Newsy

Na Słowacji wsparcie dla inwestorów: 40% wartości inwestycji, w Polsce 6%

2012-01-26  |  06:00
Mówi:Łukasz Karpiesiuk
Funkcja:Prawnik
Firma:Kancelaria Baker & McKenzie
  • MP4

    Mało elastyczne prawo pracy, skomplikowany system podatkowy i restrykcyjne kryteria przyznawania zachęt inwestycyjnych. To najczęściej przeszkadza inwestorom zagranicznym w Polsce. Kilka zmian w prawie mogłoby sprawić, że klimat inwestycyjny w Polsce byłby oceniany wyżej niż obecnie.

     - To, co najbardziej doskwiera inwestorom to niestabilność otoczenia regulacyjnego. Szybkie i częste zmiany prawa podatkowego to coś, co często wymieniają inwestorzy - mówi Łukasz Karpiesiuk, prawnik z Kancelarii Baker & McKenzie.

    Kłopotliwe są zwłaszcza rozbieżności w zakresie opodatkowania usług transportowych czy pakietów medycznych dla pracowników oraz przepisy o podatku VAT.

    Inwestorzy podkreślają także niekonkurencyjność polskiego prawa pracy: krótkie okresy rozliczeniowe, brak indywidualnych kont czasu pracy, niekorzystne przepisy dotyczące rozliczania nadgodzin.

    Ponadto inwestorzy skarżą się na niski poziom zachęt inwestycyjnych bądź też jego niedostosowanie do ich potrzeb.

     - Pod tym względem na tle regionu, w szczególności Słowacji, wypadamy nie najlepiej. Oczywiście nadrabiamy innymi czynnikami atrakcyjności inwestycyjnej, ale pakiet zachęt inwestycyjnych na pewno mógłby być bardziej dostosowany do potrzeb inwestorów - uważa Łukasz Karpiesiuk.

    Zachęty inwestycyjne w formie dotacji rządowych przyznawane są pod dość restrykcyjnymi warunkami. Inwestorzy skarżą się na długie procedury, ograniczony budżet i zakaz łączenia tych grantów z innymi formami wsparcia.

    Według prezesa Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych Sławomira Majmana zmiany w tym zakresie można wprowadzić w dość krótkim czasie. Przytacza przykład Słowacji, gdzie rządowe dofinansowanie dla inwestora może sięgnąć 40 proc. wartości inwestycji. W Polsce jest to ok. 6 proc.

    Inwestorzy obawiają się również o przyszłość Specjalnych Stref Ekonomicznych. Formalnie bedą one działać do 2020 roku. Choć formalnej decyzji w tej sprawie nie ma, to wicepremier Waldemar Pawlak zadeklarował już, że nie ma przeszkód prawnych, by istniały one bezterminowo.

    Ale inwestorzy widzą w Polsce nie tylko bariery. Klimat inwestycyjny w naszym kraju oceniany jest bardzo wysoko. Inwestorzy doceniają przede wszystkim stabilną sytuację naszej gospodarki, wykształcone kadry oraz duży i silny rynek wewnętrzny.

     - To jest dobry czas, żeby mówić o barierach, bo mamy nasze 5 minut na przyciągnięcie jak największej liczby inwestycji zagranicznych do Polski. Ten napływ jest i powinniśmy zrobić wszystko, żeby ten czas dobrze wykorzystać - podkreśla Łukasz Karpiesiuk z Kancelarii Baker & McKenzie.

    Opinie zagranicznych inwestorów Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych zebrała w przygotowywanym co roku raporcie "Bariery w napływie bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski".

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.