Newsy

Ministerstwo Finansów pracuje nad strategią, która ujednolici interpretacje podatkowe i usprawni rozliczanie podatników z fiskusem

2015-06-17  |  06:50

Resort finansów pracuje nad opracowaniem strategii dla administracji podatkowej. Będzie ona opierać się na rekomendacjach Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Przede wszystkim ma doprowadzić do stworzenia przyjaznego dla podatników systemu rozliczania. Do założeń strategii będą dostosowane wszystkie działania resortu w ciągu najbliższych lat.

Rozpoczęliśmy prace nad strategią administracji podatkowej. Bo oprócz dokumentów ustawowych i rozporządzeń im towarzyszących musimy wprowadzać to w życie. Strategia wprowadzi zmianę kultury organizacji – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Kapica, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. – Do tej strategii wpiszemy sobie wszystkie działania, jakie chcemy przeprowadzić w ciągu najbliższych kilku lat, które ukierunkowują administrację podatkową na obsługę klienta, wspieranie go w prawidłowym rozliczaniu podatków i dostarczanie mu właściwej wiedzy podatkowej.

Kapica przypomina, że w raporcie po misji w Polsce Międzynarodowy Fundusz Walutowy wskazał problemy polskiego systemu podatkowego. Wśród nich znalazła się bardzo niska skuteczność ściągania podatków VAT, CIT i PIT. To właśnie te kwestie ma poprawić nowa strategia resortu finansów.

Podstawowym jej celem będzie zmiana administracji podatkowej w taki sposób, by była ona bardziej przyjazna płatnikom. Kapica podkreśla, że obejmuje to zarówno wsparcie w rozliczaniu podatków, jak i stworzenie jednolitej i publicznie dostępnej interpretacji prawa podatkowego, która będzie obowiązywała płatników i urzędników.

Żeby nie było wątpliwości, że jest jakaś wiedza tajemna dla urzędników. Ona musi być dostępna w internecie, myślę, że dzięki temu tych sporów interpretacyjnych będzie dużo mniej. To jest właśnie specjalizacja Krajowej Informacji Podatkowej w odpowiednich tytułach podatkowych, w związku z czym będzie większa jednolitość wydawania interpretacji – mówi Kapica.

Ujednolicenie interpretacji i praktyki urzędów skarbowych będzie również możliwe dzięki szerszemu wykorzystaniu narzędzi informatycznych i elektronicznego systemu rozliczeń podatkowych.

Wiceminister finansów dodaje, że po zmianach każdy podatnik będzie rozliczał się tylko w jednym urzędzie skarbowym. Obecnie zdarzają się sytuacje, w których ta sama osoba rozlicza CIT i VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w jednym mieście, a PIT w innym, w którym mieszka. Takie sytuacje mają zostać zlikwidowane.

Chcemy wszystko skoncentrować tak, żeby podatnik miał de facto w swym zakresie jeden urząd skarbowy do pierwszego kontaktu – podkreśla Kapica.

Zmieni się także sposób obsługi cudzoziemców prowadzących działalność gospodarczą w Polsce. Obecnie zajmują się nimi wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Kapica zapowiada jednak, że wkrótce te placówki zajmą się jedynie największymi podatnikami, a obcokrajowcy prowadzący niewielkie firmy będą obsługiwani razem z obywatelami Polski.

Chcemy odciążyć te urzędy od obsługi podmiotów z kapitałem zagranicznym, bo często jest to jednoosobowa działalność gospodarcza obywateli, którzy przyjechali do Polski, założyli tutaj małą firmę, często związaną z gastronomią. Oni niczym się nie różnią od polskich podatników prowadzących tego typu działalność – argumentuje Kapica.

Wyspecjalizowane urzędy skarbowe zajmą się jedynie tymi podmiotami, których roczne obroty przekraczają 3 mln euro. Ma to poprawić obsługę dużych i średnich firm z zagranicznym kapitałem.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.