną, którą oferujemy naszym klientom, a która polega na usługach w zakresie projektowania, doradztwa, w zakresie audytów oświetleniowych, audytów przemysłowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Jurczak, prezes zarządu Grodno SA.

Jak podkreśla, dzięki właściwie zaprojektowanym rozwiązaniom w zakresie oświetlenia, klienci mogą zaoszczędzić nawet 50-60 proc. kosztów energii elektrycznej. Spółka chce dalej rozwijać swoją ofertę asortymentową. Wraz z rozwojem nowych placówek ma to zwiększać zarówno przychody, jak i rentowność sprzedaży.

Jesteśmy postrzegani w branży jako dostawca m.in. zabezpieczeń obiektów. Mam na myśli telewizję przemysłową, kontrolę dostępów, alarmy, czyli taki sektor, którego branża stricte elektrotechniczna dotychczas nie obejmowała. Rośniemy w fotowoltaice – to jest nowy obszar, w którym jako jedyni z branży się rozwijamy. Za dwa lata w przychodach segment ten ma stanowić 5 proc., obecnie – 0,5 proc. Zamierzamy bardzo mocno urosnąć w sektorze przemysłowym – z obecnych 9 proc. naszych przychodów do 25 proc. na koniec roku obrotowego 2014/2015 – ocenia Andrzej Jurczak. 

Grodno zaoferuje inwestorom 3,5 mln akcji. Cena emisyjna akcji ma wynieść około 4 zł, a więc spółka chce je sprzedać z wyraźną premią w stosunku do aktualnej giełdowej wyceny (ok. 3,45 zł). Zarząd Grodna tłumaczył to tym, że obecna wycena spółki jest na poziomie sprzed trzech lat, jednak przychody w tym okresie zwiększyły się o 60 proc., a EBITDA – o 26 proc., ponadto zgodnie ze strategią rozwoju w kolejnych latach sprzedaż spółki wzrośnie o kolejne 40 proc. Potwierdzeniem relatywnie niskiej bieżącej wyceny może być także wskaźnik cena/zysk, który jest znacznie niższy od średniej dla szerokiego indeksu WIG. Widoczne jest także zainteresowanie ze strony inwestorów instytucjonalnych. To do nich ma trafić blisko trzy czwarte nowej emisji.

Planujemy wyemitować 3,5 mln sztuk akcji. 2,6 mln skierowanych będzie do inwestorów instytucjonalnych, a 900 tys. – do indywidualnych. Środki zostaną przeznaczone głównie na poszerzenie sieci sprzedaży. 10 mln złotych planujemy przeznaczyć na uruchomienie dziesięciu placówek: pięciu w tym roku obrotowym i pięciu w kolejnym – mówi prezes zarządu Grodno SA.

Kolejne 3 mln zł pozyskane od inwestorów mają zostać przeznaczone na poszerzenie bazy asortymentowej, a 1 mln zł – na nowe platformy informatyczne.

Nasza baza asortymentowa, magazynowa wzrośnie z 24 tys. pozycji do 35 tys. pozycji. Kolejnym celem emisyjnym jest rozwój nowoczesnych kanałów dystrybucji za pośrednictwem internetu, takich jak platformy B2B i B2C. Będzie na to przeznaczone 0,5 mln złotych i tyle samo na czwarty cel, jakim jest optymalizacja i rozwój procesów zarządzania w logistyce i sprzedaży – CRM-u, czyli systemu, dzięki któremu jeszcze lepiej będziemy zarządzać naszymi zamówieniami oraz relacjami z klientami – wyjaśnia Jurczak.

Grodno odnotowało 0,9 mln zł zysku netto w IV kwartale roku obrachunkowego 2013/2014 (tj. w I kwartale roku kalendarzowego 2014). Rok wcześniej spółka miała stratę netto w wysokości 6 tys. zł. Zysk operacyjny zwiększył się w ujęciu rocznym z 0,51 mln zł do 1,29 mln zł, natomiast zysk EBITDA – z 1,42 mln zł do 2,13 mln zł. W tym samym okresie przychody ze sprzedaży urosły o ponad 4 mln zł, do 48,75 mln zł w IV kwartale roku obrachunkowego.

W całym roku obrotowym 2013/2014 skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 4,07 mln zł, w porównaniu z 0,55 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody w ujęciu rocznym zwiększyły się ze 193,09 mln zł do 208,9 mln zł.

– Plany na kolejne dwa lata zakładają wzrost naszego biznesu o 40 proc., do 292 mln z 209 mln zł zrealizowanych w ubiegłym roku. W sumie przez te trzy lata nasz biznes urósł o 60 proc. Historia 24 lat pokazuje, że nasz biznes jest wciąż rosnący – wskazuje prezes Grodna.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku

W związku z prawie trzyletnim opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy koalicyjny rząd przeprowadził na początku br. jego rewizję. Nowa wersja jest już w ok. 80 proc. uzgodniona z Komisją Europejską, a cały ten proces może się zakończyć  w wakacje – poinformowała w tym tygodniu ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jednocześnie rząd planuje rozpocząć z KE negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zakończenia KPO, ponieważ czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku.

Problemy społeczne

Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych

Z danych GUS wynika, że pod koniec marca 159 firm w Polsce ogłosiło plany zwolnień grupowych łącznie 17 tys. pracowników. Badania koniunktury wskazują, że wśród przedsiębiorców przeważają nastroje pozytywne, jednak zdecydowanie więcej z nich planuje ograniczenie zatrudnienia niż jego wzrost. – Nie jest to jeszcze zapowiedź armagedonu, ale warto się zastanowić, z czego to wynika. W dużej mierze to efekt rosnących kosztów prowadzenia biznesu i spowolnienia gospodarczego – ocenia dr hab. Jacek Męcina, prof. UW i doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Regionalne - Śląskie

Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji

Jeszcze dwie dekady temu Katowice i inne miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kojarzyły się głównie z przemysłem wydobywczym węgla kamiennego i licznymi problemami związanymi z transformacją gospodarczą, które bardzo mocno dotykały kopalnie i cały przemysł ciężki. Od tego czasu wiele się zmieniło. Największe miasto aglomeracji górnośląskiej stawia na innowacyjne trendy w gospodarce, m.in. branżę gamingową, i kreuje się na miejsce spotkań. Dobrym przykładem może być Europejski Kongres Gospodarczy, który odbył się w Katowicach już po raz 16.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.